فرهنگ و هنر

آنچه هفته قبل بر بورس گذشت

در هفته ای که گذشت، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه شامل سهام و حق تقدم بازار، هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین در هفته گذشته حدود ۱۲۴۹ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

دماسنج اصلی تالار شیشه ای هفته گذشته در سایه اخبار و تنش های بین المللی علیرغم ادامه محدودیت دامنه نوسان حدود ۰.۷۱ درصد کاهش ارتفاع را به ثبت رساند و در نهایت در سطح ۲ میلیون و ۹۹ قرار گرفت. هزار واحد نماگر هم وزن که معیار قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت جامع بورس است، همزمان با افت هفتگی نماگر اصلی بورس، افت ۰.۵۲ درصدی را تجربه کرد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، در سطح ۶۹۶۷۳۰ واحد بود. شاخص کل فرابورس که شاخص مناسبی برای تحلیل وضعیت انواع سهام فرابورس است حدود ۰.۶۶ درصد قرمز بود و در نهایت طی هفته گذشته معاملات در ارتفاع ۲۱ هزار و ۹۸۵ واحدی قرار گرفت.

در هفته ای که گذشت، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه شامل سهام و حق تقدم بازار، هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین در هفته گذشته حدود ۱۲۴۹ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. بازار سرمایه از هفته‌های اخیر درگیر سایه تنش‌های ژئوپلیتیکی بوده و محدودیت دامنه نوسان آن دلیلی بر شور و نشاط جریان معاملات و نوسان‌گران بازار شده است. پیش بینی می شد بازار تا ابتدای نیمه دوم سال در وضعیت مطلوب تری قرار گیرد.

به طور معمول در نیمه دوم سال با بحث بودجه، شرایط بازار می تواند دستخوش دگرگونی شود. بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از همفکری مشترک سازمان بورس، دولت و مجلس برای حل مشکلات بازار سرمایه در بودجه سال آینده و تلاش برای تدوین یک مصوبه خبر داد. بودجه پویا تر به منظور بهبود بازار. به نظر می رسد تمهیدات ویژه صنایع در بودجه می تواند بورس را از خطر تصمیم گیری های ناگهانی دور کند.

به امید کاهش تنش

سرور قراخانی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار در هفته گذشته را اینگونه ارزیابی کرد: با افزایش موج تنش ها از هفته های اخیر و تثبیت تداوم محدودیت دامنه نوسان، جریان معاملات در هفته گذشته روبه رو نشد. بسیار مورد پسند سهامداران است. بازار سرمایه که پیش بینی می شد دوره ۶ ماهه مطلوبی را ثبت کند، همچنان سایه تنش را بر دوش خود احساس می کند. تا زمانی که سایه ریسک‌های ژئوپلیتیکی و ناآرامی‌های سیاسی در سراسر جهان حاکم است، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند ریسک سرمایه‌گذاری خود را تا حد امکان کاهش دهند و وزن بیشتری را به دارایی‌های با نقدشوندگی بالا در پرتفوی خود اختصاص دهند. در تحلیل موج الیوت، بازار سرمایه در موج اول خود قرار دارد و زمانی که شاخص پس از فروکش کردن احساسات و اصلاح خود از روند نزولی خارج شد، پتانسیل رشد موج بعدی وجود دارد. با توجه به اظهارات مختلف مسئولان کشور به نظر می رسد با سخنان گفته شده شرایط آرام و جو آرام تری بر بازار حاکم شود و با کاهش تنش ها، احساسات تاثیر کمتری بر بازار بگذارد.

این کارشناس بازار ادامه داد: البته نمی توان شرایط فعلی بازار سرمایه را در سایه ریسک های ژئوپلیتیک و سیستماتیک نادیده گرفت. رشد طلا در سایه رشد طلای جهانی که خود دلیلی بر افزایش ریسک گریزی سرمایه گذاران بود، در هفته های اخیر قوی بوده است.

بنابراین، سرمایه گذاران طلا را گزینه خوبی برای پوشش ریسک سرمایه گذاری می دانند. در این میان طلای داخلی که در روزهای گذشته از مرز ۴ میلیون تومان عبور کرده بود، در روزهای اخیر با رکود و اصلاح مواجه شده است. لازم به ذکر است تا زمانی که دامنه نوسان ۱ درصد است و بازار در شرایط ناپایدار قرار دارد، نمی توان برای خرید، فروش یا نگهداری سهام برای بازار سرمایه تصمیم گیری کرد. باید گفت که بازارها منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند. به نظر می رسد رئیس جمهور آینده آمریکا می تواند نقش برجسته ای در کاهش یا افزایش تنش ها و افزایش دامنه التهاب بازار داشته باشد.

این کارشناس بازار در پایان افزود: با توجه به معاملات هفته گذشته بازار، انتظار می رود جریان معاملات هفته جاری متعادل تر و با کاهش رتبه های فروش همراه باشد. با وجود این، گروهی از سهامداران همچنان بر تداوم هیجان ناشی از ریسک سیستماتیک و ژئوپلیتیکی اصرار دارند. باید دید موج ریسک ها بازار را به کدام سمت سوق می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا