اخبار اقتصاد ایران

خودنویس چقدر به درد مستاجران خورد؟ :: افق میهن

طبق آمار در ۶ ماه گذشته امسال بیش از یک میلیون قرارداد در سامانه خودامضا ثبت شده و مردم بدون پرداخت کارمزد کد رهگیری رایگان دریافت کرده اند.

به گزارش افق میهن، سامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی روند جدیدی را برای ثبت معاملات بازار مسکن و اجاره ایجاد کرده است که البته به نفع مشاوران املاک نیست و انتقادات جدی به آن دارند. اما به کاهش هزینه معامله گران واقعی در این بازارها کمک می کند.

فرآیند دلالی در بازار مسکن و اجاره، کد رهگیری معاملات و حق کمیسیونی که مشاوران املاک در این فرآیند از هر دو طرف معامله دریافت می کنند، همواره یکی از چالش برانگیزترین بحث ها بوده است. اما از سال گذشته تصمیم بر این شد که با راه اندازی سامانه خودامضا، امکان تغییر این روند و حذف فرآیند دلالی برای معامله گران نیز فراهم شود.

با این حساب هر دو طرف معامله می توانند بدون دخالت مشاور املاک معامله را جوش داده و در سامانه خودنویس ثبت کنند و به صورت رایگان کد رهگیری معتبر دریافت کنند.
پیدایش خودکار

سامانه خودنویس ثمره یکی از پیشنهاداتی بود که در طرح مجلس برای ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره به منظور کاهش هزینه مستاجران و همزمان با احتساب ثبت معاملات ثبت نام شد. مشاوران املاک، سامانه خودنویس مرجع اصلی ثبت معاملات بازار مسکن و اجاره برای دریافت کد رهگیری تبدیل شد.

البته از مدت ها قبل با راه اندازی سامانه کاتب، معاملات ملکی که مستلزم ثبت سند جدید است باید در سامانه کاتب ثبت شود تا ادارات ثبت اسناد بتوانند به صورت سیستمی روند مربوط را در همین راستا ادامه دهند. سیستم
عملکرد سیستم خودکار

آمارهای وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که در ۶ ماه گذشته امسال بیش از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودامضا ثبت شده است که اکثر آنها توسط مردم ثبت شده و به صورت رایگان کد رهگیری دریافت کرده اند. .

بر اساس آمار، تعداد کل کاربرانی که در سامانه خودامضا با کد ملی احراز هویت شده اند به ۳ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۹۶ نفر رسیده است که از این تعداد یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۱۴۰ نفر برای تراکنش و یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۵۵۶ نفر ثبت نام کرده اند. مردم نیز به عنوان شاهد معامله تصدیق شده اند.

بررسی اطلاعات سامانه خودنویس حاکی از آن است که از ابتدای سال تا ۲۷ شهریور برای یک میلیون و ۳۳ هزار و ۱۸۹ تراکنش در سامانه خودنویس کد رهگیری صادر شده است که از این تعداد ۷۸ هزار و ۵۰۴ قرارداد تا ۲۱ ثبت شده است. هزار و ۷۴۶ شرکت مشاور املاک و مابقی قراردادها توسط مردم به عنوان موجر و مستاجر به ثبت رسیده است.

بررسی ثبت قراردادهای سامانه خودنویس به تفکیک استان حاکی از آن است که ۴۱۶ هزار قرارداد معادل بیش از ۴۰ درصد از کل قراردادهای سامانه خودنویس در ۵ استان تهران، البرز، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خوزستان به ثبت رسیده است. به ترتیب
خرید و فروش به صورت خودکار

بخش خرید و فروش سامانه خودامضا در فصل تابستان اضافه شد و در سه ماهه اخیر بیش از ۳۰۰۰ قرارداد خرید و فروش در این سامانه ثبت و کدگذاری شده است.

در این بین، با اضافه شدن سه سرویس بررسی صلاحیت، تأیید اسناد و جلسه مجازی به سامانه خودامضا، به معامله گران کمک می کند تا با اطمینان بیشتری از طریق این سامانه قرارداد منعقد کنند و با اضافه شدن برخی خدمات بانکی به سیستم خودامضا، فرآیندهای انعقاد قرارداد، انتقال پول و اجرای تعهدات قراردادی نیز باید تسهیل شود.
علاقه خودامضا برای مستاجران

طبق ضوابط صنف مشاوران املاک، طرفین قراردادهای املاکی که در این دفاتر منعقد می شوند باید حق کمیسیون پرداخت کنند. نرخ این حق کمیسیون در استان ها و شهرستان های مختلف به تصویب اتاق اصناف و اتحادیه می رسد و شرکت ها موظف به رعایت آن هستند. هر چند اخبار زیادی از نقض آن شنیده می شود.

در این میان سامانه خودامضا راهی رایگان برای ثبت معاملات ایجاد کرده است و افرادی که ملک مورد نظر را برای خرید یا اجاره پیدا می کنند می توانند با ثبت معامله خود در این سامانه در هزینه های کمیسیون صرفه جویی کنند.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، مردم در ۶ ماهه امسال از طریق ثبت قراردادهای اجاره رایگان و خرید و فروش مسکن در خودگردان، هزار و ۶۱ میلیارد تومان سود کسب کرده‌اند. سیستم نوشتاری این مبلغ معادل کل حق کمیسیون مشاوران املاک و ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده این معاملات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا