فناوری

نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به هوش مصنوعی رسید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مهر: جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به جان هاپفیلد از دانشگاه پرینستون آمریکا و جفری ای هینتون از دانشگاه تورنتو در کانادا تعلق گرفت. آنها این جایزه را برای اکتشافات و اختراعات اساسی که امکان یادگیری ماشینی با شبکه های عصبی مصنوعی را فراهم می کنند، برده اند.

هاپفیلد ساختاری ابداع کرد که می توانست اطلاعات را ذخیره و بازسازی کند. هینتون همچنین روشی را توسعه داد که می تواند به طور مستقل ویژگی ها را در داده ها کشف کند. این نوآوری برای شبکه های عصبی مصنوعی بزرگ فعلی بسیار مهم است.

جان هاپفیلد در سال ۱۹۳۳ در آمریکا به دنیا آمد و به دلیل تحقیقاتش بر روی شبکه های عصبی در سال ۱۹۸۲ مشهور است. این مدل اکنون با نام شبکه هوپفیلد شناخته می شود. جالب اینجاست که پدر و مادرش هم فیزیکدان بودند. او برنده جوایز متعددی شده است. هاپفیلد در سال ۲۰۰۱ برنده مدال دیراک از ICPT شد. او همچنین برنده جایزه الیور باکلی از انجمن فیزیک آمریکا و جایزه جهانی علم اینشتین در سال ۲۰۰۵ شد.

جفری هینتون، ۷۶ ساله انگلیسی-کانادایی متولد ۱۹۴۷، محقق کامپیوتر و روانشناس شناختی است. مهمترین فعالیت او تحقیق در مورد شبکه های عصبی مصنوعی است که لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را برای او به ارمغان آورد. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ در گوگل و دانشگاه تورنتو کار می کرد.

او در ماه می ۲۰۲۳ به دلیل نگرانی در مورد خطرات هوش مصنوعی از کار خود در گوگل استعفا داد. او در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه Rommelhardt شد. او همچنین در سال ۲۰۲۱ برنده جایزه دیکسون شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا