فناوری

دو دانشمند آمریکایی به دلیل کشفیاتشان در علم ژنتیک برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴ شدند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: ویکتور امبروز و گری رافکان، دو دانشمند آمریکایی، به دلیل تحقیقات خود در مورد “تنظیم بیان ژن” و “RNA کوچک” روز دوشنبه به طور مشترک برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴ شدند.

بر اساس بیانیه کمیته نوبل، این دو دانشمند طی تحقیقات خود موفق به کشف مهمی در زمینه ارتباط بین ژن ها شدند.

“Micro-Aranes” گروه جدیدی از مولکول های “Arane” هستند که نقش مهمی در تنظیم بیان ژن ایفا می کنند. تحقیقات این دو دانشمند نشان داد که این مولکول برای موجودات چند سلولی از جمله انسان ضروری است.

ویکتور آمبروز ۷۰ ساله، زیست شناس و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در ایالات متحده است. در سال ۱۹۷۵ مدرک لیسانس خود را در رشته زیست شناسی از دانشگاه MIT دریافت کرد و در سال ۱۹۷۹ دکترای خود را در همان دانشگاه زیر نظر دیوید بالتیمور برنده جایزه نوبل به پایان رساند.

آمبروز تحقیقات خود را در MIT به عنوان اولین همکار فوق دکترا در آزمایشگاه برنده جایزه نوبل رابرت هوروویتز ادامه داد. او در سال ۱۹۸۴ به هیئت علمی دانشگاه هاروارد پیوست و در سال ۱۹۹۲ به کالج دارتموث پیوست.

آقای رافکان، ۶۹ ساله، همچنین متخصص بیولوژی مولکولی و محقق در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد است.

رافکان مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۷۳ از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی دریافت کرد و تحقیقات دکترای خود را در دانشگاه هاروارد در آزمایشگاه زیست شناس آمریکایی فردریک اوسوبل انجام داد. او تحصیلات فوق دکتری خود را زیر نظر رابرت هورویتز در MIT و والتر گیلبرت در دانشگاه هاروارد به پایان رساند.

سال گذشته، جایزه نوبل پزشکی به کاتالین کاریکو، محقق مجارستانی الاصل در علوم پزشکی و همکار آمریکایی او، درو وایزمن، برای کارهای تحقیقاتی آنها در تولید واکسن های جدید MRNA برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ اهدا شد.

جایزه نوبل پزشکی یکی از بالاترین افتخارات علمی محسوب می شود و برندگان آن یازده میلیون کرون سوئد معادل حدود ۹۶۸۰۰۰ یورو دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا