اخبار اقتصاد ایران

هشدار سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص انباشت برنج تولید داخل

معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نسبت به تعیین تکلیف برنج انباشته شده کشاورزان در کارخانه ها هشدار داد.

افق میهن احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی. برای محصولات اساسی کشاورزی با اشاره به واردات برنج مازاد بر نیاز داخلی طی دو سال. اخیراً نوشت: طبق بررسی های صورت گرفته دستور معاون اول رئیس جمهور مورخ ۱۰/۵/۱۴۰۲ و بند چهارم مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ ۰۴/۰۳/۱۳۰۳ مبنی بر صدور مجوز واردات برای خرید داخل. برنج تولیدی اجرا نشده است.

وی در ادامه به برداشت مکانیزه شالیزارها به ویژه در استان های شمالی کشور در سال های اخیر و کاهش زمان نگهداری شالیزار برداشت شده توسط کشاورزان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کشاورزان باید محصولات خود را به صاحبان کارخانه‌های برنج‌کوبی بلافاصله پس از برداشت و فرآیند تبدیل و به دلیل حجم بالای تحویل برنج، فرآوری در کارخانه‌های مذکور به تاخیر می‌افتد. از سوی دیگر، نبود امکانات، تجهیزات و انبارهای لازم در کارخانه ها برای نگهداری شالیزارها باعث شده است که بخش قابل توجهی از شالیزارها در فضای باز و بدون سقف محل خود انباشته و تجمیع شده و فصل پاییز آغاز شود. بارندگی و رطوبت زیاد در منطقه نیز باعث افزایش ضایعات، تغییر رنگ و شکستگی شده است. از بین رفتن برنج در فرآیند فرآوری و ایجاد منظره ناخوشایند در دید عموم به دلیل رها کردن شالیزار در فضای باز است.

اسدیان در پایان تاکید کرد: در راستای بند «ج» ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و در راستای تحقق شعار سال، ماده (۳۲) ) قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران و به منظور جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان. برنج داخلی و در نتیجه بی انگیزگی برای تولید و تغییر کاربری اراضی درجه یک و دو، با توجه به اتخاذ سیاست های حمایتی و تعیین سازوکار لازم برای خرید برنج انباری، اقدام و نتایج به همراه مدارک مربوطه باید به این سازمان ارائه شود. ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا