اخبار بورس

عوامل اصلی تعیین کننده مسیر بازار سرمایه امروز

بررسی تاثیر رشد دلار نیما بر صنایع بورسی.

با توجه به عدم تحولات سیستماتیک از دیروز تا امروز، به نظر می رسد که سیاست انقباضی عامل اصلی منفی روز جاری بوده است. این سیاست انقباضی از دو جنبه قابل ارزیابی است. یکی ارز داوطلبانه برای فروش است، دیگری عملیات بازار بازی بانک مرکزی است.

پویان مظفریکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس خطاب: چندین پارامتر بازار را در جهت های مختلف هدایت می کند. یکی از این پارامترها رشد نرخ دلار نیما است که انتظارات سودآوری بازار را افزایش می دهد. عامل دوم، محیط ریسک سیستماتیک در منطقه و کشور است که منجر به افت بازار می شود. سومین عاملی که از دیشب کاملا مشخص شده و باید به آن پرداخته شود، سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی است. دیشب خبر عرضه ۶۰ هزار میلیارد تومانی در حراج مرابحه اسلامی در هفته جاری منتشر شد، البته این مبلغ لزوما در این حراج به فروش نمی رسد. بودجه اراد شامل سقف ۲۵۰ میلیاردی بود که قرار است با ۶۰ میلیارد ارائه شده در این هفته تکمیل شود. بنابراین پس از آن دولت نباید امکان فروش اوراق را داشته باشد، اما باید در نظر داشت که مهرماه هنوز به پایان نرسیده و تمامی اوراق دولتی که باید در بودجه فروخته می شد در بورس عرضه شد. این نگرانی حاکی از آن است که این احتمال وجود دارد که روحیه فروش اوراق قرضه کشور دوباره جدی شود. بورس ها خاطره خوبی از فضای فروش اوراق ندارند و گمان می رود فروش اوراق مشکلاتی را در بازار سرمایه ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به عدم تحولات سیستماتیک از دیروز تا امروز، به نظر می رسد که عامل منفی اصلی امروز، سیاست انقباضی بوده است. این سیاست انقباضی از دو جنبه قابل ارزیابی است. یکی ارز داوطلبانه برای فروش است که در مهرماه اتفاق افتاد و در بقیه سال احتمالا دوباره باید اوراق چاپ کنیم و ارز دیگر عملیات بازار بازی است که بانک مرکزی انجام می دهد. بانک مرکزی در پایان بهار سیاست عملیات بازار آزاد خود را به عملیات میان مدت تغییر داد. این تغییر به معنای افزایش مدت زمان پول ارائه شده به بانک ها از یک هفته به ۹۰ روز بود. در پایان تابستان این مدت به یک ماه کاهش یافت و اکنون به هفت روز بازگشته است. به طور خلاصه، عملیات بازار آزاد که در میان مدت بالغ شده بود، به کوتاه مدت بازگشته است. هرچه سررسید پولی که بانک مرکزی به بانک‌ها وام می‌دهد بیشتر باشد، سیاست انبساطی‌تر است و هر چه سررسید کوتاه‌تر باشد، انقباض بیشتری دارد.

مظفری ادامه داد: همه این عوامل باعث افت بازار سرمایه شد. اگرچه امروز بازار منفی شد اما واکنش چندانی به این موضوع نشان نداد. این دستورالعمل ها در بازار چندان بی اهمیت نیستند و موثر خواهند بود. شرایط انقباضی سرمایه گذاری را دشوارتر می کند، اما باید توجه داشت که در صورت کاهش ریسک های سیستماتیک در کشور، فضای سرمایه گذاری در کشور دوباره مهیا می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی منطقی ترین پیشنهاد در حال حاضر توجه به سودآوری آن در خرید سهام است، با توجه به اینکه نسبت تحلیلی کل بازار و شرکت های سودده به رقم تقریبی ۶.۵ واحد رسیده است. ، خرید سهام با نسبت بالاتر از ۷ توجیهی ندارد. تغییر سبد به سمت تمرکز اساسی تر بر سهام نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین فرمول خاصی وجود دارد که اگر فردی نگران ریسک در منطقه است، می تواند در بازار طلا سرمایه گذاری کند و اگر ریسک ها را موقتی می داند، می تواند در سهام سرمایه گذاری کند. شما می توانید از طریق سهامی که عملکرد خوبی دارند و سود خوبی را در جلسات تقسیم می کنند، با سیاست های انقباضی مقابله کنید. سال مالی برخی از سهام به این امر منجر می شود آذر سال جاری است و مثلاً شش ماه دیگر سود مجمع نیز تقسیم می شود که فرصت های سرمایه گذاری بهتری را فراهم می کند. در شرایط فعلی، رشد و سودآوری برای فعالان و سهامداران اهمیت بیشتری نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها دارد.

مظفری تصریح کرد: در فضای فعلی بازار سرمایه، دلار نیما در حال رشد است و بازار سودآور را دائما به روز می کند. اما ریسک‌های کلان اقتصادی زیادی نیز وجود دارد، مانند ریسک‌های سیستماتیک و سپس ریسک سیاست‌های انقباضی که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند. بسیاری از سهامی که از دلار نیما استفاده می کنند مانند سهام متانول و اوره اخیرا بازده خوبی داشته اند. در صورتی که نرخ اسپرد دلار نیما و آزاد به نرخ معقول حدود ۱۲ درصد کاهش یابد، ممکن است برخی از صنایع شرایط بهتری را تجربه کنند. صنایع صادرات محور، فلزات اساسی، مواد شیمیایی و پالایشگاهی و همچنین برخی سهام تکی فروخته شده در بورس کالا ممکن است تحت تاثیر دلار نیما رشد کرده و رواج پیدا کنند، اما به نظر می رسد تاثیر محسوسی بر ریال نخواهد داشت. صنایع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا