اخبار اقتصاد ایران

ثانیه‌شماری برای شکستن طلسم آیفون | خروج ۹۰۰ میلیون دلار ارز در دو سال از محل رجیستری

طبق ادعای انجمن واردکنندگان موبایل، ممنوعیت واردات آیفون علاوه بر هدر رفتن درآمد دولت از رجیستری، باعث خروج ۹۰۰ میلیون دلار ارز در دو سال اخیر شده است.

افق میهن به نقل از فرارو، رجیستری آیفون پس از عرضه مدل های سری ۱۶ اپل بار دیگر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و اکنون به کمیسیون ۹۰ مجلس رسیده است. همزمان با بررسی مشکلات کارکنان مخابرات در جلسه روز دوشنبه ۱۶ مهر کمیسیون اصلی ۹۰، قاب رجیستری آیفون نیز روی میز کمیسیون قرار گرفت. موافقان لغو ممنوعیت واردات آیفون با افزایش حضور یک میلیون دستگاه آیفون ۱۴ و ۱۵ در کشور از شکست طرح ممنوعیت واردات صحبت می کنند. آن طور که رئیس انجمن واردکنندگان موبایل می گوید در دو سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به صورت غیررسمی از کشور خارج شده است و با ادامه این روند و تداوم. با توجه به ممنوعیت واردات از مجاری قانونی، امسال این مبلغ از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

خروج ۹۰۰ میلیون دلار ارز با واردات غیررسمی آیفون

ممنوعیت واردات آیفون از مجاری قانونی طی دو سال گذشته منجر به خروج ۹۰۰ میلیون دلار ارز از طریق واردات غیررسمی شده است. این ادعای رئیس انجمن واردکنندگان موبایل است.

ممنوعیت واردات آیفون دو سال پیش به عنوان راهکاری برای مدیریت منابع ارزی کشور مطرح شد، اما برآوردهای اخیر انجمن واردکنندگان موبایل نشان می دهد که در صورت ادامه این سیاست، ارز واردات غیررسمی آیفون ۴۵ افزایش می یابد. درصد نسبت به حجم فعلی تا پایان سال. یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هم می گذرد.

عبدالمهدی اسدی به عنوان رئیس انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است ممنوعیت واردات آیفون علاوه بر هدر دادن مالیات های دولتی، مردم را از استفاده از فناوری روز محروم می کند. به گفته عبدالمهدی اسدی، با لغو ممنوعیت واردات آیفون، فعالان و تجار این حوزه به چرخه فعالیت تخصصی خود باز خواهند گشت. چرا که در حال حاضر برخی از فعالان حوزه واردات موبایل، باید به حوزه دیگری می رفتند و با رفع ممنوعیت واردات آیفون، همه افراد زنجیره منتفع می شوند.

از طرفی ممنوعیت واردات آیفون در یکی دو سال اخیر برای خریداران مدل های سری ۱۴ و ۱۵ مشکل ساز شده است و در صورت موافقت با ثبت نام آیفون، دارندگان این مدل ها می توانند هزینه ای را در این مدت پرداخت کنند. سامانه ثبت و ثبت رسمی

ممنوعیت واردات آیفون شکست خورد/ دولت با رجیستری موافقت کرد

واردات آیفون و فراهم شدن شرایط رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در ماه های اخیر با روی کار آمدن دولت جدید بار دیگر مطرح شده است. ستار هاشمی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم، اوایل شهریور او امسال در اولین روزهای آغاز به کار دولت چهاردهم اعلام کرد که پس از صحبت با وزارت حریم خصوصی راه حلی برای رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ پیدا کرده است.

اکنون رجیستری آیفون در سخنان رئیس سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از دستگاه های دولتی دیده می شود و دهقان نبوی می گوید که ممنوعیت واردات آیفون یک بار دیگر در کمیته های مربوطه بررسی شود و تصمیم درستی گرفته شود.

از سوی دیگر، ممنوعیت واردات آیفون، حداقل به گفته برخی کارشناسان، به طور کلی شکست خورده است. طبق اعلام رئیس کمیسیون سیار اتاق اصناف تا ابتدا شهریور امسال یک میلیون دستگاه آیفون ۱۴ و ۱۵ به روش های مختلف فعال شدند.

بر اساس آمارهای رسمی واردات آیفون ۱۳ به کشور بین سه تا چهار هزار میلیارد تومان برای دولت به همراه داشته است و در صورت تداوم این روند برای واردات آیفون ۱۴ و ۱۵، حداقل شاهد واردات هفت هزار میلیارد تومان دیگر خواهیم بود. ریختن به جیب دولت

کاهش قیمت آیفون ۱۳ در بازار

عرضه آیفون ۱۶ در بازار جهانی علاوه بر بالا بردن امکان رجیستر نسل جدید گوشی های اپل در ایران، کاهش قیمت آیفون ۱۳ را نیز به دنبال داشته است، احتمالاً می دانید که پس از عرضه آیفون ۱۶، آیفون ۱۳ رسما متوقف شد و این خبر می تواند موجی از کاهش تقاضا برای گوشی اپل در سه سال پیش باشد.

قیمت آیفون معمولا تابعی از نوسانات بازار ارز کشور است، اما در روزها و هفته های اخیر که نمودار دلار اندکی افزایش یافته، قیمت آیفون ۱۳ مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

قیمت آیفون ۱۳ معمولی با فضای ذخیره سازی ۱۲۸ گیگ و شماره قطعه CH اکنون به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که پیش از عرضه آیفون ۱۶، فروشندگان تلفن همراه از برچسب قیمتی بین ۴۵ تا ۴۶ میلیون تومان برای ارزان ترین آیفون معمولی استفاده می کردند. ۱۳.

قیمت آیفون ۱۳ نسخه ۲۵۶ گیگابایتی نیز از حدود ۵۰ تا ۵۲ میلیون تومان به کمتر از ۴۸ میلیون تومان بازگشته است. آیفون ۱۳ پرو مکس گرانترین گوشی اپل تا زمانی که خبری از نسل بعدی آیفون در ایران نیست. این یکی هم اکنون بین ۱۲۹ تا ۱۳۰ میلیون تومان به خریداران عرضه می شود که قبل از عرضه آیفون ۱۶ بالای ۱۵۰ میلیون تومان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا