اخبار اقتصاد ایران

مشاوران املاک هرچه سریع‌تر به سامانه کاتب متصل شوند!

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با بیان اینکه اتصال به سامانه دفاتر اسناد رسمی از نرخ های غیرقانونی حق کمیسیون جلوگیری می کند، گفت: سازمان ثبت اسناد مصمم است تا به سرعت به مرحله اجرای کامل قانون الزام به ثبت اسناد رسمی اموال غیرمنقول برسد.

افق میهن نادر ناصری آذری مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان در دیدار با جمعی از مردم با اشاره به اینکه قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه سال جاری لازم الاجرا شده است. ، اظهار داشت: قانون اسناد رسمی پس از تاریخ مذکور در مراجع قضایی پذیرفته نمی شود.

وی افزود: همچنین اخیرا آیین نامه ماده ۳ قانون مذکور با ۲۹ ماده و ۱۴ تبصره توسط سازمان ثبت احوال با همکاری وزارتخانه های ایمنی و راه و شهرسازی تدوین و به امضای معاون اول قوه قضائیه رسید. درج پیش نویس قرارداد و تقسیم اسناد و همچنین نحوه ثبت قراردادهای مشابه در سامانه از جمله مفاد این آیین نامه است.

وی بیان کرد: سازمان ثبت اسناد مصمم است قانون الزام به ثبت اسناد رسمی اموال غیرمنقول به سرعت به مرحله اجرای کامل برسد و به همین دلیل کلیه مشاوران املاک ملزم به اتصال به سامانه ثبت رسمی املاک هستند. ملک معروف به «کتاب».

ناصری آذری از رضایت مشاوران املاک و عموم مردم نسبت به سامانه کاتب خبر داد و گفت: سامانه کاتب از حدود چهار ماه پیش به تدریج در حوزه املاک فعال شد و واحدهای صنفی مشاور املاک به تدریج در حال اتصال به این سامانه هستند. .

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان در خصوص مزایای سامانه کتاب اظهار داشت: در این سامانه با اتصال مستقیم شرکت های مشاور املاک به دفاتر اسناد رسمی مسیر امن و شفافی برای معاملات ایجاد شده است و در سامانه جدید مردم نسبت به صحت معامله اطمینان و اعتماد بیشتری دارند. دارند

وی با اشاره به شفافیت هزینه های ثبت تراکنش در این سامانه، تصریح کرد: هزینه ها طبق قانون و به صورت سیستمی پرداخت می شود و به همین دلیل از نرخ های غیرقانونی کارمزد اخذ می شود. همچنین مسائل مربوط به صلاحیت و اصالت ملک و مالک و رسیدگی به پرونده حقوقی احتمالی ملک با سامانه کاتب امکان پذیر است.

ناصری آذری با تقدیر از مدیران اجرایی و قضایی در حمایت از نظام کتابت تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال گذشته در جمع مدیران دستگاه قضایی اعلام کردند که معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول یکی از منابع اصلی فساد است و به همین دلیل درخواست کردند در این زمینه اقدام شود. قانون الزام به ثبت معاملات رسمی گام بزرگی برای اجرای دستور کار آنها بود.

وی با درخواست مشاوران املاک برای اتصال سریعتر به سامانه کاتب گفت: افرادی که اسناد عادی دارند این اسناد را به اسناد رسمی تبدیل کنند. لازم به ذکر است از زمانی که این قانون لازم الاجرا شده است، کلیه اسنادی که منعقد می شود باید به صورت اسناد رسمی باشد در غیر این صورت فاقد وجاهت قانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا