اخبار اقتصاد ایران

سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی، تسهیلات در گیلان پرداخت شد

استاندار گیلان بیان کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در استان گیلان پرداخت شد که ۲۰ برابر بودجه عمرانی استان بود که این پول به چه کسانی پرداخت شد و در کجا هزینه شد و آیا به هدف رسید. یا نه؟ این موارد باید بررسی شود و ادارات کل اقتصادی تکلیف خود را بدانند.

افق میهن، هادی حق شناس امروز (سه شنبه) در نشست با فعالان اقتصادی در سالن جلسات سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به تحولات بزرگ اقتصادی کشور در سال های پس از انقلاب گفت: : شکی نیست که ساخت آزادراه، فرودگاه، شبکه ریلی و… تحول بزرگی در توسعه روابط تجاری ایجاد می کند، اما باید مشکلات اصلی اقتصاد شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود. مثلا مشکل اقتصاد بندر انزلی تحریم و ارز چند نرخی است.

وی موضوعات و مشکلات مطرح شده از سوی تجار در این نشست را بسیار مهم و اساسی خواند و افزود: ایران قبل از انقلاب عضو اکو (سازمان اقتصادی منطقه ای بین کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه که در سال ۱۳۴۱ تأسیس شد) بود. این سازمان برای اولین بار تأسیس شد) و پس از انقلاب و در دولت دوازدهم به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در دولت سیزدهم قرارداد بریکس، این الحاقات به تنهایی برای حل مشکلات اقتصاد کشور کافی نبود. .

نماینده عالی دولت در استان گیلان تصریح کرد: مشکل اصلی عدم شناسایی صحیح مسائل است، باید مشکل اصلی را شناسایی و برای رفع آن گام برداریم.

وی تاکید کرد: مشکلات و مصائب اقتصادی گیلان را که قبل از قبول مسئولیت استاندار بررسی کرده ام، باید در این استان یک مرکز نمایشگاهی یا پایانه صادراتی تعریف شود که نه تنها کالاهای صادراتی این استان بلکه کالاهای صادراتی کل کشور در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گرفته است. گرفتن

حق شناس گفت: اتاق بازرگانی نیز باید با ریشه یابی مشکلات اصلی را شناسایی کند و بگوید این مشکل کجاست؟ در ثبت سفارش، تعهدات ارزی، اقتصاد دستوری، تعیین قیمت، عدم ارتباط دولت با بازرگانان، یا باید در جای دیگری دنبال آن باشیم. باید بین نهادهای دولتی و تجار اعتماد وجود داشته باشد.

استاندار گیلان بیان کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در استان گیلان پرداخت شد که ۲۰ برابر بودجه عمرانی استان بود که این پول به چه کسانی پرداخت شد و در کجا هزینه شد و آیا به هدف رسید. یا نه؟ این موارد باید بررسی شود و ادارات کل اقتصادی تکلیف خود را بدانند.

وی افزود: باید جلسات گفت و گو برگزار کنیم و مسائل را یک به یک با تفاهم مشترک حل کنیم و این مشکلات را در حضور وزیر مطرح کنیم، اولویت ها را شناسایی و منابع را برای حل مشکلات شناسایی کنیم. اگر هر کدام از مسئولان در مدت مسئولیت خود بتوانند چند مشکل را حل کنند، مشکل حل نشده نخواهیم داشت.

حق شناس افزود: از مشکلات کلی تجار و بازرگانان مطلع هستم اما انتظار دارم عمده مشکلات از زبان تجار و بازرگانان بیان شود. از هفته آینده شورای گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی تشکیل می‌شود، بنابراین باید موارد را شناسایی و در جلسه اتاق بازرگانی مطرح کنید، اگر موضوع اصلی را نمی‌دانید، می‌توانید. از بقیه انتظاری نداشته باش

وی بر برگزاری منظم شورای گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: اجازه نمی‌دهیم کسی پس از عنوان مشکلات پشت یک موضوع حل‌نشده پنهان شود، همه باید پای کار باشند.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز در این جلسه گفت: استان گیلان در تولید چای، برنج، زیتون، بادام زمینی، کیوی، گیاهان آبزی، گیاهان دارویی در کنار صنایع دستی یکی از استان های پیشرو است و با توجه به آمار گیلان رتبه اول تولید چای، فندق و توت را دارد. دارای گل جعفری و گل گاوزبان است.

قاسم رضاییان ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد چای، بیش از ۸۲ درصد توت، ۶۷ درصد فندق، ۴۷ درصد ازگیل و گل گاوزبان کشور در این استان تولید می شود و گیلان با تولید گل گاوزبان رتبه دوم کشور را دارد. بیش از ۴۷ درصد کیوی و ۲۷ درصد شلتوک برنج. و دارای رتبه سوم کشور در تولید زیتون، تمشک و آبزی پروری و مرغ می باشد.

دیگر فعالان اقتصادی بندرانزلی نیز چالش های اصلی در مبادلات تجاری را بیان کردند.

این نشست به ابتکار اتاق بازرگانی گیلان و با حضور رئیس مجمع نمایندگان گیلان و جمعی از نمایندگان استان در شورای اسلامی، مدیرکل بازرسی استان، مدیران ارشد اقتصادی استان گیلان برگزار شد. و با هدف جلب مشارکت فعالان اقتصادی استان، به منظور شناسایی مشکلات و موانع موجود در فضا، کسب و کار و بهره مندی از خرد جمعی جهت دستیابی به راهکارهای مناسب جهت رفع موانع مذکور در بهبود شرایط موجود برگزار شد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا