فناوری

عينک هوشمند متا در حكم عصای سفيد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

۶۰ سال پیش سازمان ملل روز ۱۵ اکتبر را به عنوان روز جهانی عصای سفید و نابینایان نامگذاری کرد تا توجه همگان را به چالش های این قشر از جامعه جلب کند. اسکندر آبادی به همین مناسبت برای کمک به نابینایان به سراغ جدیدترین تکنولوژی رفته است.

ریشه بسیاری از امکانات جهانی در ابزارهایی است که در ابتدا برای معلولان ساخته شده بود، مانند درب های اتوماتیک، کنترل از راه دور و پله برقی. با ظهور هوش مصنوعی، گاهی شرایط برعکس می شود.

شرکت متا، شرکت مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ با همکاری شرکت عینک سازی ریبان، عینک های هوشمندی را روانه بازار کرده است که در ارتباط با گوشی هوشمند، کاربر را از استفاده مستقیم از گوشی بی نیاز می کند.

این عینک مجهز به دو دوربین، دو میکروفون، دو هدفون و یک صفحه نمایش سنسور است که گوشی هوشمند را تا حدودی شبیه سازی می کند.

کاربر با این عینک می تواند صدا، عکس و فیلم بگیرد و مستقیماً در فیس بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارد، دستورات صوتی بدهد، به موسیقی و پادکست گوش دهد، با تلفن یا از طریق واتس اپ صحبت کند و پیام ارسال کند.

علاوه بر اینها می توانید با هوش مصنوعی یک فرا مکالمه داشته باشید و این یک قسمت بسیار مفید عینک برای نابینایان است.

عینک متا و تسهیل کننده های ویژه

تا کنون تسهیلگرانی مانند Orcam از اسرائیل و Envision از هلند به ویژه برای نابینایان ساخته شده اند که متن ها را برای کاربر می خوانند، رنگ و نور را بیان می کنند و از محیط اطراف کاربر اطلاع می دهند. اما این دستگاه ها دو مشکل دارند، اول اینکه ۱۰ برابر قیمت عینک متا فروخته می شوند و ثانیاً با هوش مصنوعی مانند “ChatGPT” یا “Geminay” گوگل کار نمی کنند، اگر متا خود یک هوش مصنوعی سخنگو ارائه دهد. کاربر می تواند استفاده کند. او با آن صحبت می کند: در مورد آب و هوا و علامت روبرو، صحنه اطرافش و اینکه آیا می تواند متن را جلوی کاربر ترجمه کند می پرسد؟

برخی از نکاتی که گفتیم برای نابینایان اهمیت بیشتری دارد. عینک متا اگرچه تا به حال مانند مجریان خاص متن را برای نابینایان نمی خواند، اما آن را خلاصه می کند و کاربر نابینا را از محتوای آن آگاه می کند.

با ترفندی توانستم هوش مصنوعی را وادار به خواندن کل متن پیش رو کنم. یه متن آلمانی گذاشتم جلوی عینک و به هوش مصنوعی گفتم: متا ببین میتونی این متن رو به آلمانی ترجمه کنی؟

متن از آلمانی به آلمانی ترجمه شده است، یعنی در اصل با صدای بلند در گوش من خوانده شده است.

جالب ترین و جذاب ترین نکته همین سوال در مورد محیط کاربر است: “متا، نگاه کن و بگو در مقابل من چه می بینی؟”

این عینک توضیح مختصری در مورد مثلا درختان جلو، رنگ روی زمین، فضا و افراد می دهد و کاربر می تواند از هوش مصنوعی بخواهد که توضیحات بیشتری بدهد. در توضیح بیشتر، هوش مصنوعی گاهی اوقات دقیقاً می گوید کاربر کجاست و مثلاً در یک رستوران ایتالیایی نشسته است، زیرا در اطراف او تصاویری از ایتالیا وجود دارد و شراب ایتالیایی و منوی غذاهای ایتالیایی در دست راست او است.

از آنجایی که عینک متا صدا را از طریق دسته های عینک به استخوان کنار گوش و در نتیجه به گوش داخلی منتقل می کند، گوش کاربر نابینا در شنیدن صداهای دیگر اطراف آزاد است و فرد نابینا را از خطرات احتمالی اطراف در امان نگه می دارد.

اگرچه عینک متا جایگزین عصای سفید نمی شود، اما در صورت اتصال به گوشی هوشمند، راه یاب بسیار خوبی است، به خصوص که کاربر مجبور نیست در مکان های شلوغ و هوای سرد، گوشی موبایل را از جیب یا کیف خارج کند. .

از آنجایی که روز عصای سفید برای توجه و حساس کردن همه در مورد چالش های نابینایان است، بد نیست از شرکت متا بخواهیم نکات ویژه ای را برای نابینایان به قابلیت های هوش مصنوعی خود اضافه کند که نیاز به کار سنگینی ندارد. و هزینه های هنگفت

روز عصای سفید بر همه نابینایان و علاقمندان به چالش هایشان مبارک باد.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا