اخبار اقتصاد ایران

پیشنهاد روسیه به ایران برای تکمیل کریدور جدید شمال-جنوب میان دو کشور

مدیرعامل راه آهن گفت: پیشنهادی از روسیه برای در دستور کار قرار دادن کریدور جدید شمال به جنوب ایران و روسیه به ما رسیده است.

افق میهن به نقل از فارس، جلسه پروژه اتصال و ایستگاه اسکله راه آهن آستارا – آستارا با حضور زکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و روشن رستم رئیس راه آهن آذربایجان برگزار شد. در ساختمان شهدای راه آهن.

مدیرعامل راه آهن در این دیدار گفت: راه آهن ایران و آذربایجان همکاری طولانی مدتی داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک دو کشور در خصوص خطوط ریلی این همکاری ها ادامه داشته باشد. زکری ادامه داد: با توجه به تحولات منطقه، نیاز به انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و بالعکس افزایش یافته است و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

تکمیل حمل و نقل ترکیبی بار بین روسیه، آذربایجان، ایران و هند

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حمل و نقل ترکیبی بار بین روسیه، آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هند باید تکمیل شود و طرح افزایش بار ریلی ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

ایران در حال حاضر در ۵ نقطه به کشورهای مستقل مشترک المنافع متصل است

زکاری تاکید کرد: در حال حاضر در ۵ نقطه به کشورهای سیس متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده، امکان جابه جایی ۱۰ میلیون محموله در سال از کریدور شمال – جنوب وجود دارد. زکاری خاطرنشان کرد: در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا نیز با روسیه مذاکرات جدی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کوتاه تری به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: در حاشیه اجلاس بریکس مسائل راه آهن ایران و آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در این راستا پیشنهادی از روسیه برای در دستور کار قرار دادن کریدور جدید شمال به جنوب ایران و روسیه به دست ما رسیده است.

مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را آغاز کرده اند و این اقدامات مثبت باید توسط دو کشور ایران و آذربایجان فعالتر شود.

ساخت کریدور باکو به سمت جنوب

زکاری ادامه داد: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا، ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن می رسد. مدیرعامل راه آهن گفت: از شرکت های حمل و نقل کشور خواسته ایم تا قبل از اتمام پروژه راه آهن رشت به آستارا، کریدور شمال به جنوب را به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

زکاری تاکید کرد: ساخت این کریدور زمان بر است و تا تکمیل کریدور پیشنهادی رشت – آستارا باید از ظرفیت موجود شمال – جنوب نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: امیدواریم جلسات فنی راه آهن ایران و آذربایجان ادامه داشته باشد و شاهد همکاری بیشتر ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم. رئیس راه آهن آذربایجان همچنین با ابراز خرسندی از دیدار مشترک با دکتر جبارعلی زکاری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، به حسن همجواری و تعامل دو کشور ایران و آذربایجان اشاره کرد و خواستار شد برای افزایش همکاری های راه آهن بین دو طرف. رستم اف با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش حمل و نقل ترانزیتی بار از طریق کریدور شمال به جنوب گفت: در خصوص پایانه ریلی آستارا در جلسات فنی برگزار شده علاقه مندیم مسائل فنی و جزئی آن بررسی شود. از در حاشیه راه آهن دو کشور برگزار می شود، باید مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد اتمام این پروژه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا