ترندهای روز

جستجوی حیات فرازمینی در قمر مشتری؛ از ماموریت «اروپا کلیپر» ناسا چه می‌دانیم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان ناسا در حال آماده سازی فضاپیمای Europa Clipper برای یک ماموریت تحقیقاتی در یکی از قمرهای مشتری هستند.

قرار بود این ماموریت از روز یکشنبه با پرتاب «اروپا کلیپر» به فضا آغاز شود، اما وقوع طوفان میلتون در ایالت فلوریدا آمریکا این برنامه را به تعویق انداخت. طبق برنامه جدید قرار است فضاپیمای اروپا کلیپر روز دوشنبه به فضا پرتاب شود.

هدف از ماموریت «اروپا کلیپر» بررسی احتمال وجود حیات در زیر سطح یخی قمر «اروپا» است. اروپا یکی از ۹۵ قمر مشتری است که تاکنون شناسایی شده است.

تاکنون دانشمندان وجود آب در سطح سیارات را شرط وجود یا امکان حیات در آنها ارزیابی کرده اند. این نتیجه گیری بر این اساس استوار بود که آب در سیارات بسیار نزدیک به خورشید تنها به گاز و بخار تبدیل می شود و در سیارات بسیار دور از خورشید سطح یخی وجود خواهد داشت.

با این حال، مطالعه سطوح یخ زده از جمله سطح قمر «اروپا»، دانشمندان را وادار به تجدید نظر در این فرضیه کرده است زیرا این احتمال نیز وجود دارد که اقیانوسی از آب در زیر سطوح یخ زده وجود داشته باشد.

طبق تعریف کلاسیک از وجود شرایط حیات، این امکان در منظومه شمسی فقط در زمین و مریخ وجود دارد. اما اکنون دانشمندان امیدوارند که بتوانند با کمک ماموریت «Europa Clipper» امکان وجود یا منشا حیات در اعماق سطح یخ زده «اروپا» را آزمایش کنند.

دانشمندان بر این باورند که حجم آب زیر سطح یخی «اروپا» دو برابر حجم آب تمام اقیانوس های کره زمین است. ضخامت سطح یخی «اروپا» بین ۱۵ تا ۲۴ کیلومتر برآورد شده است.

در عین حال، دانشمندان عمق اقیانوسی که احتمالاً در زیر سطح یخی «اروپا» قرار دارد را ۱۲۰ کیلومتر یا حتی بیشتر تخمین زده اند.

فضاپیمای «اروپا کلیپر» مجهز به ۹ ابزار علمی است تا بیشترین اطلاعات را در زمینه های مختلف از «اروپا» به دست آورد. این قمر مشتری تقریباً به اندازه ماه است.

سفر Europa Clipper به دور قمر اروپا بیش از پنج سال طول خواهد کشید. این فضاپیما پس از رسیدن به اروپا در سال ۲۰۳۰، کار خود را در سال ۲۰۳۱ آغاز خواهد کرد. Europa Clipper در سال ۲۰۳۴ با برخورد به یکی از قمرهای مشتری به نام گانیمد، ماموریت خود را به پایان خواهد رساند.

گانیمد بزرگترین قمر مشتری است. دانشمندان بر این باورند که این قمر مانند اروپا اقیانوسی از آب را در زیر سطح یخی خود پنهان کرده است. در همین حال، ضخامت سطح یخ گانیمد بسیار بیشتر از ضخامت اروپا است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا