اخبار اقتصاد ایران

هشدار به دارندگان دستگاه کارتخوان؛ در این شرایط مشمول جریمه سنگین می‌شوید

طبق قانون مالیات های مستقیم، کم اظهاری درآمد و استفاده از دستگاه های کارتخوان سایر مشاغل فرار مالیاتی محسوب می شود و این مودیان از بخشودگی بدهی مالیاتی محروم و مشمول جریمه خواهند شد.

افق میهن به نقل از مهر، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد استفاده از دستگاه های کارتخوانی که به جای سایر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد، از مصادیق فرار مالیاتی و مشمول جریمه است.

برای بسیاری از ما پیش آمده که پس از خرید کالا با نگاهی به رسید خرید متوجه می شویم که کارتخوان کار دیگری دارد. مثلا وقتی بعد از خرید از اغذیه فروشی متوجه شدیم که از کارتخوان میوه فروشی استفاده می کنند.

اما چرا این فرد به جای اغذیه فروشی از دستگاه کارتخوان میوه فروش استفاده می کند؟ سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات هر یک از فعالان اقتصادی از جمله صاحبان مشاغل، جدولی با عنوان «اینتا کد» تهیه کرده و درصد سود و مالیات هر گروه شغلی را با توجه به شرایط اقتصادی تعیین کرده است.

فرار مالیاتی ۷۳ میلیون تومانی تنها با یک کارت خوان

بر این اساس چون میوه فروشی ۳.۴ درصد و اغذیه فروشی مصرفی ۱۳.۴ درصد است. برای پرداخت مالیات کمتر، مردم به سراغ دستگاه های کارت ویزیت با اینتاکد کمتر می روند.

به عنوان مثال اگر همین اغذیه فروشی سالیانه ۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد با کارتخوان اغذیه فروشی باید ۷۹ میلیون تومان مالیات پرداخت کند اما با کارتخوان میوه فروش مالیات سالانه او ۵ میلیارد است. و ۴۰۰ هزار تومان. یعنی این مؤدی با نصب کارتخوان دیگری حدود ۷۳ میلیون تومان از مالیات فرار کرده است!

علی سرحضی کارشناس اقتصادی می گوید: عدم شفافیت فعالیت های اقتصادی باعث می شود فعالانی که قصد فرار مالیاتی دارند از معافیت ها، تخفیف ها و درصدهای پایین مالیاتی برای فرار مالیاتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: جامعه مالیاتی و حتی کارشناسان اقتصادی نظام مودیان یعنی قانون پایانه های فروشگاهی را یکی از راهکارهای جلوگیری از این فرارها می دانند. این قانون با اجرای این سامانه می تواند تا حد قابل توجهی از بسیاری از تخلفات جلوگیری کند. نظام مالیاتی می تواند از این گونه قاچاق، کم فروشی و فرار مالیاتی جلوگیری کند.

سیستم مالیاتی مورد بحث قرار گرفت. سامانه ای که از سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده و شامل صورتحساب های الکترونیکی، حساب های تجاری و پرونده های مالیاتی است. سامانه ای که مسیر تراکنش های مالی و همچنین مسیر ورود و خروج کالاها را با استفاده از داده های موجود در سایر نهادها رصد می کند، اما این سامانه چگونه می تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

کاهش ۲۰ درصدی فرار مالیاتی با استفاده از صندوق های مکانیزه فروش

مهدی تقیانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تجربه موفق کشورها در این زمینه می گوید: درست است که فرار مالیاتی در سایر کشورها به صفر نرسیده است، اما تحقیقات نشان داده است که تنها اجرای این موارد مکانیزه است. ماشین های فروش منجر به کاهش ۲۰ درصدی فرار مالیاتی می شود. مالیات در کشورهای توسعه یافته

تجربه ای که در ایران هم اتفاق افتاد. دولت قبل توانست حدود ۲ میلیون مودیان جدید را که قبل از استفاده از سامانه مودیان و معاملات مالیاتی پرداخت نکرده اند شناسایی کند.

سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص استفاده از کارتخوان های دیگر برای فرار مالیاتی گفت: این فعالان از طریق سامانه ها و با استفاده از هوش مصنوعی تحت رصد ما هستند و شناسایی کرده ایم. آنها این روش نمونه ای از فرار مالیاتی است.
طبق قانون مالیات های مستقیم، کم اظهاری درآمد و استفاده از دستگاه های کارتخوان سایر مشاغل فرار مالیاتی محسوب می شود و این مودیان از بخشودگی بدهی مالیاتی محروم و مشمول جریمه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا