اخبار اقتصاد ایران

واریزی جدید هدیه دولت پزشکیان برای این گروه از بازنشسته ها




بر اساس بند «ج» ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است «سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور موظف به صدور احکام پرداخت مزایای کارکنان مناطق عملیاتی دفاع مقدس بر اساس جداول و ضوابط اعلام شده در سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سال دوم اجرای مصوبه مذکور اقدام نماید. قانون برنامه

با عنایت به ابهام در محدوده «کارکنان» در بند مذکور، شورای اسلامی شورای اسلامی طی استعلام مورخ ۱۱ آذر در سال ۱۳۹۹ مقرر شده است که عبارت «کارمند» شامل کلیه کارکنانی می شود که از ابتدای دفاع مقدس در آن مناطق مشغول به کار بوده و یا هستند. علاوه بر این هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی شماره ۱۳۲۰ مورخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۱ تاکید کرد که مزایای این ماده شامل کارکنانی است که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی به کار گرفته شدند.

براساس نظریه تفسیری شورای اسلامی و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، رأی مقرر در ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. در خصوص پرداخت مزایای کارکنان مناطق عملیاتی دفاع مقدس شامل جانبازان بازنشسته نیز می شود.

دیوان عدالت اداری با استناد به موارد فوق الذکر، با توجه به تعدد موارد با درخواست مذکور، به منظور جلوگیری از ورود شکایات و جلوگیری از کاهش اعتماد عمومی به دستگاه های اجرایی و به منظور شفاف سازی موضوع موضوع اجرای قانون و آرای دیوان عدالت اداری، بارها کارگروه پیشگیری تشکیل داده است.

با توجه به اینکه پاسخی از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص مکاتبات دیوان عدالت اداری در این خصوص دریافت نشده است و به گفته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، جمعیت هدف مشمول حکم فوق الذکر است. (بازنشستگان) حدود ۲۲۰ هزار نفر برآورد شده است. حجت‌الاسلام در نامه‌ای به والمسلمین احمدرضا عابدی، رئیس دیوان عدالت اداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در راستای حفظ قانون و حقوق شهروندی و جلوگیری از ورود شکایات به دیوان عدالت اداری. عدالت اداری و نیز جلوگیری از اتلاف وجوه عمومی. با عنایت به سمت نظارتی آن مرجع بر صندوق بازنشستگی کشوری، مقتضی است اقدامات و دستورات لازم جهت رعایت قوانین و نظرات هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به عمل آید.



۱