فرهنگ و هنر

عملکر فاجعه‌بار «جوکر» در اکران/ ۲۰۰ میلیون دلار ضرر روی دست وارنرز گذاشت :: افق میهن

کارشناسان باکس آفیس معتقدند فیلم «جوکر: جنون رایج» پس از اکران با ضرری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری مواجه خواهد شد.

به گزارش افق میهن، پس از موفقیت بزرگ فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس در سال ۲۰۱۹، انتظار می رفت که دنباله این فیلم اثری جذاب و پیچیده در دنیای آثار کمیک بوک باشد اما «جوکر: اشتراکی جنون» که بودجه سنگین ۲۰۰ میلیون دلاری و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغاتی برای اکران جهانی دارد، تاکنون عملکرد فاجعه باری داشته است.

این فیلم پس از دو هفته اکران، ۵۱.۵ میلیون دلار فروش داخلی و ۱۶۵ میلیون دلار در سراسر جهان داشته است. برای مقایسه، اولین “جوکر” پس از سه روز ۹۶.۲ میلیون دلار در داخل و ۲۴۸.۴ میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد، اما دنباله جدید تا پایان اکران خود درآمد چندانی نخواهد داشت، زیرا پیش بینی ها “جوکر: جنون معمولی” می تواند با ۶۵ میلیون دلار به پایان برسد. در باکس آفیس ایالات متحده و ۲۱۰-۲۱۵ میلیون دلار در سراسر جهان.
این یک معامله بزرگ است، زیرا جوکر ۲ ۲۰۰ میلیون دلار برای تولید و تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی و توزیع هزینه داشت. با این نرخ، فیلم به ۴۵۰ میلیون دلاری که برای جبران هزینه‌های اکرانش نیاز است نخواهد رسید (بلیت فروشی بین استودیوها و صاحبان سالن‌ها تقسیم می‌شود). منابعی در برادران وارنر می گویند این فیلم تنها با فروش ۳۷۵ میلیون دلاری هزینه های تولید خود را تامین می کند.
به گزارش ورایتی، منتقدان و مخاطبان از این فیلم استقبال خوبی نکردند و امتیاز ۳۳ درصدی در سایت منتقدان «راتن تومیتوز» و نمره «D» کمیاب از سوی تماشاگران سینما مؤید این نکته است و همین برای ساخت «جوکر ۲» کافی است. یکی از بزرگترین شکست های سال سینما شد.

بر اساس برآوردهای تحلیلگران باکس آفیس، این فیلم در پایان اکران حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد، در حالی که برخی منابع دیگر این ضرر را ۱۲۵ میلیون دلار تخمین زده اند.

سخنگوی برادران وارنر در بیانیه‌ای گفت: «هر گونه تخمین‌هایی که توسط افراد ناشناس یا شرکت‌های رقیب پیشنهاد می‌شود، به شدت نادرست است و به روندی ادامه می‌دهد که در آن شایعات به عنوان واقعیت گزارش می‌شوند.» این فیلم در سینماها ادامه می‌یابد و این هفته در چین اکران می‌شود و در طول نمایش خانگی و نمایش‌های جانبی خود به درآمدزایی ادامه می‌دهد.”
برادران وارنر این پتانسیل را دارد که حداقل بخشی از سرمایه خود را پس از عرضه «جوکر: جنون معمولی» در ۲۹ اکتبر در پلتفرم‌های سرگرمی خانگی جبران کند.
قسمت اول «جوکر» با بودجه ای نزدیک به ۶۵ میلیون دلار، یکی از سودآورترین اقتباس های کمیک بوکی بود که تا به حال ساخته شده بود و این فیلم علاوه بر موفقیت بزرگ، دو جایزه اسکار را نیز از آن خود کرد. بخش عمده ای از هزینه های بالای تولید جوکر ۲ مربوط به دستمزدهای هنگفت کارگردان تاد فیلیپس و بازیگر نقش اول وواکین فینیکس است که هر دو ۲۰ میلیون دلار پیش پرداخت کردند و همچنین لیدی گاگا ۱۲ میلیون دلار برای ایفای نقش نفش هارلین به جیب زد. است
تحلیلگران باکس آفیس بر این باورند که تاد فیلیپس با آوردن عنصر موسیقی به دنباله، طرفداران فیلم های کمیک را از خود بیگانه کرد و در نتیجه تفاوت زیادی در فروش بین فیلم اول و دوم جوکر ایجاد شد. در حالی که نسخه اصلی یک درام تاریک و ترسناک بود که از فیلم‌شناسی مارتین اسکورسیزی از راننده تاکسی و پادشاه کمدی وام گرفته شده بود، فصل بعد به عنوان یک موزیکال فانتزی منتشر شد.
«جوکر» در زمان خوبی برای فرانچایزهای کتاب های مصور به نمایش درآمد و این ژانر در دوران پس از همه گیری کمتر انعطاف پذیر بود، زیرا «آکوامن و پادشاهی گمشده» و «مارول ۲۰۲۳» عملکرد ضعیفی داشتند. . هر سه این فیلم‌ها دنباله‌ای بر بلاک‌باسترهای میلیارد دلاری بودند که به ضررهای بزرگ باکس آفیس تبدیل شدند. دنباله Aquaman (2018) 439 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، در حالی که دنباله کاپیتان مارول (۲۰۱۹) تنها با ۲۰۶ میلیون دلار در سراسر جهان به پایان رسید. این اشتباهات ثابت کرد که مخاطبان دیگر با لوگوی «دی سی» یا «مارول» در تیتراژ ابتدایی یک فیلم راضی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا