ترندهای روز

گوگل از رآکتور هسته‌ای برای تامین انرژی هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

گوگل اعلام کرد که از راکتورهای هسته ای کوچک برای تامین انرژی مراکز داده هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد.

طبق قرارداد گوگل با شرکت کیروس پاور، قرار است استفاده از اولین راکتور در دهه جاری آغاز شود و تعداد راکتورها تا سال ۲۰۳۵ افزایش یابد.

این قرارداد باید قبل از اجرا به تایید کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای آمریکا و سایر سازمان های مربوطه برسد.

Kiros Power، یک شرکت فناوری انرژی مستقر در کالیفرنیا، می‌گوید که هدفش تولید انرژی هسته‌ای پاک با استفاده از راکتورهای کوچک است.

گوگل و شرکت انرژی هنوز جزئیاتی در مورد ارزش مالی قرارداد خود و محل ساخت راکتورها منتشر نکرده اند.

مایکل ترل، مدیر ارشد انرژی و آب و هوا در گوگل، گفت: “فناوری های هوش مصنوعی به منابع جدید برق نیاز دارند و این قرارداد کمک می کند تا نیاز به تولید انرژی پاک و قابل اعتماد برای فناوری هوش مصنوعی سریعتر برآورده شود و قابلیت های هوش مصنوعی برای همه به فعلیت برسد. “

سال گذشته برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته، نهادهای مسئول ایجاد مقررات هسته ای در آمریکا مجوز ساخت نوع جدید راکتور هسته ای را به شرکت کیروس پاور صادر کردند.

این شرکت تقریباً چهار ماه پیش در ژوئن ساخت یک راکتور نمایشی را در ایالت تنسی در جنوب شرقی ایالات متحده آغاز کرد.

در سال‌های اخیر، با تجهیز شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی به سخت‌افزار ویژه، مصرف انرژی به شدت افزایش یافته است. در نتیجه گرمای زیادی در مراکز داده پردازی این شرکت ها تولید می شود که استفاده از کولرهای قدرتمند را اجتناب ناپذیر می کند و این کولرها نیز نیاز به انرژی دارند.

به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری انرژی هسته‌ای را که امکان تولید برق بدون تولید گازهای گلخانه‌ای را ممکن می‌سازد، به عنوان راه‌حلی مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز خود یافته‌اند.

گلدمن ساکس، غول بانکداری وال استریت، پیش بینی کرده است که مصرف انرژی جهانی در این مراکز داده تا پایان این دهه بیش از دو برابر خواهد شد.

در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال گذشته، ایالات متحده به کشورهایی پیوست که می خواهند ظرفیت انرژی هسته ای خود را تا سال ۲۰۵۰ سه برابر کنند تا از سوخت های فسیلی دور شوند.

با این حال، منتقدان می گویند انرژی هسته ای راه حل مناسبی برای تولید انرژی پاک نیست، زیرا این انرژی زباله های رادیواکتیو تولید می کند که برای مدت طولانی فعال می ماند و در صورت بروز حادثه، عواقب خطرناکی برای محیط زیست و انسان دارد.

ماه گذشته، مایکروسافت برای راه اندازی یک نیروگاه هسته ای در جزیره تری مایل در ایالت پنسیلوانیا در ایالات متحده به توافق رسید.

بدترین حادثه هسته ای آمریکا در سال ۱۹۷۹ در نیروگاه اتمی تری مایل آیلند رخ داد، اما مدیر عامل Constellation Energy، شرکتی که برق مایکروسافت را از راکتورهای هسته ای تامین می کند، می گوید این نیروگاه مستقل از نیروگاهی که در سال ۱۹۷۹ تخریب شد، کار خواهد کرد. پس از یک مشکل فنی، گاز ید رادیواکتیو ۱۳۱ به محیط اطراف نشت کرد.

آمازون همچنین حدود هفت ماه پیش اعلام کرد که یک مرکز داده هسته ای در پنسیلوانیا خریداری خواهد کرد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا