اقتصاد جهان

نقش مهم ایران در بازار جهانی انرژی و نگرانی از تشدید تنش ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری افق میهن، پژوهشکده انرژی ریستاد روز پنجشنبه در گزارشی درباره آینده بازار جهانی نفت و گاز هشدار داد و تاکید کرد که با افزایش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل، تولید منابع انرژی و مسیرهای تجاری در وضعیت جدی قرار گرفته است. خطر

در واکنش به افزایش تنش ها در خاورمیانه، این موسسه تحلیلی را از تیم کارشناسان خود در مورد تأثیر بالقوه بر بخش بالادستی منطقه و بازار جهانی نفت و گاز به اشتراک گذاشت.

در این گزارش که توسط مدیر تحقیقات خاورمیانه در موسسه انرژی ریستاد منتشر شده، آمده است:

تنش ها در خاورمیانه ادامه دارد و تعداد کشته ها در حال افزایش است. مبانی بازار انرژی تاکنون تا حد زیادی تحت تأثیر این تنش ها قرار نگرفته است، اما این وضعیت می تواند در هر زمان تغییر کند. در صورت وقوع یک جنگ منطقه ای گسترده، درگیری بین ایران و اسرائیل می تواند به طور قابل توجهی بر صادرات گاز تأثیر بگذارد و پروژه های توسعه نفت را به تاخیر بیندازد.

حمله به تاسیسات حیاتی می تواند حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز از تولید نفت ایران را به خطر بیندازد و باعث اختلالات قابل توجهی در عرضه شود. یک جنگ همه جانبه می تواند تنگه هرمز را مسدود کند و حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت را به خطر بیندازد و قیمت های جهانی را افزایش دهد.

کشورهای واردکننده نفت آسیایی با هزینه های بالاتر و اختلال در زنجیره تامین مواجه خواهند شد که نگرانی های بازار را تشدید می کند.

فعالیت‌های بالادستی در ایران و (در سرزمین‌های اشغالی) اسرائیل علی‌رغم درگیری‌های منطقه‌ای از زمان حمله حماس به اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳، ثابت مانده است. تولید نفت ایران در آگوست امسال با افزایش ۲۲۷ هزار بشکه ای در روز نسبت به سال گذشته به ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که تولید گاز اسرائیل در سال ۲۰۲۳ ۱۵ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود امسال ۵ درصد افزایش یابد.

حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پروژه های مختلف طی دو سال آینده برنامه ریزی شده است، اما در صورت تشدید تنش های منطقه ای، میادین کاریش و کاتلان در معرض خطر قرار خواهند گرفت و این موضوع بر تولید و صادرات این منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

پیش بینی عواقب افزایش تنش بین ایران و اسرائیل دشوار است. اگر وضعیت موجود حفظ شود و حملات مستقیمی بین طرفین صورت نگیرد، انتظار می‌رود که درگیری تا حد زیادی یک جنگ نیابتی باقی بماند، بدون اینکه حملات عمده‌ای به زیرساخت‌های مهم نفت و گاز مانند خطوط لوله، تأسیسات ذخیره‌سازی یا پالایشگاه‌ها صورت نگیرد. با این حال، تأثیر اولیه می تواند توافقنامه مرز دریایی بین اسرائیل و لبنان را که در اکتبر ۲۰۲۲ امضا شد، تحت الشعاع قرار دهد.

ما انتظار داریم که تشدید تنش ها می تواند منجر به فسخ این توافق شود، که می تواند بر تولید اسرائیل در میدان خود که در حال حاضر برای عرضه داخلی استفاده می شود، تأثیر بگذارد. این اختلال همچنین می تواند بر صادرات گاز اسرائیل به مصر و اردن تأثیر بگذارد که در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

چنین حملاتی همچنین تأثیرات گسترده‌ای در شرق مدیترانه خواهد داشت و اردن و مصر را که به شدت به واردات گاز اسرائیل وابسته هستند، تحت تأثیر قرار خواهد داد. هر دو کشور قبلاً تحت تأثیر قطعی برق قرار گرفته اند.

شرکت‌های نفت و گاز می‌توانند برنامه‌های توسعه خود را به تعویق بیاندازند و باعث تاخیر در برنامه‌ریزی پروژه‌های آتی و به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری‌های مورد انتظار به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار شود.

پس از حمله ۷ اکتبر، شرکت ملی نفت امارات متحده عربی ADNOC و BP تصمیم گرفتند پیشنهاد مشترک خود برای خرید ۵۰ درصد از سهام شرکت اسرائیلی Newmed Energy را متوقف کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا