بانک و بیمه

بانک‌ها برای ارائه تسهیلات تولید و اشتغال آمادگی دارند

به گزارش افق میهن، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه امروز سه شنبه شورای اسلامی در گزارشی به نمایندگان، عملکرد تبصره ۱۸ موسوم به تولید و اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد. در گزارشی به نمایندگان: در ابتدای سال بود که بیشتر مرهون تلاش دوستان برای ایجاد یک سیستم یکپارچه است و الحمدلله این سامانه تکمیل شده است و اکنون دیگر هیچ تناقضی بین استان های ما وجود ندارد. و بانکها و مؤسسات و کلیه مؤسسات و بانکهای مسئول این تبصره یعنی تبصره ۱۸. دارند، الان در سیستم حضور دارند. بنابراین دیگر تضاد بین استان ها و نهادها نداریم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مشکل دیگر ما مربوط به منابع قابل تخصیص است. سال ۱۴۰۰ ۱۸.۹ درصد پولی بود که در بودجه پیش بینی کرده بودند. اگر بخواهیم به بانک ها اوراق بدهیم، ابتدا بانک ها باید آن را در بازار بفروشند و تسویه کنند. این اوراق بسته به سن اوراق، یعنی تاریخ سررسید، تا ۶۰ درصد ارزش خود را به دست می آورند. بنابراین مقدار پول سال ۱۴۰۱ ۱۵.۳ همات بوده است. در سال ۱۴۰۲، مبلغ نقدی یادداشت ۱۸ بیش از دو همات نبود، مابقی کاغذ، پس حدود ۲۴ همات.

همتی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳ کسری بودجه داشتیم و بخشی از بودجه عمومی را صرف هدفمندی کردیم. با تایید رهبری از صندوق توسعه ملی نیز برای کسری بودجه استفاده کردیم. بنابراین برای تامین تبصره ۱۸ کسری مالی داریم اما بانک ها آماده حل این مشکل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا