ترندهای روز

کشف مکانی در مریخ که می‌تواند میزبان حیات باشد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) به این نتیجه رسیدند که مناطق خاصی در نیمکره جنوبی مریخ می‌توانند شرایطی را در زیر لایه‌های یخی برای میزبانی حیات میکروبی با فرآیند فتوسنتز داشته باشند.

به گزارش «اینورس»، ناسا همیشه به دنبال حیات در مریخ است و اخیراً اعلام کرده است که زندگی در یک مکان در مریخ امکان پذیر است. داده های جدید که در مجله Nature Communications منتشر شده است، نشان می دهد که یخ زمین ممکن است آب یخ زده را رقیق کند و اجازه دهد نور تا عمق ۹ فوت (حدود ۴.۵ متر) به زیر سطح نفوذ کند.

برف متراکم روی زمین اغلب از داخل به بیرون آب می شود. هنگامی که ذرات گرد و غبار داخل آب یخ زده هستند، می توانند منافذ ایجاد کنند، سپس نور خورشید مانند یک گلخانه عمل می کند و اجازه می دهد تا فتوسنتز انجام شود. دانشمندان معتقدند که همین روند ممکن است در مریخ نیز اتفاق بیفتد.

این منافذ که از سطح ناهموار و ناهموار مریخ محافظت می کنند، توسط آب مایع احاطه شده و توسط اثر گلخانه ای نور خورشید گرم می شوند و ممکن است بهشتی برای زندگی میکروبی فتوسنتزی باشند.

هنگامی که نور خورشید به این گرد و غبار پر از یخ برخورد می کند، غبار گرمای کافی برای ذوب یخ تولید می کند. همانطور که آب مذاب به داخل جریان می یابد، ذرات خاک را با خود حمل می کند و این مکان ها می توانند اکوسیستم های پررونقی را برای اشکال ساده زندگی ایجاد کنند.

محققان بر این باورند که “Terra Sirenum” (Terra Sirenum)، منطقه ای در نیمکره جنوبی مریخ، می تواند میزبان چنین شرایطی باشد و لبه های سفید رنگ در نقش برجسته این منطقه ممکن است حاوی یخ های زمینی باشد.

آدیتیا کوهلر، محقق آزمایشگاه رانش جت ناسا می گوید: اگر امروز به دنبال حیات در کیهان هستیم، یخ مریخ احتمالا یکی از بهترین مکان ها برای کاوش است.

این در حالی است که مریخ فاقد برخی شرایط برای حیات در زمین است و به عنوان مثال فاقد میدان مغناطیسی محافظ برای محافظت در برابر پرتوهای کیهانی است. اگر خاک یخ های زیر سطح را ذوب کند، آب ممکن است مایع باقی بماند و حیات میکروبی، اگر در مریخ وجود داشته باشد، توسط یخ بالای آن محافظت می شود. مدل سازی کامپیوتری نشان داده است که مقدار کافی نور خورشید می تواند به این منافذ زیرسطحی برسد و باعث فتوسنتز شود. مرحله بعدی شبیه سازی یا بازسازی یخ خاک مریخ در آزمایشگاه خواهد بود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا