ترندهای روز

گزارشی تکان‌دهنده: جمعیت حیات‌وحش در ۵۰ سال ۷۳ درصد کاهش یافته است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

صندوق جهانی طبیعت (WWF) به تازگی گزارشی تحلیلی منتشر کرده است که بر اساس آن جمعیت حیات وحش زمین در نیم قرن گذشته به طور متوسط ​​۷۳ درصد کاهش یافته است. این یک رویداد فاجعه بار است. در مناطق غنی از تنوع زیستی مانند آمریکای لاتین و کارائیب این رقم به ۹۵ درصد می رسد.

بر اساس تجزیه و تحلیل جدید WWF، با بررسی ۵۴۹۵ گونه دوزیستان، پرنده، ماهی، پستانداران و خزندگان در سراسر جهان، مشخص شد که حیات وحش به شدت تحت تاثیر فعالیت های انسانی در نیم قرن اخیر قرار گرفته است. بر اساس گزارش جدید Living Planet Index، جمعیت حیات وحش آب شیرین به طور متوسط ​​۸۵ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، طی پنج دهه، جمعیت حیوانات خشکی ۶۹ درصد و حیات وحش دریایی ۵۶ درصد بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

ربکا شاو، دانشمند ارشد WWF درباره یافته های این گزارش گفت: «این آمار واقعاً به ما نشان می دهد که تروپودهای طبیعت در حال از هم پاشیدن هستند.

کاهش جمعیت حیات وحش از ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰

به گفته ربکا شاو، کاهش جهانی جمعیت حیوانات احتمالاً اثرات آبشاری خواهد داشت. او گفت:

“جمعیت مهره داران زیربنای سلامت اکوسیستم و مزایایی است که ما از اکوسیستم دریافت می کنیم، مانند آب و هوای پایدار، آب فراوان و تمیز، خاک سالم برای رشد غذا، و ماهیگیری که پروتئین را برای مردم تامین می کند.” اگر جمعیت مهره داران در سراسر جهان به این ترتیب کاهش یابد، شما برای حفظ سلامت و رفاه انسان با مشکل مواجه خواهیم شد.”

بیشترین کاهش در آمریکای لاتین و کارائیب با میانگین ۹۵ درصد بوده است. پس از آن آفریقا با ۷۶ درصد و آسیا و اقیانوسیه با ۶۰ درصد. اما این گزارش می گوید که این کاهش به این دلیل اتفاق افتاده است که مردم ساکن اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای شمالی قبل از سال ۱۹۷۰ در این مناطق سکنی گزیده اند و در همان سال ها طبیعت را به شدت تخریب کرده اند.

تخریب و از بین رفتن زیستگاه حیوانات، عمدتاً ناشی از تولید غذای انسانی، مانند پاکسازی جنگل های بارانی برای دامداری ها، عامل اصلی کاهش جمعیت حیات وحش است. طبق گزارش WWF، حدود ۴۰ درصد از کل زمین های قابل سکونت روی زمین برای تولید غذای انسان استفاده می شود.

به گفته محققان WWF، در حالی که اروپا و آسیای مرکزی کمترین میزان کاهش جمعیت حیات وحش را داشتند، این مناطق به واردات از مناطق دیگر متکی هستند و بالاترین «ردپای اکولوژیکی مصرف» را دارند. محققان می‌گویند: «آنچه می‌خوریم، لباس‌هایی که می‌پوشیم، مکان‌هایی که سفر می‌کنیم نه تنها بر منطقه خودمان، بلکه در بسیاری از موارد در سطح جهانی تأثیر می‌گذارند».

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا