بانک و بیمه

کفایت سرمایه بانک های آینده، سرمایه و دی در وضعیت قرمز|کد نارنجی برای ملل، شهر و ایران زمین

هادی بهرامی; بازار: بخش بانکی نقش مهمی در چرخه نقدینگی دارد و یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است. بنابراین تحلیل و بررسی شاخص صنعت و سهام مؤسسات آن برای اتخاذ تصمیمات مالی صحیح حائز اهمیت است. شرایط نابسامان اقتصادی، عدم مدیریت صحیح و عدم نظارت نهادها منجر به زیان، ورشکستگی و در نهایت انحلال بانک ها می شود که نه تنها به صنعت آسیب وارد می کند بلکه می تواند ضربه مهلکی به کل اقتصاد وارد کند. نسبت کفایت سرمایه وضعیت مالی، نقدینگی و توانایی بانک در انجام تعهداتش را ارزیابی می کند. این شاخص خوبی برای احتمال ورشکستگی یک موسسه اعتباری در صورت بروز بحران است. در زیر به تحلیل و بررسی شاخص کفایت سرمایه ۱۹ بانک فعال در بورس می پردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتر نسبت به سرمایه گذاری یا سپرده گذاری اقدام کنند.

نسبت کفایت سرمایه بانک آینده -۳۶۰%، بانک سرمایه -۳۲۸%، بانک دی ۴۸ درصد است که نشان می دهد وضعیت نقدینگی و توانایی ایفای تعهدات مالی این موسسات بسیار نامطلوب است. اگر مؤسسه اعتباری دارای کفایت سرمایه منفی باشد، در واقع مشمول انحلال می شود. زیرا شروع به افزایش زیان انباشته، افزایش اهرم و ضرر برای مشتریان و سرمایه گذاران می کند. این سه بانک مجموعاً حدود ۴۳۹ همات (یک میلیارد تومان) زیان تجمعی دارند که جبران آن بسیار سخت است و این زیان همچنان بدون درمان با سرعت بالایی در حال افزایش است!

بعد از این سه بانک که بدترین سرمایه و بیشترین زیان انباشته را دارند، حالا نوبت به سه بانک ایرانی زمین، شهرو و ملا رسیده است. نسبت کفایت سرمایه بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۲ ۲۱-، شهر ۷.۶- و ملت -۷ درصد است که در مجموع ۱۰۰.۵ همات زیان انباشته و به سپرده گذاران و سهامداران ارائه کرده است. مجموع بدهی یا زیان انباشته بانک های ورشکسته ۵۴۰ هزار میلیارد تومان است که ناشی از رانت و اختلاس، گردش نقدینگی ناسالم، ضعف سیستم مدیریت دارایی و ناتوانی در افزایش درآمد است.

کفایت سرمایه بانک های آینده، سرمایه و دی در وضعیت قرمز|کد نارنجی برای ملل، شهرها و ایران

از سوی دیگر نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات ۱.۹%، گردشگری ۲.۷%، تجارت ۶%، اقتصاد نوین ۶.۲%، رسالت ۶.۴%، پست بانک ۸%، سینا ۸%، کارآفرین است. ۹ درصد، سامان ۱۰.۳ درصد. ملت ۱۰.۸ درصد، پاسارگاد ۱۱.۴ درصد و خاورمیانه ۱۳.۷ درصد. بانک های پاسارگاد، ملت، سامان، کاربین، خاورمیانه، سینا و پست بانک بهترین نسبت کفایت سرمایه را دارند. این ۱۲ بانک مجموعاً ۱۳۰ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان سود دارند و از نظر نقدینگی، نسبت دارایی به بدهی و کیفیت تجاری قابل قبول هستند.

کفایت سرمایه بانک های آینده، سرمایه و دی در وضعیت قرمز|کد نارنجی برای ملل، شهرها و ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا