اخبار بورس

به دنبال کاهش عمر ناوگان گروه کشتیرانی به زیر ۱۰ سال هستیم

مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست های توسعه دریامحور را فرصتی بی نظیر برای حوزه دریایی کشور دانست و گفت: تلاش می کنیم عمر مفید دریا را کوتاه کنیم. برای این منظور، ما در تلاش هستیم میانگین سنی ناوگان را به کمتر از ۱۰ سال کاهش دهیم.

گزارش کردن افق میهنمحمدرضا مدرس خیابانی در مجمع عمومی صاحبان سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان سال مالی ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ که با حضور بیش از ۸۰ درصد سهامداران انجام شد، با یادآوری اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست در سال ۲۰۱۹ با حمل بنزین به ونزوئلا ورق طلایی به افتخار خود بیافزاید، گفت: موفق و بزرگوار. تکمیل این ماموریت منجر به ارسال پیام تبریکی شد. وی مقام معظم رهبری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت که سندی افتخاری در تاریخ ۵۷ ساله این شرکت محسوب می شود.

وی در ادامه سخنان خود به جلسه فوق العاده گروه کشتیرانی در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این جلسه با همکاری و حمایت سهامداران افزایش سرمایه ۴۳ درصدی انجام شد گروه کشتیرانی ایران با سود انباشته شرکت به ثبت رسید. اساسا سرمایه ثبتی این شرکت به ۸۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدرس خبانی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی که مسئولیت این امر را برعهده دارد، در رتبه هجدهم در بین شرکت های بزرگ کانتینری جهان و رتبه بیست و دوم در بین ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور قرار گرفته است، گفت: ناوگان

وی با بیان اینکه سال ۲۰۲۴ سال بسیار سختی برای صنعت حمل و نقل دریایی جهانی است، تصریح کرد: امسال نرخ حمل کانتینری در سراسر جهان ۵۷ درصد کاهش داشته و اکنون نیز با کاهش بیشتر قیمت بار در بازارهای جهانی مواجه هستیم.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: میانگین قیمت حمل کانتینری کالاهای وارداتی ۵۲ درصد کاهش داشته است و در بخش صادرات نیز شاهد کاهش قیمت حمل و نقل بودیم. علاوه بر این، قیمت جهانی حمل و نقل فله نیز با کاهش و نوسانات مواجه است.

وی افزود: با این حال میزان وزنی کالاهای حمل شده در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال ۱۴۰۱ با حدود ۷ درصد افزایش به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در سال گذشته رسید.

مدرس خیابانی با اعلام رشد حمل و نقل کانتینری ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۲ در سال ۱۴۰۲، گفت: در عین حال در بخش حمل و نقل فله با افت ۸ درصدی مواجه بودیم که این امر ناشی از این واقعیت که برخی از کشتی های تحت عنوان اگر کابوتاژ اجاره ای است، البته تفاوتی در میزان درآمد وجود ندارد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به سرمایه انسانی این شرکت تصریح کرد: آموزش نیروی انسانی یکی از اساسی ترین موضوعات در دستور کار گروه کشتیرانی است و به همین منظور در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰۰ نفر از دریانوردان خارجی حضور دارند. در ناوگان ملی فعال هستند، امروزه تمامی ملوانان شاغل در ناوگان ایرانی هستند.

وی همچنین تعداد کشتی های گروه کشتیرانی را با ۱۴۳ نوع کشتی کانتینری، فله بر، کشتی های باری چند منظوره و عمومی، تانکر و … اعلام کرد و افزود: با خرید کانتینرهای جدید، تعداد کانتینرهای ناوگان وجود دارد. در حال حاضر به ۲۰۶۰۰۰ رسیده است که به این معنی است که آنها ماموریت خود را برای حمل و نقل کالا انجام می دهند

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ترکیبی با انعقاد قرارداد ساخت و خرید این واگن ها از سازندگان داخلی، هم اکنون ۱۵۵۸ واگن از انواع مختلف در ناوگان استفاده می شود، تصریح کرد: این امکان با استفاده از واگن های مخزن دار محقق شده است. سوخت مورد نیاز ناوگان که در پالایشگاه های داخلی تولید می شود، قرار است به بنادر جنوبی منتقل شود. همچنین با اخذ مجوز صدور بارنامه بین المللی راه آهن امکان حمل و نقل کالا درب به درب ایجاد شد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه در حوزه بازار حمل و نقل دریایی را تداوم فعالیت ها با وجود همه تحریم ها ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر با هیچ مانعی روبرو نیستیم. در این حوزه حمل و نقل بار و امکان حمل کالا از هر نقطه جهان به کشور و بالعکس.

وی با بیان اینکه کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با قدرت و با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آبراه‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: توسعه کریدور شمال – جنوب یکی از چالش‌های اساسی اقتصادی است. به همین منظور گروه کشتیرانی فعالیت خود را در بندر شهیدبهشتی چابهار گسترش داد و در همین راستا ۵.۵ هکتار از اراضی این بندر برای خدمات تخلیه و بارگیری در سال گذشته حدود ۶۶ هزار TEU کانتینر در چابهار تخلیه و بارگیری شد. کانتینرهای ۱۰۰۰۰۰ TEU وارد خواهد شد.

مدرس خبانی همچنین با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست های توسعه دریامحور، آن را فرصتی بی نظیر برای حوزه دریایی کشور دانست و گفت: امیدواریم با این ابلاغ بتوانیم از ظرفیت های موجود نهایت استفاده را ببریم فعالیت های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه ناوگان را یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت اول این گروه در سال های آینده دانست و تصریح کرد: اقدامات ارزنده ای در این زمینه انجام شده است، به عنوان مثال با تلاش همکاران گروه در بخش توسعه ناوگان، آن را تحت شرایط خاص و پیچیده تعمیر و به عنوان یک کشتی جدید به ناوگان بازگرداند و به خدمت گرفت.

وی از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی در راستای توسعه ناوگان، استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی برای تعمیرات منظم، همکاری با شرکت های دانش بنیان برای تولید ملزومات ناوگان، سامانه های هوشمند و نظارت بر مصرف سوخت را برشمرد.

مدرس خیابانی همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۱۲ فروند کشتی با شرکت های داخلی، خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی برای تامین حداکثر نیاز ممکن از تولیدات داخلی اهمیت زیادی قائل است و برای این منظور بیش از ۸۳ درصد نیاز شرکت کشتیرانی را تامین می کند. ناوگان از داخل تهیه و تامین می شود، ضمن اینکه نوسازی تجهیزات مورد نیاز ناوگان، تامین کانتینر و کانتینرهای یخچالی از داخل و خرید کشتی سازی اروندان همگی در راستای حمایت از صنعت داخلی بوده است.

به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با ورود ۸ فروند کشتی و افزایش ظرفیت مرده از ۹۵ به ۱۲۳ هزار تن، ظرفیت افزایش یافته و ناوگان کشتیرانی دریای خزر جوان‌سازی می‌شود. همانطور که ساخت یکی از اقدامات در این بخش شاهد ساخت چندین کشتی جدید بود.

وی با بیان اینکه با حمایت سهامداران توانستیم مجوز دریافت وجوه از صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان را بگیریم، افزود: امیدواریم با استفاده از این فرصت با کمک بانک های عملیاتی بتوانیم کاهش چشمگیری داشته باشیم. عمر ناوگان و توسعه ناوگان.

مدرس خبانی تاکید کرد: می خواهیم طول عمر ناوگان را کوتاه کنیم، برای این منظور تلاش می کنیم از طریق شرکت های داخلی و خارجی کشتی های جدید را به ناوگان اضافه کنیم و در مدت ۱۰ سال میانگین سنی ناوگان زیر ده سال را کاهش دهیم. زیرا طول عمر حمل و نقل ناوگان در حال حاضر ۱۹ سال است. اما این امر مستلزم تامین به موقع منابع مالی و حمایت همه طرف های درگیر است.

شایان ذکر است در مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سال مالی ۱۳۹۸ به پایان می رسد. خرداد ۱۴۰۳ با اکثریت سهامداران این شرکت مبلغ ۱۱۰ تومان به ازای هر سهم تصویب و توزیع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا