محیط زیست

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، در شهریور در سال ۱۴۰۳، ۲۳ استان کشور نسبت به بلندمدت با ناهنجاری منفی بارندگی مواجه بوده اند و بارندگی کل کشور نسبت به سال گذشته و بلندمدت به ترتیب ۰.۶ میلی متر و ۱.۴ میلی متر کاهش داشته است.

طبق آمار ثبت شده در شهریور در سال جاری میانگین دمای ۳۱ استان کشور بیشتر و میانگین دمای کل کشور ۱.۱ درجه سانتی گراد بیشتر از مدت مشابه درازمدت بوده است.

شاخص SPI یک ماهه شهریور ۱۴۰۳ حاکی از وجود درجات پراکنده خشکسالی در بخشهایی از مناطق حاشیه دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق و جنوب کشور و نقشه شاخص SPEI مربوط به ۱۲۰ ماهه منتهی به این ماه نیز حکایت از وجود دارد. شرایط خشک با شدت های مختلف در اکثر حوزه های آبخیز کشور. به خصوص شمال غرب، شمال شرق، مرکز و جنوب شرقی.

بر اساس تجزیه و تحلیل نقشه ها و آمارهای هواشناسی، میزان بارش در شهریور امسال برابر با ۲.۸ میلی متر بوده است در حالی که میزان بارندگی در شهریور پارسال ۳.۴ میلی متر و در این ماه ۲۳ استان با ناهنجاری منفی بارندگی مواجه شدند.

به طور کلی نسبت به سال گذشته و بلندمدت به ترتیب ۰.۶ میلی متر و ۱.۴ میلی متر کاهش بارندگی داشته و بیشترین کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در استان های گیلان، مازندران و اردبیل به ثبت رسیده است.

استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، گیلان و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داشته‌اند و میزان بارندگی در استان‌های خراسان جنوبی، کرمانشاه و یزد مشاهده نشده است. نسبت به سال گذشته متفاوت بوده است.

میانگین ناهنجاری تجمعی بارندگی در کل کشور ۱.۴- میلی متر بوده و بیشترین کاهش بارندگی در دریای خزر، هرمزگان، کرمان، اردبیل و آذربایجان شرقی بوده است.

کدام مناطق در ۴ هفته؟ شهریور آیا باران آمد

باران در طول شهریور امسال در اکثر مناطق مرزی دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق، دامنه های جنوبی البرز و بخش هایی از جنوب غرب و جنوب کشور بوده است. در هفته اول شهریور بارندگی در بخش‌هایی از کمربند شمالی، شمال غرب، استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان و بیشترین بارش تجمعی در ایستگاه‌های حیران و رشت در استان گیلان ثبت شد.

همچنین در هفته دوم بارندگی در حاشیه دریای خزر، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بیشترین بارندگی در ایستگاه رضوان شهر استان گیلان گزارش شده است.

در هفته سوم این ماه بارندگی در دریای خزر، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و اصفهان بوده و بیشترین بارندگی در این ماه به ثبت رسیده است. ایستگاه رضوان در استان سمنان.

در هفته چهارم بارندگی در مناطق شمالی، شمال غرب و شمال شرق کشور و بیشترین بارش تجمعی از ایستگاه بود. بازیارخیل در استان مازندران گزارش شده است.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

ثبت ناهنجاری منفی بارندگی در ۲۳ استان

بر اساس داده های بلندمدت بارندگی کشور، سهم بارندگی در شهریور حدود ۱.۸ درصد از بارندگی سالانه را آب تشکیل می دهد و این میانگین بارندگی است شهریور امسال حدود ۱.۲ درصد بارندگی سال آبی را تامین می کند که کمتر از حد نرمال محسوب می شود و سهم بارندگی در ۲۳ استان کشور با نابهنجاری منفی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت به ثبت رسیده است.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

سال ۱۴۰۲ گرم ترین سال بود شهریور او ۵۰ سال گذشته را داشت

در شهریور در سال جاری بیشترین و کمترین دمای کشور به ترتیب ۵۹ و ۲.۹ درجه سانتیگراد در ایستگاه شوش استان خوزستان و ایستگاه سربیشه در استان خراسان جنوبی گزارش شده است.

اگر به روند تغییرات دما نگاه کنید شهریور در ۵۰ سال گذشته متوجه می شویم که در کل کشور با افزایش میانگین دمای ۰.۳۸ درجه سانتیگراد در هر دهه در کل کشور مواجه بوده ایم.

سال ۱۴۰۲ با بیشینه دمای ۲۷.۶ درجه سانتیگراد در رتبه اول، سال ۱۴۰۳ با بیشینه دمای ۲۷ درجه سانتیگراد رتبه دوم و سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ با بیشینه دمای ۲۶.۷ درجه سانتیگراد در ۵۰ سال گذشته رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند.

بیشترین کاهش بارندگی در گیلان، مازندران و اردبیل ثبت شد

میانگین دمای هوای تمام استان های کشور شهریور گرمتر از رکورد بلند مدت بود

به طور کلی شهریور میانگین دمای اکثر مناطق کشور بالاتر از نرمال ثبت شده است و میانگین دمای استان های واقع در شمال و مرکز زاگرس و بخش هایی از جنوب غرب و استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان تا ۲.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بلند مدت. و تنها قسمت کوچکی در شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و جنوب مازندران سردتر از حد نرمال بود.

در این ماه میانگین دمای کل استان های کشور گرمتر از بلندمدت و انحراف از میانگین دما بوده است. شهریور استانها بین ۲.۱ درجه سانتیگراد (کردستان) و ۰.۱ درجه سانتیگراد (خراسان رضوی) متغیر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا