ترندهای روز

کار سخت «ببخشید» گفتن؛ چگونه موثر و درست عذرخواهی کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بسیاری از اوقات عذرخواهی نه تنها مشکلی را در رابطه حل نمی کند، بلکه شرایط را بدتر می کند. یک عذرخواهی صمیمانه و مؤثر باید بتواند همدلی، پشیمانی و پشیمانی واقعی و همچنین تعهد به درس گرفتن از اشتباهات گذشته را بیان کند. اما چگونه و چه زمانی این کار را انجام دهیم تا به جای درمان، دیگر دردی نداشته باشیم؟

دانستن چگونگی و زمان عذرخواهی می تواند به ترمیم آسیب های وارده در رابطه کمک کند، اما اگر عذرخواهی شما صادقانه نباشد، می توانید اوضاع را بدتر کنید. شما باید واقعاً بپذیرید که اشتباه کرده اید و برای صدمه ای که به طرف مقابل وارد کرده اید متاسف باشید. در اینجا چند مرحله ساده برای انجام این کار وجود دارد.

چه زمانی باید عذرخواهی کنیم؟

دانستن زمان عذرخواهی به همان اندازه مهم است که چگونه عذرخواهی کنید. به طور کلی، حتی اگر مشکوک هستید که اعمال شما، چه عمدی یا ناخواسته، باعث ناراحتی یا آسیب به شخص دیگری شده است، بهتر است عذرخواهی کنید و وضعیت را روشن کنید.

اگر کسی این کار را با شما انجام دهد چه احساسی خواهید داشت؟ اگر توهین شدید، عذرخواهی لازم است. حتی اگر کاملاً مطمئن نیستید، عذرخواهی این فرصت را به شما می دهد که اشتباهات خود را بپذیرید و مرزهای خود را دوباره تعیین کنید. اگر احساس می‌کنید طرف مقابل غیرمنطقی است، بهتر است ابتدا صحبت کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا عذرخواهی لازم است یا خیر.

در حالی که یک عذرخواهی صمیمانه می تواند تا حد زیادی به ترمیم یک رابطه کمک کند، برخی افراد به دلیل مشکل در اعتراف به اشتباه از عذرخواهی اجتناب می کنند. اعتراف به اشتباه می تواند سخت و فروتنانه باشد.

تحقیقات نشان داده است افرادی که معتقدند شخصیت افراد را می توان تغییر داد، به احتمال زیاد به دلیل اعمال آسیب رسان خود عذرخواهی می کنند. زیرا این افراد معتقدند که تغییر امکان پذیر است و اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد می پذیرند.

مسئولیت پذیری

پذیرش مسئولیت به معنای پذیرش اشتباهاتی است که باعث آسیب یا ناراحتی دیگران شده است. این یکی از مهمترین بخش های عذرخواهی است که اغلب نادیده گرفته می شود.

گفتن چیزی مبهم مانند “متاسفم اگر آنچه گفتم شما را ناراحت کرد” این تصور را ایجاد می کند که احساسات آسیب دیده تصادفی بوده و تقصیر شما نبوده است. اما گفتن جملاتی مانند «وقتی [حرف ناراحت‌کننده] درست فکر نکردم. می دانم که احساسات شما را جریحه دار کرده ام و از این بابت متاسفم» نشان می دهد که می دانید چه چیزی باعث ناراحتی شما شده است و مسئولیت آن را بر عهده می گیرید.

ابراز پشیمانی

برای عذرخواهی مؤثر، مهم است که ارزش ابراز پشیمانی را درک کنید. قبول مسئولیت مهم است، اما طرف مقابل باید بداند که شما واقعاً برای دردی که برای او ایجاد کردید متاسفید.

وقتی می خواهیم ابراز پشیمانی کنیم چه بگوییم؟

“کاش می توانستم آن را پس بگیرم.”

“کاش بیشتر فکر می کردم.”

“کاش بیشتر به احساساتت توجه می کردم.”

این جملات بر صمیمیت عذرخواهی می افزاید و به طرف مقابل نشان می دهد که واقعاً برای شما اهمیت قائل هستید.

آرایش کردن

اگر راهی برای جبران اشتباهتان وجود دارد، آن را انجام دهید. بخشی از صمیمانه بودن در عذرخواهی این است که مایل به انجام کاری برای رفع مشکل باشید.

برای جبران از چه جملاتی استفاده کنیم؟

اگر چیزی را شکستید: “چگونه می توانم آن را جایگزین کنم؟”

اگر حرف آزاردهنده ای زده اید: “می دانم آنچه گفتم باعث آزارت شد. نباید با کسی که دوستش دارم اینطور رفتار می کردم. از این به بعد سعی می کنم قبل از صحبت بیشتر فکر کنم.”

اگر اعتماد طرف مقابل را شکسته اید: “آیا کاری می توانم در حال حاضر انجام دهم تا اعتماد شما را بازسازی کنم؟”

هر کاری می توانید برای بهتر شدن اوضاع انجام دهید. اگر نمی دانید چه چیزی به شما کمک می کند، از طرف مقابل بپرسید.

مرزها را مجدداً تقویت کنید

یکی از مهم ترین بخش های یک عذرخواهی صادقانه، برقراری مجدد مرزهای رابطه است. ایجاد مرزهای سالم برای هر رابطه ضروری است.

وقتی با کسی درگیری دارید، معمولاً یک مرز شکسته شده است. اگر یک قانون اجتماعی نقض شده است یا اعتمادی شکسته شده است، یک عذرخواهی به شما کمک می کند تا دوباره تعریف کنید که چه نوع رفتاری در آینده مورد انتظار است.

صحبت در مورد قوانینی که هر دو نفر باید در آینده به آنها پایبند باشند به بازسازی اعتماد و ایجاد احساسات مثبت کمک می کند. این روند به طور طبیعی شما را از تعارض خارج می کند و به آینده ای شادتر در رابطه می پردازد.

فقط سهم خود را در درگیری بپذیرید و به سهم دیگران اهمیت ندهید

به یاد داشته باشید که وقتی عذرخواهی می کنید، فقط مسئولیت نقش خود در درگیری را بر عهده می گیرید. این به معنای پذیرش همه تقصیرها نیست. برخی از افراد اول از عذرخواهی اجتناب می کنند زیرا فکر می کنند هر کسی که اول عذرخواهی می کند “بیشتر مقصر است” یا “بازنده”.

عذرخواهی، حتی زمانی که نقش کوچکی در درگیری داشته اید، می تواند سالم و موثر باشد. این به شما این امکان را می دهد که از اعمال خود پشیمان شوید و در عین حال مرزهای خود را نیز تقویت کنید.

به دلایل درست عذرخواهی کنید

وقتی صمیمانه به خاطر کاری که انجام دادید عذرخواهی می کنید، بدون توجه به واکنش طرف مقابل، راحت تر از این درگیری عبور می کنید.

طرف مقابل نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و از اقدامات خود عذرخواهی کند. اگرچه پذیرفتن یک عذرخواهی همیشه احساس خوبی دارد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که همیشه این اتفاق نمی افتد. تلاش برای وادار کردن طرف مقابل به عذرخواهی گاهی اوقات می تواند به عنوان یک محرک نتیجه معکوس داشته باشد.

برای آرامش خود عذرخواهی کنید و شاید طرف مقابل هم متاثر شود و همین کار را بکند. اما مطمئن شوید که فقط به خاطر اینکه منتظر عذرخواهی طرف مقابل باشید، عذرخواهی نکنید.

به دنبال نتایج فوری نباشید

اگرچه عذرخواهی می تواند راهی برای عبور از یک درگیری باشد، اما اکثر ما این کار را برای ترمیم رابطه و بخشیده شدن انجام می دهیم. اما گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد.

اگر عذرخواهی شما صادقانه و حاوی عناصر لازم باشد، احتمال بخشش بیشتر است. اما گاهی اوقات طرف مقابل آمادگی بخشش را ندارد یا توانایی آن را ندارد. او ممکن است شما را ببخشد اما همچنان محتاط است. او همچنین ممکن است هنوز نقش خود را در درگیری نپذیرد. شما نمی توانید واکنش طرف مقابل را کنترل کنید، و اگر تمام کارهایی را که باید انجام دهید، انجام داده اید، فعلاً نتیجه را رها کنید.

روش عذرخواهی خود را افق میهن کنید

عذرخواهی شفاهی اغلب مناسب است، اما عذرخواهی کتبی نیز می تواند مزایایی داشته باشد. بسیاری از مردم از عذرخواهی رودررو احساس راحتی نمی کنند. اگرچه این ناراحتی به تنهایی دلیل خوبی برای عذرخواهی کتبی نیست، اما می توان آن را به عنوان یک عامل موثر در نظر گرفت. به خصوص اگر این ناراحتی بر توانایی شما در بیان درست احساساتتان تأثیر بگذارد.

نوشتن یک نامه عذرخواهی، ایمیل یا پیام متنی می تواند به شما این فرصت را بدهد که جملات خود را با دقت بیشتری بیان کنید. می توانید مطمئن شوید که مسئولیت را می پذیرید، ابراز پشیمانی می کنید و مرزها را مجدداً اعمال می کنید.

با این حال، عذرخواهی کتبی ممکن است برای برخی از اشتباهات خیلی رسمی باشد و برای برخی دیگر به اندازه کافی شخصی نباشد. اگر عذرخواهی کتبی با پاسخ همراه نباشد، ممکن است تعارض حل نشده باقی بماند.

عذرخواهی خود را ساده و مستقیم نگه دارید. اگر آن را بیش از حد بزرگ کنید، سوژه را از فرد آسیب دیده دور کرده و به سمت خودتان خواهید برد. این می تواند باعث رنجش در رابطه شود و اعتماد را از بین ببرد.

عذرخواهی صمیمانه مهم است

وقتی کار اشتباهی انجام داده اید یا به کسی آسیب رسانده اید، دلایل زیادی برای عذرخواهی وجود دارد.

با عذرخواهی می توانید:

قبول کن که اشتباه کردی

در مورد مرزها و انتظارات در رابطه خود صحبت کنید

ابراز پشیمانی کنید

از اشتباهات خود درس بگیرید و راه های جدیدی برای رویارویی با شرایط سخت پیدا کنید

یک کانال برای ارتباط مجدد با شخص دیگر ایجاد کنید

یک عذرخواهی صمیمانه نیز می تواند باعث آرامش شود، به خصوص اگر احساس گناه می کنید.

عذرخواهی به تنهایی درد را از بین نمی برد یا مشکل را حل نمی کند، بلکه نشان می دهد که می دانید کاری که انجام داده اید یا گفته اید اشتباه بوده است و برای جلوگیری از تکرار آن در آینده بیشتر تلاش خواهید کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از دلایل اصلی عذرخواهی نکردن افراد این است که واقعاً به طرف مقابل اهمیت نمی‌دهند، عذرخواهی را تهدیدی برای تصویر خود می‌دانند یا معتقدند عذرخواهی فایده‌ای ندارد.

عذرخواهی نکردن زمانی که مرتکب اشتباه شده اید می تواند به روابط شخصی و حرفه ای آسیب برساند. همچنین می تواند منجر به نشخوار فکری، عصبانیت، رنجش و خصومت شود که گذشت زمان تنها باعث تشدید آن می شود.

چگونه می دانید که عذرخواهی شما پذیرفته شده است؟

به طور کلی، اگر شریک زندگی شما این کارها را انجام دهد، می توانید بگویید که آیا عذرخواهی شما پذیرفته می شود:

به عذرخواهی خود گوش دهید یا تأیید کنید که او آن را خوانده است

ممنون یا سپاسگزارم

به عذرخواهی با گفتن «اشکالی ندارد»، «لطفا این کار را تکرار نکنید» یا حتی «ممنون، اما من هنوز برای فکر کردن به زمان نیاز دارم» پاسخ دهید.

نکته پایانی

عذرخواهی صادقانه همیشه آسان نیست، اما می تواند بخش مهمی از ترمیم یا حفظ روابط مهم باشد. با همدلی، قلبی باز و شجاعت می توانید اقدامات لازم را برای عذرخواهی صمیمانه و صمیمانه انجام دهید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا