اخبار اقتصاد ایران

با کاهش قیمت مصرف‌کننده؛ تورم منفی در چین وخیم‌تر شد

مصرف ضعیف و افزایش سریع تولید منجر به جنگ قیمتی شدید در بخش‌های مختلف از جمله خودروهای برقی و انرژی خورشیدی شده است. قیمت تسهیلات حمل و نقل با احتساب خودرو ۵.۳ درصد کاهش داشته و خودروسازان با کاهش ۲.۳ درصدی قیمت فروش خود مواجه بوده اند.

افق میهن به نقل از اتاق ایران آنلاین، بر اساس داده های اداره ملی آمار چین در روز یکشنبه، قیمت اصلی مصرف کننده در شهریور ماه ۰.۱ درصد افزایش یافت که کمترین رقم از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون است، در حالی که تورم وجود دارد. تولید کنندگان به مدت ۲۰ سال برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت.

تورم تولیدکننده در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۸ درصد کاهش داشت که اندکی بیشتر از کاهش ۲.۶ درصدی پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بود. شاخص قیمت مصرف کننده در چین نسبت به سال گذشته تنها ۰.۴ درصد افزایش داشته است و این جهش تنها به دلیل جهش قیمت سبزیجات تازه به بالای صفر رسیده است.

تورم اصلی مواد غذایی در ماه سپتامبر نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت سبزیجات تازه پس از افزایش ۲۱.۸ درصدی در ماه اوت، ۲۲.۹ درصد افزایش یافت و تورم را ۰.۴۸ درصد افزایش داد. آب و هوای نامساعد و تقاضای فصلی در آستانه تعطیلات یک هفته ای در چین احتمالاً دلیل اصلی افزایش قیمت میوه و سبزیجات بوده است.

این ارقام نشان دهنده تقاضای ضعیف داخلی است زیرا سیاست گذاران در اواخر سپتامبر مجموعه اقدامات محرکی را برای احیای اقتصاد آغاز کردند. چین با طولانی ترین دوره تورم منفی خود از دهه ۱۹۹۰، با کاهش شدید تورم در سراسر اقتصاد برای پنج فصل متوالی تا ژوئن مواجه بوده است، روندی که احتمالا تا سپتامبر ادامه خواهد داشت.

پکن از اواخر سپتامبر نرخ بهره را کاهش داده و حمایت از املاک و مستغلات و بازارهای سهام را افزایش داده است. روز شنبه، وزارت دارایی وعده کمک بیشتر به بخش املاک و مستغلات و دولت های محلی بدهکار را داد. به گفته اقتصاددانان، تورم کل هنوز به میزان قابل توجهی کمتر از هدف سیاستی است و تقاضا همچنان ضعیف است. اما با اجرای موثر سیاست‌های موجود و اجرای اقدامات جدید، انتظار می‌رود با بهبود تدریجی تقاضای بازار، اعتماد و انتظارات مصرف‌کننده و تولیدکننده به طور موثر افزایش یابد.

مصرف ضعیف و افزایش سریع تولید منجر به جنگ قیمتی شدید در بخش‌های مختلف از جمله خودروهای برقی و انرژی خورشیدی شده است. قیمت تسهیلات حمل و نقل با احتساب خودرو ۵.۳ درصد کاهش داشته و خودروسازان با کاهش ۲.۳ درصدی قیمت فروش خود مواجه بوده اند.

کاهش قیمت ها نشانه بدی برای اقتصاد است. تورم می تواند با کاهش مخارج و سرمایه گذاری به چرخه معیوب منجر شود که به نوبه خود منجر به رشد اقتصادی ضعیف تر و افزایش بیکاری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا