بانک و بیمه

تفاوت ظاهر و باطن نماد وشهر؛سهامداران مراقب باشند

بازار؛ گروه تبادل: گزارش های مالی بانک شهر با نماد وشهر نشان می دهد که بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تجمعی را به ثبت رسانده است. با توجه به سرمایه ثبت شده حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت یعنی تصفیه می شود.
از سوی دیگر گزارش بدهکاران بانکی نشان می دهد که این بانک ۹۷ میلیارد تومان بدهی کوتاه مدت و ۵.۹ میلیارد تومان بدهی غیرتجاری دارد. این بدهی های بلندمدت بدهکاران بانکی است که هنوز پرداخت نشده است.

با این حال در هفته های اخیر سیمبل و سیتی در صف خرید قرار گرفته اند و بازدهی مثبت ۳۳ درصدی را ثبت کرده اند. اما به نظر می رسد این معاملات نشان دهنده نوعی نوسانات قانونی بوده است، زیرا در واکنش به این رشد نماد در بورس اعلام شد که این تغییر قیمت سهم دلیل خاصی نداشته و صرفا تلاشی برای بیشتر شدن املاک بوده است. گرانی و همچنین اجرای مرحله دوم افزایش سرمایه.

نکته دیگر اینکه تعهدات شهرداری ها به بانک شهر در قالب واگذاری املاک انجام شده است. اما اسناد ارائه نشد و به همین دلیل نظر به این موضوع اعتراض کرد. مدیران بانک شهر علم اعلام کرده اند که در حال رایزنی برای تسویه تعهدات دولت در قبال شهرداری ها هستند تا بخشی از بدهی شهرداری ها به این بانک از آنجا پرداخت شود. به عبارت دیگر بانک شهر رویکرد روشنی برای افزایش ارزش سهام شرکت نداشت. هرچند اخیراً سود هر سهم افزایش یافته است، اما این مشکل تنها به دلیل واگذاری املاک است و پس از بازپرداخت زیان انباشته، قطعاً سودی حاصل نخواهد شد.

وضعیت منفی شاخص های بانک شهر تنها به زیان انباشته این بانک محدود نمی شود. این بانک زیان ده با سرمایه منفی ۷.۶۲ درصد در شرایط بحرانی قرار دارد. بانک مرکزی برای شبکه بانکی ایران حداقل شاخص ۸ درصدی را تعیین کرده است و تا زمانی که این شاخص زیر ۸ درصد باشد، وضعیت بانک در بحران است.

بانک شهر تا پایان خردادماه امسال بیش از ۴۱۶ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان بدهی را به ثبت رساند که نسبت به گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

سیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل این بانک بورسی در تلاش است تا برای افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی موافقت کند. اما با چنین افزایش سرمایه ای، زیان تجمعی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بیشتر از سرمایه شهر خواهد بود و این بانک همچنان در قرمزی قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا