اقتصاد جهان

تلاش روسیه برای دریافت خسارت میلیاردی از غول نفتی انگلیس

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، دادگاه حکمیت مسکو روز سه شنبه اعلام کرد که دادستانی کل روسیه بیش از یک میلیارد یورو (۱.۰۹ میلیارد دلار) از شرکت انگلیسی شل به دلیل شکست یک پروژه مشترک طلب می کند.

در سال ۲۰۲۲، شل پس از شروع جنگ اوکراین، از پروژه گاز طبیعی مایع ساخالین-۲ (LNG) خارج شد. این پروژه نفت و گاز در جزیره ساخالین در خاور دور روسیه شامل اولین کارخانه LNG این کشور است.

اوایل ماه جاری، دادستان کل روسیه از هشت شرکت تابعه این شرکت انرژی انگلیسی-هلندی شکایت کرد.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت دادگاه مسکو، این شرکت ها عبارتند از: Shell PLC، Shell Energy Europe، Shell Global Solutions International، Shell International Exploration and Production، Shell Naftgaz Development، Shell Exploration and Production Services، Shell Sakhalin Services and Shell Sakhalin Holdings. .

به گفته این دادگاه، این شرکت ها به دنبال خسارت بیش از یک میلیارد یورو هستند.

چندین موسسه دیگر از جمله گازپروم اکسپورت، وزارت انرژی روسیه، دولت منطقه ساخالین و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین و انرژی ساخالین نیز به عنوان شخص ثالث در این پرونده دخیل هستند.

در سال ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمانی را امضا کرد که دارایی های ساخالین انرژی، اپراتور سابق پروژه ساخالین-۲، را به یک اپراتور جدید مستقر در روسیه به نام ساخالین انرژی LLC منتقل می کند.

دولت روسیه به مالکان خارجی، از جمله شرکت های ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی اجازه داد تا سهم نسبتی از مالکیت قبلی خود را در اپراتور جدید حفظ کنند.

دو شرکت ژاپنی تصمیم گرفتند سهام خود را در پروژه LNG حفظ کنند و به ترتیب ۱۲.۵ درصد و ۱۰ درصد از سهام خود را به اپراتور جدید واگذار کردند.

اما شل که ۲۷.۵ درصد منهای یک سهم ساخالین انرژی را در اختیار داشت، اعلام کرد که در شرکت جدید شرکت نخواهد کرد و همین امر باعث شد مسکو سهام خود را بفروشد.

در ماه مارس، یکی از شرکت های تابعه گازپروم روسیه، پروژه ساخالین، سهام شل را به مبلغ ۹۴.۸ میلیارد روبل (۹۷۳.۳ میلیون دلار) خریداری کرد و سهم خود را در این پروژه به ۷۷.۵ درصد افزایش داد.

قرار بود این وجوه برای سهام آن در ساخالین-۲ به شل منتقل شود، اما طبق گزارش روزنامه کومرسانت، این وجوه در حسابی به اصطلاح “نوع S” مسدود شده است.

روسیه این نوع حساب ها را در ابتدای درگیری با اوکراین به عنوان یک اقدام متقابل در برابر تحریم های غرب معرفی کرد. هدف اصلی این حساب ها جلوگیری از خروج وجوه از روسیه توسط نهادهای کشورهای “دشمن” بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا