بانک و بیمه

روند خنثی بازار بورس به ضرر گروه بانکی تمام شد!| احتمال ریزش سهام بانک ها خریداران احتیاط کنند

هادی بهرامی; بازار: گروه بانکی با ارزش بازار ۴۳۶ میلیارد تومان هفتمین شعبه بزرگ بورس محسوب می شود و به دلیل نقش مهم در گردش نقدینگی، جذب سرمایه و سپرده، تقویت تولید و در نهایت، یکی از ارکان اصلی است. افزایش سودآوری و اشتغال تحلیل و بررسی اقتصاد کشور بسیار مهم است. شاخص صنعت بانکداری در هفته گذشته ۲.۹ درصد کاهش یافت که نشان می دهد روند خنثی بورس به ضرر این صنعت پایان یافته و سهام شرکت های فعال در این صنعت بازدهی منفی را به ثبت رسانده است. نکته جالب این است که ارزش معاملات گروه بانکی در هفته گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان بود اما در این هفته به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید و نقدینگی سهام موسسات اعتباری در بورس تقریبا دو برابر شده است.

تحلیل فنی شاخص
بر اساس تحلیل های چند هفته اخیر، شاخص گروه بانکی با واکنش منفی به مقاومت ۹۲۰۰ واحدی شروع به ریزش کرد و هم اکنون در محدوده ۸۵۴۷ واحدی قرار دارد. با توجه به مقاومت استاتیک عمده، کاهش حجم در سقف قیمت، و واگرایی منفی در نوسانگر RSI، پیش‌بینی می‌شود که این کاهش در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد و پشتیبانی از پایه لمسی در ۷۷۲۰ واحد باشد. البته این حمایت ایستا عمده دامنه عمیق و آخرین کف دو سال گذشته است که می تواند باعث جذابیت بیشتر سهام شرکت های بانکی شود. توصیه می شود برای داشتن یک دید کلی، اولویت را به شاخص گروه بدهید و سپس هنگام تحلیل و تحقیق برای سرمایه گذاری روی خود سهام تمرکز کنید.

تجزیه و تحلیل اخبار مهم صنعت
۱- نگاهی به لیست ابربدهکاران بانک پارسیان نشان می دهد که این بانک خصوصی ۸۰۶ میلیارد و ۴۴۳ میلیون تومان تسهیلات به احد عظیم زاده اسپیشانی پرداخت کرده که ۱۴۴ میلیارد تومان آن مسترد نشده است. سهام این بانک با نماد وپارس در سال ۱۴۰۲ ۹۱۲ میلیارد تومان زیان خالص داشت. سود سال ۱۴۰۱ ۱۶۴۰ میلیارد تومان بوده است. قیمت وپارس در دو ماه اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته و در حال حاضر زیر مقاومت ۲۴۰ تومانی قرار دارد و در صورت فراتر رفتن از این میزان ۴۰ درصد بازدهی دیگر پیش بینی می شود. برآورد بانک پارسیان حاکی از آن است که واگذاری نماد اوپال حدود ۴۳۵ تومان به ازای هر سهم سود داشت.

۲- شعب بانک کشاورزی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اعتباری برای اشتغال زایی پرداخت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ برابر افزایش داشت. سود خالص بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲ ۳۰۲ میلیارد تومان مشخص شد و کل درآمد تسهیلات ارائه شده توسط بانک نیز ۵۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

۳- بانک قرض الحسنه رسالت در سال ۱۴۰۳ تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه به سپرده گذارانی که دارای حساب متوسط ​​مناسب هستند پرداخت می کند که مشمول کارمزد ۲ درصد خواهد بود. سود خالص بانک رسالت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۶۴۱ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۳ درصدی همراه بوده و با نسبت قیمت به سود (P/E) 2.7 معامله می شود که باعث می شود نسبت به سایر بانک ها خوب باشد. البته در مدیریت دارایی-بدهی تا حدودی ضعیف عمل کرد که باید بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا