ورزشی

پیتسو موسیمانه سرمربی استقلال شد

دقایقی پیش یک منبع خبری از باشگاه استقلال اعلام کرد پیتسو موسیمانه با آبی ها به توافق نهایی رسید و به عنوان سرمربی جدید آبی ها انتخاب شد. در این مدت مشکلاتی بین طرفین در خصوص بندهای قرارداد به وجود آمد که در نهایت موانع بر سر راه این همکاری برداشته شد و سرمربی آفریقای جنوبی قرارداد خود را با استقلال امضا کرد و پیتسو موسیمانه به عنوان بازیکن جواد نکونام انتخاب شد. جایگزینی

مدیران باشگاه طی دو هفته گذشته با گزینه های متعددی وارد مذاکره شدند که تعداد آنها از تعداد انگشتان دو دست بیشتر بود. در دو نوبت پل لوگوین فرانسوی و لارنسیو ریجکمپ رومانیایی به نیمکت استقلال نزدیک شدند اما هر دو بنا به دلایلی مردود شدند تا اینکه آبی پوشان با پیتسو موسیمانه وارد مذاکره شدند که پس از پاسخ منفی اولیه سرمربی، مذاکره با او را از سر گرفتند. تا اینکه بالاخره تایید نهایی را به استقلال داد.

پیتسو جان همیلتون موسیمان ۶۰ ساله اهل آفریقای جنوبی است. او یکی از طولانی ترین دوران مربیگری و پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی را دارد. او ابتدا بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ به عنوان دستیار در سوپراسپرت یونایتد کار کرد و سپس به عنوان دستیار در تیم ملی آفریقا تجربه کسب کرد.

او در سال ۲۰۱۰ ابتدا به عنوان سرمربی تیم ملی آفریقا و دو سال بعد به عنوان سرمربی مامیلودی سانداونز منصوب شد. او در سال ۲۰۱۶ با این تیم قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا شد. طبق اعلام فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS)، موسیمانه به عنوان دهمین مربی برتر جهان در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد و پس از قهرمانی در لیگ و جام حذفی آفریقای جنوبی، بهترین مربی قاره آفریقا در سال ۲۰۱۷ شد. این دستاوردها موسیمانه را به تنها مربی ای تبدیل کرد که موفق شد در طول لیگ برتر فوتبال آفریقای جنوبی تمام جام های داخلی را به دست آورد. موسیمانه به عنوان موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال آفریقای جنوبی شناخته می‌شود که با مامیلودی سانداونز پنج عنوان قهرمانی لیگ را کسب کرده است. در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰، او از سرمربیگری مامیلودی سانداونز استعفا داد.

موسیمان بلافاصله به عنوان سرمربی الاهلی مصر معرفی شد. او الاهلی را به نهمین قهرمانی لیگ قهرمانان آفریقا رساند. این برد باعث شد الاهلی به جام جهانی باشگاه‌های فوتبال ۲۰۲۰ صعود کند، جایی که آنها در نهایت با شکست دادن پالمیراس برزیل در ضربات پنالتی سوم شدند. او سپس با الاهلی قهرمان جام حذفی، سوپرکاپ آفریقا و لیگ قهرمانان آفریقا شد. موسیمان با الاهلی در عرض هشت ماه سه قهرمانی را به دست آورد. در دسامبر ۲۰۲۱، او یک قهرمانی دیگر در سوپرجام آفریقا در قطر مقابل راجا کازابلانکا به دست آورد. در تابستان ۲۰۲۲، الاهلی درخواست موسیمانا برای استعفا را پذیرفت.

مسیمانه سپس به عنوان سرمربی باشگاه الاهلی جده عربستان سعودی منصوب شد. او موفق شد الاهلی را از لیگ دسته اول به لیگ حرفه ای بیاورد اما پس از آن از این تیم جدا شد و مدعی شد چند ماه است که او و تیم فنی اش حقوق نگرفته اند. موسیمن بلافاصله پس از جدایی از الاهلی جده به همراه تیم فنی خود به الوحده ابوظبی پیوست. چند ماه بعد، الوحده اعلام کرد که قرارداد موسیما با توافق دوجانبه فسخ شده است. در ژانویه ۲۰۲۴، موسیمانه به باشگاه ابها عربستان سعودی پیوست و قراردادی ۴ ماهه تا پایان فصل امضا کرد، اما نتوانست مانع از سقوط این تیم شود.

حالا پیتسو موسیمانه به عنوان اولین سرمربی آفریقایی لیگ برتر فوتبال ایران، قرار است روی نیمکت استقلال بنشیند. بدون شک اولین چالش او مبارزه حساس با نصر عربستان خواهد بود. او با تیم ابها مقابل این تیم پایتخت خاطره خوشی ندارد و حالا به دنبال جبران آن هشت شکست است. موسیمان قرار است به زودی راهی تهران شود تا به عنوان جدیدترین سرمربی آبی های پایتخت کار خود را در استقلال آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا