اخبار بورس

آینده‌ای با مازاد عرضه؟

چشم انداز تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴؛

قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و عدم اطمینان در مورد رویدادهای آینده در مناقشه خاورمیانه به ثبات نسبی رسید. با این حال، چشم انداز عرضه فراوان در سال آینده فشار نزولی بر قیمت ها وارد کرده است.

گزارش کردن اخبار بورس به گزارش سرمایه گذاری؛ روز چهارشنبه، قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و عدم اطمینان در مورد رویدادهای آینده در مناقشه خاورمیانه به ثبات نسبی رسید. با این حال، چشم انداز عرضه فراوان در سال آینده فشار نزولی بر قیمت ها وارد کرده است.

روز سه شنبه قیمت نفت خام بیش از ۴ درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد در دو هفته گذشته رسید. این کاهش در واکنش به چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضا و گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران را ندارد و ترس از اختلال در عرضه نفت را کاهش داد، صورت گرفت.

در ساعت ۱۱:۱۰ صبح به وقت گرینویچ، قیمت آتی نفت برنت با ۳۳ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش به ۷۳.۹۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۳۸ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش به ۷۰.۲۰ دلار رسید.

با این حال، نگرانی ها در مورد تشدید درگیری بین اسرائیل و گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، حزب الله، همچنان وجود دارد. کاهش تولید اوپک پلاس تا دسامبر ادامه دارد، زمانی که برخی از اعضا برخی از کاهش تولید را متوقف خواهند کرد.

اگر خطر ژئوپلیتیکی اکنون به طور کامل ناپدید شده باشد، تا حدودی شگفت زده خواهیم شد. نوربرت روکر از موسسه جولیوس بائر گفت: ما فرض می کنیم که بازار تا سال ۲۰۲۵ بیش از حد عرضه خواهد شد.

از سوی دیگر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی این هفته پیش‌بینی‌های خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ کاهش دادند و چین مسئول بخش عمده این تعدیل‌ها بود.

اقدامات محرک اقتصادی در چین نتوانست به اندازه کافی از قیمت نفت حمایت کند. به گزارش رسانه‌های محلی، چین می‌تواند تا ۶ تریلیون یوان (۸۵۰ میلیارد دلار) را طی سه سال از طریق اوراق قرضه دولتی ویژه تقویت کند تا اقتصاد در حال مبارزه خود را تقویت کند.

تاماس وارگا از شرکت PVM Oil Brokerage می‌گوید: «تلاش‌های پولی و مالی برای احیای اقتصاد چین هیچ نتیجه خاصی به همراه نداشته است».

گزارش های جدید در مورد ذخایر نفت آمریکا نیز به زودی منتشر خواهد شد. گزارش موسسه نفت آمریکا روز چهارشنبه و ارقام دولتی روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. به دلیل تعطیلی فدرال، هر دو گزارش یک روز دیرتر از همیشه منتشر خواهند شد.

تحلیلگران رویترز انتظار دارند که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر حدود ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یابد.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا