ترندهای روز

«هیولای فرانکنشتاین» جاعلان؛ شمشیرهای ۳ هزار ساله ایرانی با مته و چسب دستکاری شده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان می گویند با استفاده از جدیدترین روش های تصویربرداری برای اولین بار متوجه شده اند که جعل کنندگان آثار باستانی این اشیاء را تغییر داده اند تا ارزش تجاری شمشیرهای ایرانی در بازار سیاه افزایش یابد.

در این تحقیق که توسط تیمی علمی از دانشگاه کرانفیلد، مرکز فناوری داعش و موزه بریتانیا انجام شد، ۹ شمشیر ایرانی با قدمتی نزدیک به ۳ هزار سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این مجموعه شمشیر به تازگی توسط نیروهای مرزی بریتانیا توقیف شده و در حال حاضر در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

در طی تحقیقات خود، محققان دریافتند که تیغه های آهنی اصلی گم شده این ۹ سلاح با تیغه های برنزی دیگر جایگزین شدند تا ارزش بالقوه آنها در بازار سیاه افزایش یابد.

در این مطالعه، محققان از روش “توموگرافی نوترونی” برای مشاهده ساختار داخلی شمشیرها و چسب و مواد آنها استفاده کردند.

توموگرافی نوترونی که از نوترون به جای فوتون برای ایجاد تصاویر استفاده می کند، هنوز یک روش معمول در باستان شناسی نیست، اما مزایای قابل توجهی نسبت به تکنیک های تصویربرداری اشعه ایکس دارد و حتی می تواند مواد آلی مورد استفاده در شناسایی اشیاء را شناسایی کند.

به گفته محققان، این شمشیرها در فرآیند جایگزینی تیغه یکپارچگی خود را از دست داده اند و اکنون به گونه ای ساخته شده اند که قطعاتی از آثار باستانی را در کنار هم قرار داده اند.

محققان می گویند هدف از ساخت این به اصطلاح «هیولای فرانکشتاین» احتمالاً تلاشی برای افزایش ارزش شمشیرها بوده است.

سوراخ های دایره ای منظم از مته های مدرن بر روی تیغه شمشیرها

به گفته محققان، سوراخ های دایره ای منظمی بر روی تیغه شمشیرها وجود داشت که حاصل مته های مدرن بود. عجیب است که یک شمشیر حتی حاوی تکه‌ای از سر مته مدرن بود.

در آزمایشات انجام شده، اجزای چسبی که با آن تیغه به دسته چسبانده شده بود و جاعلان سعی می کردند آن را از دید خریداران بی خبر مخفی کنند نیز کشف شد.

ناتانیل ارب ساتولو، مدرس ارشد علوم باستان شناسی در دانشگاه کرانفیلد می گوید: «ایران برای هزاران سال مرکز نوآوری های متالورژی بوده است، اگرچه بسیاری از جنبه های این فرآیندها هنوز ناشناخته هستند.

تصویر محل اتصال تیغه تقلبی به دسته اصلی شمشیر

وی افزود: توانایی تشخیص روش‌های قدیمی از روش‌های آهنگری مدرن با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، گام مهمی در درک بیشتر این سنت‌های اولیه متالورژی پیچیده است.

گروه نویسندگان گفت که جعلیات مشابه حداقل در دهه ۱۹۷۰ کشف شد، اما در این موارد جاعلان اغلب به جای چسب به لحیم کاری متکی بودند.

محققان می گویند سلاح های تیغه دار ایرانی عصر آهن اولیه نقش مهمی در بحث توسعه متالورژی در خاور نزدیک در دنیای باستان ایفا می کنند و به همین دلیل در موزه ها از ارزش بالایی برخوردار هستند.

قرار است شمشیرهای ضبط شده توسط ماموران اداره مرزی بریتانیا به ایران بازگردانده شود.

نتایج مطالعات جدید در نشریه علمی “Journal of Archaeological Science” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا