ترندهای روز

چه کسانی برای کسب جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ بخت بیشتری دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

جایزه صلح نوبل را می توان به یک یا چند نفر و همچنین به سازمان های غیردولتی یا سازمان های فراملی مانند اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۲ برنده این جایزه شد، اعطا کرد.

در حالی که برندگان جایزه صلح نوبل در ۱۱ اکتبر در اسلو معرفی می شوند، گمانه زنی ها در مورد اینکه چه کسی برنده این جایزه خواهد شد بالا گرفته است.

در یک سال درگیری در غزه و اوکراین، کمیته نوبل نروژی ممکن است با اعلام یک برنده غیرمنتظره همه را غافلگیر کند، یا حتی ممکن است مانند ۱۹ مورد گذشته، اصلاً جایزه ای اعطا نکند.

برکناری ناوالنی علیرغم پیش بینی ها

تا پیش از این، طبق پیش بینی ها، الکسی ناوالنی، مخالف سیاسی سابق روسیه، یکی از مدعیان اصلی جایزه امسال بود. اما با مرگ ناوالنی در ماه فوریه در تبعید در نزدیکی قطب شمال، او دیگر واجد شرایط برنده شدن نیست، زیرا جایزه نوبل پس از مرگ اعطا نمی شود.

در میان رقبای مورد نظر کارشناسان، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی شانس کمی برای برنده شدن دارد زیرا او رهبر کشوری است که در حال جنگ است.

نهادها و سازمان ها

برخی ناظران بر این باورند که کمیته سال ۲۰۲۴ ممکن است بر اعضای سازمان های بشردوستانه متمرکز شود که به کاهش رنج غیرنظامیان کمک می کنند. امسال با گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس، ادامه جنگ در اوکراین که وارد سومین سال خود شده و درگیری های مرگبار در سودان که بیش از ۱۰ میلیون نفر را آواره کرده است، همراه بوده است.

هنریک اوردال، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو در مصاحبه ای به رویترز گفت: «UNRWA می تواند یکی از این نامزدها باشد». این سازمان برای غیرنظامیان فلسطینی که از جنگ غزه رنج می برند، کار بسیار مهمی انجام می دهد.

با این حال، او اذعان کرد که اعطای اعطای این سازمان ممکن است بحث برانگیز باشد، زیرا اسرائیل ادعا کرده است که برخی از اعضای آن در حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در جنوب اسرائیل دست داشته اند. برخی کشورها نیز به دنبال این ادعاها، تامین مالی آنروا را متوقف کرده اند.

کمیته جایزه نوبل، متشکل از پنج عضو منصوب شده توسط پارلمان نروژ، ممکن است بخواهد بر تقویت نظم جهانی بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد و سازمان ملل به عنوان بدنه اصلی آن به وجود آمد، تمرکز کند. در همین راستا این احتمال وجود دارد که این جایزه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد داده شود.

نام های دیگر

یک سایت گمانه زنی انگلیسی فهرستی از اسامی دیگر برای جایزه نوبل امسال را اعلام کرده است که شامل گرتا تونبرگ فعال جوان سوئدی، بونو خواننده یوتو، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان می شود. .

هزاران نفر می توانند نامزدهایی از جمله برندگان سابق جایزه نوبل، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه در زمینه های تاریخ یا حقوق را معرفی کنند. در مجموع، ۲۸۶ نامزد برای جایزه امسال نامزد شده اند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا