بانک و بیمه

بازار طلا در وضعیت اضطرار| موج سواری پر خطر خریداران طلا در امواج خروشان جهانی

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طلا مدتی است که در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است. این افزایش قیمت ناشی از تلاطم نرخ ارز بین المللی و همچنین تحولات منطقه و تشدید تنش های بین المللی در خاورمیانه از جمله درگیری رژیم صهیونیستی با مردم بی دفاع فلسطین و لبنان است. این مشکل باعث شده تا اقتصاد جهانی تحت تاثیر قرار گیرد و اقتصاد جهانی به یکباره با نوسانات قیمتی همراه شود. طلای جهانی که در ماه گذشته رشد بی سابقه ای را تجربه کرده و تاثیر آن اکنون در بازارهای جهانی به وضوح قابل مشاهده است.

نوسانات در بازارهای اصلی اقتصادی و همچنین افزایش تنش های بین المللی اکنون تمایل به خرید طلا را به عنوان پناهگاه امن افزایش داده است و نگرانی ها در مورد این بی ثباتی ها به افزایش قیمت طلا کمک می کند. علاوه بر این، انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک های مرکزی یکی از عوامل افزایش قیمت جهانی طلا است و مشخص نیست قیمت این کالا چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت تا چند روز آینده مشخص شود. ساعت همانطور که طلا از ابتدای سال جاری رکوردهای عجیبی را به ثبت می رساند، از سوی دیگر، انتظار کاهش سیاست های پولی توسط بانک های مرکزی و بی ثباتی در پی تشدید جنگ در خاورمیانه و نیز تداوم بحران درگیری بین اوکراین و روسیه، قیمت طلا را از ابتدای سال جاری تا ۳۰ درصد افزایش داده است و به نظر می‌رسد که امواج خروشان قیمت طلا یا به اوج خود رسیده و یا گذشته است.

افزایش قیمت جهانی شمش طلا به سرعت بازار طلا و سکه کشور را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا قیمت هر گرم طلا در کمتر از ۲ ماه به ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه طرح جدید آزادی به ۴۶ میلیون تومان برسد. سقف ۵۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان. تومان

تاثیر رشد جمعیت جهان بر افزایش قیمت سکه و طلا

افزایش قیمت طلا در دنیا خیلی سریع بازار طلا و سکه کشور را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که در دو ماه گذشته که هر گرم طلا در بازار بین ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شد. به تدریج به ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و سکه جدید با طرح جدید از ۴۶ میلیون تومان به ۵۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می رسد. این افزایش قیمت تا حد زیادی به دلیل افزایش قیمت جهانی گوشت با افزایش قیمت دلار همراه شد و قیمت ها در این بازار انفجاری در مسیر رشد قرار دارند.

همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا، دلار که مدت ها در کانال ۴۹ هزار تومان بود، اکنون با رشدی خزنده به بیش از ۶۳ هزار تومان رسیده است. افزایش ناگهانی قیمت ها همه بازارهای سرمایه گذاری را تا حدودی مختل کرده و بسیاری از کالاهای ارزی و حتی کالاها و خدمات داخلی را گران کرده است. این افزایش قیمت که اکثر کارشناسان آن را احساسی، غیرواقعی و حبابی می نامند، معلوم نیست با اجرای این سیاست چه سیاستی کند می شود و بانک مرکزی چه تصمیمی می گیرد که توانسته است مدیریت کند. بازار ارز به خوبی در ۲ سال گذشته بازگشت.

رکورد رشد قیمت طلا و سکه بازار این صنعت را در رکود شدیدی فرو برده است به طوری که در حال حاضر هیچ کس طلای مصنوعات را خریداری نمی کند و خریدار زیادی در بازار وجود ندارد.

بازگشت رکود در بازار طلا

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه این روزها پس از افزایش قیمت، گفت: رکورد رشد قیمت طلا و سکه، بازار این صنعت را در رکود شدیدی فرو برده است، به طوری که در حال حاضر هیچکس مصنوعات طلا را خریداری نمی کند. هنگامی که آنها را خریداری می کنید، تجارت عمدتا طلای مذاب است. در چنین شرایطی نوسانات قیمت باعث شده تا فروشندگان بیکار بمانند زیرا مردم منتظر کاهش قیمت هستند و خریدار زیادی در بازار وجود ندارد.

وی افزایش قیمت سکه و طلا را ناشی از تحولات سیاسی و وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه دانست و تصریح کرد: با تشدید تنش ها در منطقه، دنیا با افزایش قیمت مواجه شده و این رشد افزایش یافته است. ادامه داد، به طوری که در ۲ ماه گذشته قیمت گوشت گاو در بازار جهانی رکوردهای قیمتی جدیدی را به ثبت رسانده است. تداوم این روند بدون شک بر اقتصادهای جهان تاثیرگذار خواهد بود چرا که هم اکنون قیمت ارز و سکه و طلا در بازار داخلی بسیار گران شده و بی شک تبعات آن به سایر بازارها نیز سرایت خواهد کرد.

با افزایش قیمت سکه و طلا که تا حد زیادی یک حباب است، تقاضای خرید کاهش یافته است زیرا قدرت خرید مردم آنقدر نیست که بتوانند الان طلا بخرند و به دلیل اینکه معلوم نیست اینطور است قیمت کاهش می یابد. برای تثبیت قیمت ها در بازار آنها به این موضوع اشاره نمی کنند و اغلب متقاضی طلای مستعمل یا ذوب شده هستند

تقاضا برای مصنوعات کاهش یافته و بازار خرید طلای مذاب در حال افزایش است

این کارشناس و فعال بازار طلا در ادامه خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت سکه که تا حد زیادی حبابی و غیر واقعی است، تقاضا برای خرید آن کاهش یافته است. همچنین قیمت بیش از ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای هر گرم طلای ۱۸ عیار بسیاری از افراد را از خرید این محصول منصرف کرده است زیرا قدرت خرید مردم آنقدر زیاد نیست که در حال حاضر بتوانند طلا بخرند و به دلیل نامشخص بودن آن. که قیمت پایین می آید بنابراین برای تثبیت قیمت ها به بازار مراجعه نمی کنند. البته سرمایه گذاران ریسک پذیری که وارد بازار می شوند معمولا کسانی هستند که برای طلا یا آب مستعمل اقدام کرده اند و این روزها تعداد آنها در بازار افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: خرید طلای فرسوده و ذوب شده تاثیری بر رونق تولید طلا و بازار این محصول ندارد چرا که رونق بازار طلا به دلیل فروش مصنوعات طلاست که هم اکنون به دلیل افزایش قیمت ها و از دست دادن قدرت هرکسی میخرد نمیخرد اکنون امید است بانک مرکزی و سیاستگذاران با اجرای اقدامات اساسی بازار را به ثبات برسانند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی. طرح جدید سکه تمام بهار آزادی نیز ۵۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان است ضمناً قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۸ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۷۲۲ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا