اخبار اقتصاد ایران

طرح توسعه منطقه آزاد انزلی به تصویب رسید

به منظور حل و فصل اعتراضات شورای سرپرست ، نمایندگان شورای اسلامی با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد اصلاح لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری تجاری آنزالی موافقت کردند.

افق میهن نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۸ مهرماه) شورای اسلامی با ۲۰۳ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد توسعه. لایحه منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی شورای نگهبان موافقت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

۱- به منظور پاکسازی ابهام شورای نگهبان در یادداشت های ۱ ، ۲ و ۳ مقاله واحد ، یادداشت های ۱ ، ۲ و ۳ تحت مقاله واحد به شرح زیر اصلاح می شوند و یک یادداشت به عنوان یادداشت ۶ اضافه می شود.

توجه ۱- هرگونه تغییر کاربری اراضی در خارج از مقررات قانونی در شهرهای صنعتی خمران ، زیار و سپیدروود و پیروی از قوانین و مقررات مربوط به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط در کل ممنوع است. منطقه اجباری است

توجه داشته باشید ۲- استفاده از امتیازات حقوقی مربوط به ورود و خروج کالاها در شهرهای صنعتی سپیدروود ، زیبار و خمران ، به استثنای مواد ، کالاها ، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای برنامه های سرمایه گذاری و توسعه منوط به تأیید محاصره منطقه مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و تأسیس آن مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان منطقه می تواند به تدریج بخش هایی از شهرک های صنعتی مذکور را محصور کرده و پس از تایید گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی شدن منطقه اقدام کند.

توجه داشته باشید ۳- واردات کالاهای مسافر به شهرهای سپیدروود ، خمران و زیبار ممنوع است و معافیت کالاهای مسافری از منابع ذکر شده به سرزمین اصلی فقط شامل کالاهایی است که در شهرهای صنعتی ذکر شده تولید می شود.

توجه داشته باشید ۶- پس از تصویب این قانون ، هرگونه تغییر در منطقه آزاد تجاری و صنعتی آنزالی منوط به پیشنهاد شورای وزیران و تصویب شورای اسلامی است.

براساس این لایحه ، که از سال ۲۰۱۸ دنبال شده است ، مناطقی از جمله شهرهای صنعتی خمران ، زیبار و سپیدروود و فرودگاه سردار جانگال راشت به منطقه آزاد آنزالی اضافه می شوند.

بنابراین ، یکی از مزایای مهم این طرح ، افزایش مناطق صنعتی و موقعیت فرودگاه سردار جانگال در منطقه آزاد است که می تواند نقش مهمی در بهبود حمل و نقل هوایی و توسعه صادرات داشته باشد. این توسعه فرصت های جدیدی را برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در کل استان گیلان فراهم می کند.

لازم به ذکر است از سال ۱۳۹۷ پس از تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال تصویب نامه هیات وزیران در خصوص افزایش مساحت، به دلیل مغایرت های قانونی، لایحه توسعه منطقه ای در دستور کار قرار گرفت. شورای اسلامی و در دوره اخیر با همکاری و تلاش اعضای مجمع نمایندگان. استان گیلان، مدیران ارشد استانی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی کشور به تایید نمایندگان شورای اسلامی شهر رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا