اخبار بورس

تورم بریتانیا به زیر ۲ درصد رسید

برای اولین بار؛

تورم بریتانیا برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ به زیر ۲ درصد رسید و از پایین ترین سطح خود در بیش از سه سال گذشته سقوط کرد.

گزارش کردن افق میهندفتر آمار ملی بریتانیا گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده بریتانیا (CPI) در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱.۷ درصد افزایش یافته و این رقم در مقایسه با نرخ تورم ۲.۲ درصدی در ماه اوت کاهش یافته است.

هفت بخش از نرخ تورم سالانه سهم منفی داشتند و بیشترین سهم از کاهش مربوط به حمل و نقل است. از سوی دیگر افت شاخص تا حدودی با افزایش سهم خوراکی ها و نوشیدنی های غیرالکلی جبران شد.

ماه به ماه، قیمت های مصرف کننده در ماه سپتامبر تغییر چندانی نداشت، در حالی که شاخص قیمت مصرف کننده شامل هزینه خانه (CPIH) 2.6 درصد نسبت به سال قبل و ۰.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

این اولین بار از آوریل ۲۰۲۱ است که تورم کل به کمتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلستان رسیده است.

صدراعظم تاکید کرده است که مهار تورم بخش مهمی از طرح حزب کارگر برای حمایت از درآمد خانوارها است که یکی از سه اولویت اصلی او برای بودجه آینده است. دو هدف دیگر شامل تعمیر خدمات عمومی و تقویت سرمایه‌گذاری زیرساختی برای تثبیت پایه‌های اقتصاد است.
کاهش غیرمنتظره تورم همچنین به گمانه زنی ها مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس دامن زد.

اقتصاددانان پیشنهاد کردند که بانک مرکزی می تواند هزینه های استقراض را تا یک چهارم درصد کاهش دهد و نرخ بهره را به ۴.۷۵ درصد در نوامبر کاهش دهد.

این اقدام در پی داده‌های اخیری است که نشان می‌دهد کندی در بازار کار بریتانیا فشار بر سیاست‌گذاران را برای کاهش سیاست‌های پولی افزایش داده است.

اکونومی گزارش داد که تورم در بریتانیا از زمانی که در اکتبر ۲۰۲۲ به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی ۱۱.۱ درصد رسید، کاهش یافته است، که ناشی از افزایش شدید قیمت انرژی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا