اقتصاد جهان

دلازدایی با بریکس پی/ اعضای بریکس سوئیفت را دور زدند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری افق میهن ، BRICSP، روز پنجشنبه (۲۶ مهر) رسماً مشخص شد که در شرایط تحریم شدید غرب، این پلتفرم می تواند مزایای زیادی داشته باشد از جمله: ب. دلارزدایی، تسهیل تجارت اعضا و کاهش تأثیر تحریم های غرب.

این تحول مهم در شرایطی است که چندین کشور بریکس مانند روسیه، چین و ایران از سوی آمریکا تحریم شده اند و در نتیجه به دنبال دلار زدایی هستند. در واقع هدف این سیستم این است که به کشورها روش جدیدی برای انجام تجارت بدهد.

یکی از اهداف اصلی بلوک اقتصادی بریکس مهار سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) مورد حمایت غرب است.

این بلوک به ویژه نگران طرح «دلارزدایی» بوده است. همزمان گام های مهمی برای دور شدن از دلار برداشته شد. BRICS PAY یک پلت فرم پرداخت دیجیتال است که به طور مشترک توسط کشورهای عضو BRICS توسعه یافته است.

شرکت کنندگان در مجمع اقتصادی BRICS که در حال حاضر در مسکو برگزار می شود، می توانند نسخه آزمایشی سیستم پرداخت جدید (BRICS Pay) را امتحان کنند.

این کارت دارای اعتباری معادل ۵۰۰ روبل (۵.۱۳ دلار) است که شرکت کنندگان می توانند از آن در فروشگاه های مشخص شده با علائم ویژه BRICS Pay در طول انجمن اقتصادی در ۱۷-۱۸ اکتبر استفاده کنند.

برای فعال کردن مبلغ روی این کارت، باید در سامانه ثبت نام کرده و کد QR را از صفحه گوشی کارمند کافه یا فروشگاه از طریق سیستم پرداخت اسکن کنند تا پرداخت کنند.

BrixPay قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت مختلف در کشورهای عضو را تضمین می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های متعدد، تراکنش‌های فرامرزی را انجام دهند. این به BrixPay اجازه می دهد تا وابستگی به سیستم های سنتی را کاهش دهد و هزینه های تراکنش را به حداقل برساند.

روسیه در حال حاضر رهبر گروه BRICS است. کشورهای دیگر عبارتند از برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی، و همچنین اعضای جدید ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی که در ژانویه به آن ملحق شدند.

بر اساس وب سایت رسمی BRICS، BRICSPay به عنوان یک سیستم ضروری برای کشورهایی که به دنبال استقلال مالی هستند، تبلیغ می شود و مقامات چینی بر پتانسیل آن برای تسهیل مبادلات بین کشورهای عضو تاکید کرده اند که باعث تقویت روابط تجاری و اقتصادی و در عین حال کاهش وابستگی به دلار می شود.

معامله گران BRICS امیدوارند که سیستم پرداخت یکپارچه به ابزاری تبدیل شود که پرداخت بین کشورها را تسهیل می کند، زیرا ایجاد یک سیستم پرداخت مشترک به توسعه تجارت آنلاین بین کشورها کمک می کند. در حال حاضر چندین سیستم پرداخت وجود دارد که بدون استثنا امکان پرداخت همه کارت ها را فراهم می کند، اما گران هستند یا نیاز به تغییرات سخت افزاری دارند.

پرداخت از طریق سیستم مشترک کشورهای بریکس به احتمال زیاد نه تنها برای اشخاص حقیقی بلکه برای اشخاص حقوقی نیز در دسترس خواهد بود و پرداخت برای صادرات و واردات آسان تر خواهد شد. این شامل افتتاح حساب های متقابل توسط بانک های کشورهایی است که به این سیستم پیوسته اند. در واقع، این یک جایگزین جدی نه تنها برای کارت های ویزا و مسترکارت، بلکه برای سیستم پرداخت سوئیفت است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس چندی پیش اعلام کرد: سامانه «بریک پرداخت» جایگزین دقیق سوئیفت در گروه بریکس است و کشورهای عضو بریکس و سایر کشورهایی که تمایل دارند می‌توانند از این سامانه الکترونیکی بین بانکی استفاده کنند. .

به گفته وی، کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی ۳۰ درصد از کل حجم معاملات ما را تشکیل می دهند و چنین ظرفیتی برای این کار وجود دارد. ما باید از این فرصت استفاده کنیم. این یک فرصت عالی برای ما به عنوان عضو است.

در ادامه نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به امکانات فراوان گروه بریکس، بریکس می تواند کمک زیادی به ما بخصوص در دور زدن تحریم ها کند. وی گفت: مکانیزمی به نام سوئیفت در نظام مالی و پولی دنیا وجود دارد و از آنجایی که غرب و آمریکا آن را کنترل می کنند، از سوئیفت به عنوان بستری برای فشار و مسدودسازی کشورهای مستقل استفاده می کنند کشورهای جهان، حتی کشورهایی که روابط خوبی با غرب دارند، به دنبال مبادلات مالی مستقل از سوئیفت یا مبادله با ارزهای محلی هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به سمت برجام و شانگهای حرکت کرده است و در واقع ما نیز به دنبال بسترها و سازوکارهایی هستیم تا بتوانیم مبادلات خود را مستقل از سوئیفت انجام دهیم. “BRICS Pay” با توجه به گزینه های زیادی که گروه BRICS دارد، به ویژه در دور زدن تحریم ها، می تواند به ما کمک زیادی کند. کشورهای عضو بریکس می توانند تراکنش های خود را به جای انجام مبادله از طریق «BRICS Pay» تسویه کنند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه نیز در مصاحبه ای گفت که کشورهای بریکس در حال ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی جدید هستند زیرا پلتفرم های استفاده از زیرساخت های غربی به طور فزاینده ای سیاسی می شوند.

تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا و متحدانش علیه مسکو، روسیه و سایر اعضای بریکس را وادار کرده است تا علی‌رغم محدودیت‌ها به دنبال راه‌هایی برای ادامه تجارت باشند.

سیلوانوف گفت که این زیرساخت جدید پرداخت بین‌المللی بر اساس فناوری‌های جدید کار خواهد کرد و معاملات تجاری خارجی سریع‌تر و ارزان‌تری را بدون دخالت خارجی ممکن می‌سازد.

وزیر دارایی روسیه تصریح کرد: برجام فراتر از سیاست، فراتر از هرگونه فشار و محدودیت است. هدف آن تحریک رشد اقتصادی و افزایش درآمد شهروندان است. سیلوانوف افزود که در سیستم جدید از ارزهای ملی و ارزهای دیجیتال استفاده خواهد شد.

به عنوان بخشی از تحریم های جامع غرب علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین، بانک های پیشرو روسیه از سال ۲۰۲۲ از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت حذف شدند.

ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که کشورهای بریکس به طور مشترک چارچوب پرداخت‌ها و تسویه حساب‌ها را برای تجارت درون این بلوک ایجاد خواهند کرد.

اخیرا کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیشنهاد ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی برای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس را مطرح کرده است. بر اساس این طرح، به عنوان مثال، سیستم‌های پرداخت ملی چین (UnionPay)، برزیل (Elo)، هند (RuPay) و کشورهای EAEU با سیستم‌های MIR روسیه متحد می‌شوند. سیستم جدید شامل صدور کارت های پرداخت مشترک است.

ایجاد یک سیستم پرداخت یکپارچه شامل معرفی یک پلت فرم ابری ویژه است که سیستم های پرداخت ملی کشورهای EAEU و BRICS را به هم متصل می کند. این برنامه ها شامل توسعه حساب های آنلاین و یک برنامه تلفن همراه است که می تواند برای خرید در هر کشور عضو BRICS استفاده شود. بنابراین برای پرداخت های خارجی از ارزهای ملی خودشان بدون مشارکت دلار و یورو استفاده می شود.

در مجموع، بدون شک جهان بیش از هر زمان دیگری به سرعت در حال تغییر از یک سیستم تک قطبی به یک سیستم چند قطبی است و دلار آمریکا به عنوان یک ارز ذخیره جهانی به تدریج ارزش و جذابیت خود را از دست خواهد داد. این روند یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، اما اقداماتی مانند پلتفرم بریکس یا واحد پول بریکس این روند را تسریع می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا