اخبار اقتصاد ایران

وضعیت ناترازی برق کشور مثل یک بیمار رو به مرگ است | وضع گاز از برق هم بدتر است

ما در بخش های تولید، انتقال و توزیع دولتی فعالیت می کنیم. شرایط را می توان اصلاح کرد، مشروط بر اینکه تفکر حاکم بر حوزه انرژی کشور تغییر کند و دلبستگی کمتری به سوخت های فسیلی و توجه بیشتر به انرژی های تجدیدپذیر شود.

افق میهن به نقل از فرارو، مشکلات حوزه برق که در فصول تابستان و زمستان بیش از پیش مشکلاتی از جمله قطعی برق را به همراه دارد، در سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی پیش بینی کرده است که در سال آینده با ۲۴ هزار مگاوات کسری برق مواجه باشیم.

نگرانی از قطعی برق در سایه نارضایتی و ایجاد مشکل برای صنایع و شرکت های تولیدی و سایر سازمان ها و مؤسساتی که به دلیل قطع یا قطعی برق از فعالیت خود خارج می شوند، از جمله مواردی است که با پرسش هایی از جمله اینکه آیا شماره ۲۴ هزار می تواند مگاوات کسری برق جبران شود و چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد؟ فرارو برای پاسخ به این سوالات با هاشم اورعی، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران گفت وگو کرده است:

رشد اقتصادی کشور متاثر از وضعیت نارضایتی است

هاشم اوره ای به فرارو گفت: برای بررسی مشکل عدم تعادل و کسری برق در کشور بهتر است از سال ۱۴۰۲ شروع کنیم، کسری ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار مگاوات بود و امسال به ۱۸ هزار مگاوات رسید و اتفاقاً من پیشنهاد دادم. رقم ۲۴۰۰۰ مگاوات برای اولین بار است، اما من این عدد را هم تخفیف دادم و یک عدد خطی را پیشنهاد دادم یعنی در سال گذشته ۶ هزار مگاوات به کسری اضافه شده است و اگر در بدترین حالت ۳۰ هزار مگاوات دیگر داریم. کسری مگاوات به ۲۴ هزار مگاوات می رسیم در سال ۱۴۰۲ افزایش ظرفیت ۱.۷ درصد است، در صورتی که این روند ادامه داشته باشد و شکاف بین عرضه و تقاضا ادامه یابد (که دلیلی برای ادامه ندادن نیست). این وضعیت به مرحله خطرناکی می رسد، ممکن است این سوال مطرح شود که چرا این وضعیت ادامه دارد.

وی افزود: از یک طرف بحث توسعه صنعتی است و می گوییم در برنامه هفتم از رشد ۷.۵ درصدی صنعت در سال صحبت می شود، اما وقتی از صنعت صحبت می کنیم باید بدانیم که صنعت نمی کند. از انرژی استفاده می‌کند اما مصرف می‌کند وقتی حتی نمی‌توانیم انرژی مورد نیاز صنعت را تامین کنیم، متأسفانه اما قاطعانه می‌گویم که صحبت از توسعه بخش صنعتی دروغ محض است.

ما حتی نمی توانیم انرژی مورد نیاز صنایع فعلی کشور را تامین کنیم و شاهد بودیم که تابستان امسال بسیاری از شهرک های صنعتی نیمه تعطیل یا ۳ روز در هفته کار می کنند. حتی در مقطعی گفته می شد که کارخانه های سیمان با ۱۰ درصد وضعیت خود کار می کنند. یعنی برق کافی در اختیار صنعت قرار نمی دهیم و این موضوع در رشد اقتصادی کشور خودش را نشان خواهد داد. رشد اقتصادی ما به سمت صفر و منفی می رود.

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که مشکل نارضایتی را در کوتاه مدت حل می کند

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: هنوز کاری برای حل این بحران انجام نداده ایم، حتی کاری برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت انجام نداده ایم. در واقع، وضعیت انرژی ما مانند یک بیمار در حال مرگ است که حتی وضعیتش پایدار نیست. اما چه باید کرد؟ اولاً، هیچ راه حل کوتاه مدت یا راه حل بدون دردسری برای مشکل عدم تعادل برق وجود ندارد. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که مشکل برق تا سال آینده حل می شود یا مشکل را به گونه ای حل می کند که کسی دلخور نشود یا نفهمد چه می گوید یا دروغ بگوید. پیش نیاز حل مشکل کمبود برق ۳ امتیاز است و به خود موضوع برق مربوط نمی شود، این ۳ نکته شامل صداقت، صراحت و شجاعت از سوی مسئولان دولتی است. این افراد باید صادقانه، کامل و شجاعانه وضعیت را به مردم بگویند. دلیلش هم مشخص است، تا زمانی که مردم صادقانه توضیح داده نشوند، جامعه همکاری نخواهد کرد، زیرا خود و مسئولان را در ۲ فاز مجزا می بیند».

وی افزود: در صورت تحقق این ۳ پیش نیاز می توانید یک برنامه جامع و کامل بنویسید و سعی کنید مشکلات را حل کنید، ما با یک برنامه یک شبه نمی توانیم مشکل را حل کنیم، زیرا یک واحد تولید و یک اداره مصرف داریم، در سمت تولید. ، می بینیم که وضعیت گاز کشور از وضعیت برق ما بدتر است و به محض اینکه هوا کمی سرد شود، گاز کمتری می آوریم و طبق معمول گاز خانگی تا ۷۵ درصد مصرف ما در سرما را شامل می شود. در نتیجه صنعت و نیروگاه های ما متکی به گازوئیل و نفت کوره هستند که پیامدهای زیست محیطی بسیار سنگینی در پی خواهد داشت که بتوانیم برق مورد نیاز کشور را حداقل بین ۱۲ تامین کنیم و ۱۴ درصد از ظرفیت نیروگاه ما به دلیل کمبود آب به ۴ درصد رسیده است، در نتیجه چاره ای جز حرکت نداریم به سمت انرژی های تجدید پذیر ما حداقل به یک برنامه ۵ ساله برای توسعه انرژی بادی و خورشیدی نیاز داریم.

مافیای انرژی نمی‌خواهد وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران ادامه داد: در بخش تولید باید موارد دیگری از جمله افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور را در دستور کار قرار دهیم، همچنین باید شبکه را نوسازی کنیم که شامل برق است. شبکه انتقال و توزیع، و سپس ما می توانیم تلفات انرژی را کاهش دهیم شرایط را می توان اصلاح کرد، مشروط بر اینکه تفکر حاکم بر حوزه انرژی کشور تغییر کند و کمتر به انرژی های تجدیدپذیر توجه شود، «بخشی از مشکل ما فرهنگی است که از تکیه بر سوخت های فسیلی سود می برد و نمی خواهد این روند را تغییر دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا