اخبار اقتصاد ایران

یک طبقه لاکچری داریم که تنها مشکلشان این است که نمی‌دانند پول‌های خود را چطور خرج کنند

افق میهن ضریب جینی یا شاخص جینی معیاری برای سنجش پراکندگی آماری در اقتصاد است که به منظور نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگری از مردم است. بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، سوالاتی در خصوص علل افزایش ضریب جینی و نگرانی هایی در خصوص […]

افق میهن ضریب جینی یا شاخص جینی معیاری برای سنجش پراکندگی آماری در اقتصاد است که به منظور نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگری از مردم است. بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، سوالاتی درباره علل افزایش ضریب جینی و نگرانی از تداوم این پدیده وجود دارد.

مهدی پازوکی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو به این پرسش ها پاسخ داد:

هزینه های خانوارهای فقیر به شدت افزایش یافته است
مهدی پازوکی به فرارو گفت: آمار ضریب جینی در ایران بر اساس هزینه خانوار است نه درآمد، اگر بخواهیم اطلاعات درآمدی ایران را محاسبه کنیم وضعیت درآمد یا به عبارتی تفاوت درآمد در جامعه به مراتب بیشتر از این است. ضریب جینی در کشورهای توسعه‌یافته بر اساس درآمد خانوار محاسبه می‌شود، اما در واقع بر اساس هزینه‌های خانوار فرض می‌شود که آمار هزینه‌ها نیز بدتر شده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، راهبرد توسعه ای مبهم داشت و این دولت پس از گذشت بیش از ۲ سال در سال ۱۴۰۰ روی کار آمد و در سال ۱۴۰۳ برنامه ششم دولت دوازدهم به تصویب رسید به مدت ۲ سال در دولت سیزدهم، یکی از مهم ترین دلایل مشکلات بعدی، ابهام در استراتژی اقتصادی دولت بود.

وی افزود: در نهایت عدم سیاستگذاری صحیح در دولت سیزدهم باعث شد که هزینه خانوارها به شدت افزایش پیدا کند به طور متوسط ​​نرخ تورم ما در ۳ سال گذشته بیش از ۴۲ درصد بوده است اما چرا این تورم نه تنها پایین بیاید، اما در دوره ای به ۴۵ درصد هم رسید دلیل اصلی و اساسی این است که دولت برنامه ای برای مبارزه با تورم و ثبات اقتصادی نداشت و با سیاست های آزادسازی ارزی دولت قبل قیمت اقلام خوراکی به شدت افزایش یافت. در واقع ارزش پول ملی ایران در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۲۵ هزار تومان بود اما در پایان دولت سیزدهم این قیمت به حدود ۶۰ هزار تومان رسید. ارزش پول ملی بیش از ۲ برابر کاهش یافت، به معنای افزایش تورم در اقتصاد کشور و در نتیجه تورم مواد غذایی به شدت بالا و حتی بالای ۴۵ درصد بود. به عنوان مثال گوشت قرمز از ۱۲۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان، مرغ از حدود ۲۰ هزار تومان به بالای ۷۰ هزار تومان، برنج از حدود ۳۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسید. وقتی اقلام غذایی چنین تورمی را تجربه می کنند، به این معنی است که هزینه های خانوار به شدت افزایش یافته و خانوارهای فقیر به شدت آسیب دیده اند. این در حالی است که درآمد خانواده ها به اندازه تورم افزایش نیافته است.

سیاست های ضد تورمی چندان موفق نبوده است
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این گزارش به خوبی نشان می دهد که سیاست های مقابله با تورم چندان موفق نبوده است، وقتی تورم در اقتصاد افزایش می یابد، جمعیت فقرا نیز افزایش می یابد و برعکس، ثروتمندان قدرتمندتر می شوند. در اقتصاد ایران هم این اتفاق افتاده است، اگر یک مطالعه جامع در این زمینه انجام شود، می بینیم که در این زمینه خلأ وحشتناکی وجود دارد که تنها مشکلشان این است که نمی دانند چگونه خرج کنند سیاست‌های ضد تورمی در ایران سیاست‌های موفقی نبوده است و دولت قبل نه تنها تورم را کاهش نداده است، بلکه نرخ تورم را طی ۳ سال گذشته افزایش داده است در سال ۲۰۱۹ درآمد نفتی حدود ۹ میلیارد دلار بوده است، بنابراین دلیل اصلی افزایش قیمت ها نبود سیاست های علمی برای مبارزه با تورم است و متأسفانه سیاست های اتخاذ شده بیشتر به سمت اقتصاد معطوف شده است. “

وی افزود: در حال حاضر نیز اگر دولت مسعود مزیکیان برای مبارزه با تورم راهکارهای علمی نداشته باشد، قطعاً به ویژه در زمینه توزیع دخل و خرج دچار مشکل خواهد شد و بزرگترین مشکل کنونی تورم بی ثباتی اقتصادی است و بزرگترین مشکل تورم است. شاخص بی‌ثباتی اقتصادی افزایش نرخ تورم است، بنابراین اگر دولت بتواند با سیاست تعامل با دنیا، نقدینگی را کنترل کند و بخش ارزی را فعال کند، می‌تواند تورم را کنترل کند. خارج شدن نظام بانکی از انزوا، تاثیر بسزایی در پیشرفت کشور خواهد داشت دولت باید ابتدا از طریق اجرای سیاست خارجی مناسب به سمت سیاست ثبات اقتصادی برود و سپس از طریق بانک مرکزی به سمت اجرای سیاست های مناسب پولی و بانکی برود. وی مسئول حفظ ارزش پول ملی طبق قانون بانک مرکزی است. همچنین اصلاح سیاست های مالی بودجه نیز بسیار حائز اهمیت است. بودجه ۱۴۰۳ شامل مشکلات زیادی است. به عنوان مثال؛ حقوق کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش یافته در حالی که بودجه صدا و سیما بیش از دو برابر این رقم افزایش یافته است. یکی از عوامل تورم افزایش کسری بودجه دولت است و دولت باید هر چه زودتر این مشکل را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا