اقتصاد جهان

تردید سرمایه گذاران درباره موفقیت روبوتاکسی تسلا

شرکت آمریکایی تسلا در روز پنج‌شنبه با لحظه‌ای مهم روبرو می‌شود که ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت برادران وارنر در استودیو برادران وارنر در هالیوود روی صحنه می‌رود تا برنامه‌های ربات‌اکسی این شرکت را که مدت‌ها به تعویق افتاده است، اعلام کند.

این پروژه علیرغم پیش‌بینی کاهش فروش خودروهای الکتریکی، سهام تسلا را دوباره افزایش داد.

ماسک گفت که محصول رباتاکسی تسلا که با نام “Cybercub” شناخته می شود، یک مدل خودروی جدید خواهد بود که می تواند به صورت خودکار رانندگی کند و بر روی پلت فرم تاکسی اینترنتی تسلا کار کند.

تسلا همچنین به مالکان اجازه می دهد تا با قرار دادن خودروهای خود در شبکه تاکسی اینترنتی به عنوان تاکسی های خودران، درآمد کسب کنند. چیزی که ماسک آن را “ترکیبی از Airbnb و Uber” توصیف کرد.

تسلا برای تامین انرژی خودروهای فعلی خود به دوربین ها و هوش مصنوعی متکی است. اینها با نظارت بر راننده کار می کنند، اما سخت افزار گران قیمتی مانند سیستم های رادار و فناوری “لیدار” که سایر ارائه دهندگان روباتاکسی استفاده می کنند ندارند.

ماسک امیدوار است با بهبود فناوری، به صنعت نوظهور و بسیار منظمی دست یابد که میلیاردها دلار ضرر به دیگران وارد کرده است.

با توجه به برآورد ماسک مبنی بر اینکه تجارت ربات‌اکسی تسلا می‌تواند ارزش شرکت را از ۷۵۰ میلیارد دلار به ۵ تریلیون دلار افزایش دهد، سرمایه‌گذاران می‌خواهند نمونه اولیه آن را ببینند و بفهمند که ماسک چقدر سریع می‌تواند خودروها را به طور سودآور به تولید انبوه برساند.

آنها همچنین می خواهند بدانند که چه موانع قانونی وجود دارد و چگونه فناوری خودران تسلا می تواند ایمن تر از یک راننده انسانی باشد.

الیوت جانسون، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Evolve ETFs که در تسلا سرمایه گذاری کرده است، گفت: آنها باید شروع به کار کنند زیرا مدت هاست که بحث ها و شایعاتی در مورد این موضوع وجود دارد و به اشکال مختلف به آن پرداخته شده است.

وی تاکید کرد که انتظار ندارد افشاگری های روز پنجشنبه تا یکی دو سال دیگر تاثیر مالی داشته باشد.

ماسک در سال ۲۰۱۹ گفت که او “بسیار مطمئن” است که این شرکت تا سال آینده رباتاکسی عملیاتی خواهد داشت. امسال او برنامه های خود را برای یک ماشین جدید و مقرون به صرفه رها کرد و ناگهان به تاکسی های روباتی روی آورد. ماسک گفت: تسلا باید به عنوان یک شرکت رباتیک هوش مصنوعی در نظر گرفته شود نه یک خودروساز.

تونی ساکوناگی، تحلیلگر Bernstein در یادداشتی تحقیقاتی گفت: “ما معتقدیم رویداد Robotaxi بیشتر بر چشم انداز متمرکز خواهد شد و نتایج کمتر یا محرک های درآمدی فوری را ارائه می دهد.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا