فناوری

ابداع اولین فناوری «اصلاح اتمی» در جهان که می‌تواند کشف داروها را متحول کند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: برای اولین بار در جهان، دانشمندان توانستند با موفقیت فناوری اصلاح تک اتمی را توسعه دهند. این می تواند اساساً روند کشف و به حداکثر رساندن اثربخشی دارو را تغییر دهد.

فناوری “ویرایش اتمی” روشی جدید و پیشرفته است که دانشمندان برای تغییر دقیق یک اتم در یک مولکول توسعه داده اند.

با استفاده از این فناوری، تیمی از محققان موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی (KAIST) راهی برای جایگزینی اتم اکسیژن در یک حلقه پنج عضوی با اتم نیتروژن یافته اند.

در این فرآیند، یک اتم اکسیژن در ترکیب آلی فوران با یک حلقه پنج عضوی حاوی چهار اتم کربن و یک اتم اکسیژن با یک اتم نیتروژن جایگزین شد. مولکول حاصل از این فرآیند “پیرول” نامیده می شود که به طور گسترده در صنعت داروسازی استفاده می شود.

خواص دارو به آرایش اتم های سازنده آن بستگی دارد. اگر حتی یکی از این اتم ها تغییر کند، اثربخشی خود دارو نیز تغییر خواهد کرد.

با این حال، تغییر اتم آسان نیست، و تلاش‌ها معمولاً شامل فرآیندهای سنتز پرهزینه و چند مرحله‌ای است که به شرایط سختی نیاز دارد، که همگی دور از حد مطلوب و تجاری هستند.

تیم محققان کره ای به سرپرستی پروفسور یونسو پارک از انرژی نور برای غلبه بر چالش های موجود و جایگزینی اتم اکسیژن با نیتروژن استفاده کرده اند.

در مقاله منتشر شده توسط تیم تحقیقاتی آمده است: “این یک قابلیت قدرتمند است که می تواند سنتز شیمیایی را ساده کند، مولکول های پیچیده را اصلاح کند و کشف دارو را پیش ببرد.”

در این روش از «قیچی مولکولی» برای بریدن حلقه های پنج نفره استفاده می شد. برای انجام این کار، دکتر پارک و همکارانش از یک فوتوکاتالیست، مولکولی که در مواجهه با نور واکنش را تسریع می کند، برای شکستن حلقه ها استفاده کردند. این امکان اصلاح اتمی در دما و فشار اتاق را فراهم کرد.

دانشمندان می گویند این اولین بار است که چنین چیزی به دست می آید.

محققان نوشتند که این “مثال استثنایی از واکنش اصلاح مولکولی” را می توان برای انواع محصولات طبیعی و دارویی که حاوی ترکیبات فوران هستند به کار برد.

دکتر پارک گفت: “این پیشرفت، که ویرایش افق میهنی ساختارهای حلقه آلی پنج عضوی را امکان پذیر می کند، درهای جدیدی را برای ساخت ترکیبات دارویی بالقوه، که یک چالش کلیدی در علم داروسازی هستند، باز خواهد کرد و می تواند این فرآیند را متحول کند.” در تولید دارو استفاده شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا