بانک و بیمه

فرو کش قیمت ها در بازار سکه و ارز!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار طلا و سکه طی دو هفته گذشته در مسیر رشد قرار گرفته اند که این افزایش قیمت عمدتا ناشی از رشد بی سابقه قیمت جهانی طلا در چند وقت اخیر بوده است. افزایش قیمت آن و البته تشدید تنش های سیاسی در منطقه تاثیر بسزایی در افزایش نرخ آن داشت به طوری که در ابتدای ماه گذشته سکه ۴۰ میلیون تومانی دیروز به آستانه ۵۰ میلیون تومان رسید. رشد کاذب و حباب و هر گرم طلا هم از ۴ میلیون تومان گذشت. افزایش قیمت ها در این بازار و همچنین رشد غیرواقعی و احساسی ارز این بازار را شورتر کرد و باعث شد مردم با احتیاط این گونه محصولات را خریداری کنند.

زیرا مردم به خوبی می دانند که قیمت واقعی سکه با قیمتی که امروز در بورس نشان داده می شود مطابقت ندارد زیرا در محاسبات خود می بینند که حدود یک چهارم قیمت کل حباب است. علاوه بر این، خریداران ارز دیگر توجه زیادی به خرید ارز و سرمایه گذاری در این کالا ندارند و چون می دانند قیمت ارز به صورت غیرواقعی و از روی هیجان افزایش یافته است، دیگر آن را خریداری نمی کنند.

تجربه نوسانات نرخ ارز پس از ورود شوک های مختلف سیاسی و بین المللی به این بازار در گذشته و به دنبال آن افزایش هیجانی نرخ ها که تنها چند روز به طول انجامید، نشان دهنده بی ثباتی نرخ ارز در چنین شرایطی بوده است. خریداران ریسک ورود به چنین بازاری را ندارند

خریداران سکه و ارز هیچ ریسکی نمی کنند

تجربه نوسانات نرخ ارز پس از ورود شوک‌های مختلف سیاسی و بین‌المللی به این بازار در گذشته و به دنبال آن افزایش هیجانی نرخ‌ها که تنها چند روز به طول انجامید و قیمت‌ها به حالت عادی بازگشت، حکایت از بی‌ثباتی ارز در این بازار دارد. در چنین شرایطی، شرایطی وجود داشت که باعث می‌شد خریداران برای ورود به چنین بازاری ریسکی را متحمل نشوند، زیرا افزایش قیمت آن محصول را در شرایطی موقت، موقت و از روی هیجان مشاهده کردند. به همین دلیل است که با وجود حمله موشکی تلافی جویانه ایران به رژیم صهیونیستی، بازار ارز دچار آشفتگی نشد و قیمت ها افزایش پیدا نکرد و به سطوح بالایی رسید.

بازاری که در سال‌های اخیر با کوچک‌ترین شوکی مختل شده و قیمت‌ها را سر به فلک می‌کشد، اکنون حتی در حساس‌ترین زمان یعنی کوره داغ جنگ در منطقه و سود، افزایش شدید قیمت‌ها را تجربه نمی‌کند. هنوز موثر هستند و هیچ کسب و کاری ندارند که قیمت ها را به نفع خود اخاذی کنند. مشکلی که ناشی از تامین ارز ذینفعان واقعی این کالا در بازارهای رسمی از طریق اجرای سیاست های اساسی بانک مرکزی است که در مدیریت بازار ارز به خوبی عمل کرده است و کارشناسان اقتصادی این رویکرد را تحسین می کنند. در مدیریت بازار

حباب سکه در روز یکشنبه به بیش از ۹ میلیون تومان رسید و قیمت دلار نیز در بازار آزاد ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت. این افزایش هیجانی قیمت که مبنای اقتصادی نداشت، با آرامش سیاسی در طول روز فروکش کرد و حباب سکه طی دو روز اخیر حدود یک میلیون تومان کاهش یافت.

حباب سکه کوچک شده است، ارز روند نزولی دارد؟

محمد کشتی آرای کارشناس بازار و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی بیان کرد: دلیل اینکه طی دو هفته اخیر قیمت ها در بازار طلا و سکه در مسیر رشد قرار گرفته اند تا حد زیادی به رشد قابل توجه و تاریخی شاخص جهانی برمی گردد که نتیجه آن تغییرات قیمتی بسیار سریع در بازار است. البته از دیگر دلایل افزایش قیمت ها، تشدید تنش های سیاسی و جنگ در خاورمیانه است که بر نرخ ارز تاثیر گذاشته است، بنابراین در دو سه هفته اخیر نرخ ارز افزایش یافته و نرخ هر دلار ۵۹۰۰۰ تومان به حدود ۶۳۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در دو روز گذشته مصادف با سالگرد عملیات طوفان الاقصی، عده ای تصور می کردند که رژیم صهیونیستی نیز ممکن است وارد عمل شود، بنابراین بازار ارز و طلا تحت تاثیر جو روانی قرار گرفت و قیمت ها هیجانی شد. و غیرمنطقی: حباب سکه در روز یکشنبه به بیش از ۹ میلیون تومان رسید و قیمت دلار نیز در دو روز گذشته ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت دلار نیز روند نزولی داشت.

زمانی که قیمت طلا، سکه و ارز کاهش می یابد، خریداران معمولاً این کالاها را خریداری نمی کنند. اکنون که تنش های سیاسی در حال کاهش است، بازار در شرایط عادی قرار دارد و داد و ستد چندانی وجود ندارد.

کاهش التهاب در بازار؛ معامله گران مراقب معاملات باشند

این کارشناس بازار طلا ادامه داد: زمانی که طلا، سکه و ارز روند نزولی دارند، معمولا خریداران این کالاها را خریداری نمی کنند، اکنون که تنش های سیاسی در حال فروکش شدن است، اکنون بازار در شرایط عادی قرار دارد. دیگر معاملات چندانی وجود ندارد به عبارت دیگر باید گفت که تجار با احتیاط این کالاها را خریداری می کنند و همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت ها و بازگشت قیمت ها به سطح قبلی خود هستند. کشتی آرا اضافه کرد: بازار طلا، سکه و ارز معمولا در زمان هیجان گرم می شود و با فروکش التهاب دیگر به این بازار مراجعه نمی کنند و شاید عده ای فروشنده شوند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴ میلیون و ۷۱ هزار تومان و سکه طرح جدید ۴۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. نیم سکه بهار آزادی ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۷ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۶۳۸ دلار است. در معاملات امروز مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۴۹ هزار و ۹۲۳ تومان و حواله دلاری نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته با نرخ ۴۷ هزار و ۳۶۵ تومان معامله می شود.

کارشناسان معتقدند افزایش فعلی نرخ ارز تنها ناشی از تنش های سیاسی و افزایش درگیری های منطقه ای است. این در حالی است که در شرایط کنونی اخبار کاهش تنش بیش از هر گونه مداخله ای در بازار ارز موثر است. این در شرایطی است که برخی از مداخلات بانک مرکزی در ماه های اخیر از جمله اتخاذ رویکردهای ثبات اقتصادی و پولی و کنترل رشد نقدینگی تا حدودی در کاهش نوسانات نرخ ارز موثر بوده است، بنابراین مردم تصور می کنند که تورم بانک مرکزی انتظارات مداخله مدیریتی مناسب را در دستور کار قرار نخواهد داد، هرچند مداخلات موثر و هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز تاکنون مطلوب بوده است. از سوی دیگر کارشناسان توصیه می کنند در چنین شرایطی که ریسک معاملات در بازار زیاد است، با احتیاط خرید کنید چرا که احتمال بازگشت قیمت چندان دور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا