ورزشی

بهترین نقل قول‌های اریک کانتونا

انتقال اریک کانتونا از لیدز یونایتد به منچستریونایتد به تغییر شکل شیاطین سرخ و تقویت آنها در سال های ابتدایی لیگ برتر کمک کرد. مرد مرموز فرانسوی در شش فصل حضورش در فوتبال انگلیس پنج عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد و پس از حمله به یکی از هواداران کریستال پالاس، قهرمانی دیگر را از دست داد. در سال ۱۹۹۷، کانتونا با اعلام بازنشستگی خود در ۳۰ سالگی، هواداران یونایتد را شگفت زده کرد.

بازیگر، خواننده، عکاس، شاعر و مستندساز. کانتونا همچنان نشان می دهد که با فوتبالیست های معمولی متفاوت است. در ادامه تعدادی از خاطره انگیزترین جملات او را بازخوانی می کنیم:

۲۵. هر کس متفاوت باشد دیوانه محسوب می شود
زندگی اریک کانتونا به عنوان بازیکن از زمان بازنشستگی او از فوتبال کمی متفاوت بوده است. حتی در دوران فوتبالش هم مشخص بود که کانتونا متفاوت است. او یک بار گفت: هر کس متفاوت باشد یا کمی خارج از عرف باشد، دیوانه محسوب می شود.

۲۴. در مورد خداحافظی از فوتبال
اریک کانتونا با اعلام بازنشستگی خود در سن ۳۰ سالگی دنیای فوتبال و به خصوص هواداران منچستریونایتد را شوکه کرد و گفت: فوتبال را کنار گذاشتم زیرا تا آنجا که می توانستم کارم را انجام دادم. من به چیزی نیاز داشتم که به همان اندازه که فوتبال من را هیجان زده کند، من را هیجان زده کند.

۲۳. شما هرگز فرگوسن دیگری پیدا نخواهید کرد
سر الکس فرگوسن در سال ۲۰۱۳ از منچستریونایتد و فوتبال جدا شد و شیاطین سرخ از آن زمان به بعد دیگر مثل قبل نبوده و هنوز موفق به قهرمانی در لیگ برتر نشده اند. کانتونا یک بار گفت: “شما ممکن است بکام یا رونالدو دیگری پیدا کنید، اما هرگز سر الکس فرگوسن دیگری پیدا نخواهید کرد.”

۲۲. وقتی به فوتبال فکر می کنم، به منچستریونایتد فکر می کنم
اریک کانتونا در طول پنج سال حضورش در اولدترافورد تاثیر زیادی بر منچستریونایتد گذاشت و اظهاراتی از این دست تنها باعث محبوبیت بیشتر این بازیکن فرانسوی در بین هواداران شیاطین سرخ خواهد شد. کانتونا بعداً گفت: “وقتی به فوتبال فکر می کنم، به منچستریونایتد فکر می کنم.” من همچنان از یونایتد حمایت می کنم و همیشه این کار را خواهم کرد.

۲۱. درباره شباهت فوتبال و بازیگری
اریک کانتونا پس از بازنشستگی از فوتبال، حرفه بازیگری خود را آغاز کرد. مرد فرانسوی بعداً ادعا کرد که این دو رشته شباهت های زیادی دارند. وی گفت: فوتبال و بازیگری خیلی شبیه هم هستند. هر دو در مورد احساسات در یک چارچوب زمانی هستند. شما باید به هر کدام اعتماد کنید و باید سخت کار کنید.

۲۰. اگر طرفدار یک تیم ملی باشم، آن تیم انگلیس است

اریک کانتونا با وجود اینکه متولد فرانسه است و بیش از ۴۰ بار برای تیم ملی کشورش بازی کرده است، اعتراف کرد که طرفدار تیم ملی انگلیس است. مهاجم سابق منچستریونایتد پس از یورو ۲۰۲۴ گفت: از تیم خاصی حمایت نمی کنم. من طرفدار تیمی هستم که بهترین بازی را انجام می دهد، اما اگر قرار باشد بین فرانسه و انگلیس یکی را انتخاب کنم، انگلیس را انتخاب می کنم. من از نظر فوتبالی احساس انگلیسی دارم.

۱۹. امروز در فوتبال من فقط کارهای گواردیولا را دوست دارم
کانتونا اسطوره منچستریونایتد است اما این مرد فرانسوی اعتراف کرده که طرفدار تیم منچسترسیتی به رهبری پپ گواردیولا است. او در سال ۲۰۲۳ به گاردین گفت: من گواردیولا را دوست دارم. او یک هنرمند و یک خالق است. هر کاری که او انجام می دهد، هیچ کس قبلاً انجام نداده است. او فرزند معنوی یوهان کرایف است. آنچه امروز در فوتبال دوست دارم فقط کار گواردیولا است.

۱۸. درباره لیونل مسی
پس از اینکه لیونل مسی در مارس ۲۰۱۲ پنج گل برای بارسلونا مقابل بایر لورکوزن در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند، اریک کانتونا گفت: “وقتی او را تماشا می کنید، انگار در حال تحقق رویای کودکی است.” او خود را یک ستاره نمی بیند. مسی بازیکن بزرگی است. نه فقط برای امروز بلکه برای فردا. او بازیکنی است که همیشه ساده لوحی کودکانه خود را حفظ می کند. می توانی آن را در چشمانش ببینی.

۱۷. شما می توانید همسر، سیاست یا مذهب خود را تغییر دهید، اما هرگز تیم فوتبال مورد علاقه خود را تغییر نمی دهید.
اریک کانتونا برای لیدز یونایتد و منچستریونایتد در انگلیس و برای مون پلیه و نیم در فرانسه بازی کرد. او در فیلم “در جستجوی اریک” گفت: “شما می توانید همسر، سیاست یا مذهب خود را تغییر دهید، اما هرگز و هرگز نمی توانید تیم فوتبال مورد علاقه خود را تغییر دهید.”

۱۶. فقط یک پادشاه در منچستر
زمانی که زلاتان ابراهیموویچ در تابستان ۲۰۱۶ پاری سن ژرمن را ترک کرد و به منچستریونایتد پیوست، اریک کانتونا به مهاجم سوئدی گفت: “تو تصمیم گرفتی قرمز بپوشی و این بهترین انتخابی است که تا به حال انجام داده ای.” وقتی در تئاتر رویاها قدم می زنید و روح افسانه هایی را که قبلاً آنجا بوده اند احساس می کنید، وقتی صدای تماشاگران را می شنوید که شما را تشویق می کنند، سرانجام آن را خانه خود خواهید یافت. فقط یک چیز! در منچستر فقط یک پادشاه وجود دارد. اگر می خواهی می توانی شاهزاده باشی و اگر دوست داری پیراهن شماره هفت مال توست. این هدیه خوش آمدگویی من به شماست. شاه رفت، زنده باد شاهزاده!

۱۵. من با عشق و آتش بازی می کنم. باید اعتراف کنم که گاهی این آتش درد دارد
اریک کانتونا یک نابغه در زمین بود، اما او همیشه نمی توانست احساسات خود را در دوران حرفه ای خود کنترل کند. کانتونا بعداً گفت: “من با شور و شوق و آتش بازی می کنم.” باید اعتراف کنم که گاهی این آتش درد دارد.

۱۴. قهرمانی در جام جهانی فوتبال ساحلی
اریک کانتونا در سال ۱۹۹۷ از فوتبال خداحافظی کرد اما بعداً فرانسه را به عنوان بازیکن-مربی به جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۰۵ در ریودوژانیرو رساند. گفت: وقتی بردیم گریه کردم. البته فوتبال ساحلی به اندازه فوتبال نیست، اما وقتی یک مرد ثروتمند هستید، به داشتن یک رولز رویس افتخار می کنید و وقتی فقیر هستید، به داشتن یک رنو افتخار می کنید.

۱۳. انقلاب واقعی
پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۱۰، اریک کانتونا خواستار یک “انقلاب واقعی” در کمپینی با هدف سلب قدرت بانک ها شد. این مرد فرانسوی که خواستار برداشت گسترده وجوه بود، گفت: این روزها انقلاب واقعاً آسان است. سیستم چیست؟ این سیستم مبتنی بر قدرت بانک ها است. بنابراین باید از طریق بانک ها از بین برود. یک انقلاب واقعی!

۱۲. فوتبال درمانی برای هواداران است
او یک بار در مورد هواداران گفت: فوتبال درمانی برای هواداران است. بعد از یک هفته پر استرس می توانند به استادیوم بروند و آواز بخوانند و تا جایی که می توانند فریاد بزنند. این همه ناامیدی را از بین می برد.

۱۱. درباره یوهان کرایف
پس از مرگ یوهان کرایف در سال ۲۰۱۶، اریکسن به مهاجم افسانه ای سابق آژاکس، بارسلونا و هلند ادای احترام کرد. مرد فرانسوی گفت: من هلندی ها را در دهه ۷۰ دوست داشتم. آنها مرا هیجان زده کردند و کرایف بهترین آنها بود. او با فوتبالش در قلب یک انقلاب بود. آژاکس فوتبال را تغییر داد و او رهبر همه چیز بود. اگر می خواست می توانست در هر پستی در زمین بهترین بازیکن باشد.

۱۰. من مرد نیستم، من کانتونا هستم
در فیلم به دنبال اریک محصول ۲۰۰۹، اریک کانتونا دیالوگی دارد که می گوید: من مرد نیستم، من کانتونا هستم.

۹. بهترین لحظه فوتبال من؟ لگد زدن به هولیگان!
اریک کانتونا به دلیل لگد زدن به یکی از هواداران کریستال پالاس در پارک سلهرست در ژانویه ۱۹۹۵ به مدت ۸ ماه محروم شد. این مرد فرانسوی بعداً آن را به عنوان نقطه برجسته فوتبال خود انتخاب کرد و گفت: “بهترین لحظه فوتبال من؟” من لحظات خوب زیادی دارم، اما لحظه‌ای را انتخاب می‌کنم که آن هولیگان را لگد کنم.

۸. باید محکم تر به او ضربه می زدم
اریک کانتونا در مورد نحوه لگد زدن او به هوادار کریستال پالاس به FourFourTwo گفت: “من به اندازه کافی محکم به او ضربه نزدم.” باید محکم تر به او ضربه می زدم.

۷. الکس یک مدیر کامل بود
اریک کانتونا در سال ۱۹۹۲ توسط الکس فرگوسن به منچستریونایتد آورده شد و این دو مرد به مدت ۵ فصل در اولدترافورد درخشیدند. فرگی پس از محرومیت طولانی مدت کانتونا به دلیل لگد زدن به یکی از هواداران کریستال پالاس، کنار بازیکن خود ایستاد. سرمربی فرانسوی درباره سرمربی خود گفت: گاهی در انگلیس مربیان الگو نیستند. آنها چاق هستند و آبجو می نوشند اما فرگوسن مربی بزرگی بود. او وسواس داشت که در عمل چه کنیم، چه بنوشیم و چه زمانی بخوابیم.

۶. المپیک در بندر مارسی مانند یک دین است
اریک کانتونا در مارسی به دنیا آمد و بزرگ شد. او پس از شروع فعالیت خود در اوسر، از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ در المپیک مارسی شرکت کرد و بعدها درباره باشگاه و شهر محل تولدش صحبت کرد و گفت: تیم فوتبال المپیک مانند یک دین در بندر مارسی است و مردم برای آن زندگی می کنند. فوتبال

۵. پشت پنجره های منچستر، عشق دیوانه وار به فوتبال، مهمانی و موسیقی وجود دارد
اریک کانتونا درباره زندگی در اولدترافورد گفت: “هیچکس نمی تواند منکر این شود که اینجا، پشت پنجره های منچستر، عشق دیوانه وار به فوتبال، مهمانی و موسیقی وجود دارد.”

۴. توضیح در مورد بلند کردن یقه پیراهنش
یقه بلند اریک کانتونا به نمادی در منچستریونایتد تبدیل شد. کانتونا بعداً توضیح داد: من برای این حرکت برنامه ای نداشتم. یک بازی هوا سرد بود یقه ام را بالا گرفتم. ما بردیم، بنابراین من عادت کردم که این کار را با یقه پیراهنم انجام دهم.

۳. من افتخار می کنم که هواداران هنوز اسم من را می خوانند، اما می ترسم فردا نباشند.
او در سال ۲۰۰۴ گفت: من بسیار افتخار می کنم که هواداران هنوز نام من را سر می دهند، اما می ترسم فردا این اتفاق نیفتد. من از آن می ترسم زیرا همه چیزهایی را که دوست دارید از دست خواهید داد.

۲. زیدان یا پلاتینی؟ من!
اریک کانتونا هرگز در مورد توانایی هایش در زمین فوتبال دچار کمبود اعتماد به نفس نشد و اغلب در دوران بازی خود به عنوان بازیکنی متکبر توصیف می شد. کانتونا در پاسخ به این سوال که آیا بهترین بازیکن تاریخ فرانسه میشل پلاتینی است یا زین الدین زیدان، همانطور که انتظار می رفت، پاسخ داد: من!

۱. وقتی مرغ های دریایی یک قایق ماهیگیری را دنبال می کنند…
اریک کانتونا پس از لگد زدن به یکی از هواداران کریستال پالاس به شدت مورد انتقاد مطبوعات بریتانیا قرار گرفت. وی در نشست خبری پس از این ماجرا معروف ترین جمله خود را بیان کرد و گفت: وقتی مرغ های دریایی به دنبال قایق ماهیگیری می روند به این دلیل است که فکر می کنند قرار است همه ساردین ها را به دریا بیندازند. خیلی ممنونم! این تمام چیزی بود که او گفت. این بازیکن فرانسوی تا پایان فصل محروم شد و بعدا محرومیت او به ۸ ماه کاهش یافت. با این حال، این نقل قول نمادین باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا