فناوری

کاهش ارتقای شاخص‌کل بورس برای دومین هفته متوالی

بازار از دریچه آمار

همچنین در روز پایانی نماگر هم وزن که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و چهره بازار را مطلوبتر نشان می دهد، با رشد جزئی ۰.۱۱ درصدی همراه شد. در فرابورس شاخص اصلی این بازار ۰.۱ درصد عقب نشینی کرد. به این ترتیب شاخص اصلی بورس در هفته گذشته ۱.۰۱ ارتفاع خود را از دست داد تا شاخص کل برای دومین هفته متوالی کاهش یابد. در هر صورت باید منتظر ماند و دید جریان معاملات تالار شیشه ای در هفته های آینده به کدام سمت می رود. ارزش معاملات خرد بورس به ۳۹۰۰ تا ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسید. روند خروج پول واقعی در بورس نیز ادامه یافته است، زیرا پول واقعی نسبت به آینده بورس و تحولات منطقه نامشخص است.

بورس تهران در حال سوخت گیری است؟

تجدید ارزیابی ها به عنوان سوخت اصلی بازار باعث شد تا شاخص کل از زیر ۲ میلیون تومان به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد. نگاهی به بورس نشان می دهد که احتمالا با توجه به اخبار سیاسی و تنش های منطقه ای، بازار شرایط خوبی را تجربه نمی کند. اخیرا اقدام بورس برای اصلاح اصل پانزدهم حسابداری می تواند خبر تجدید ارزیابی ها را نیز وارد فضای اقدام کند، البته به نظر می رسد این تجدید ارزیابی نمی تواند انگیزه عجیبی برای بورس تهران ایجاد کند.

بورس برای تجربه رشد خوبی نیاز به محرک های پولی و ارزی دارد اما بر اساس گزارش عملکرد ماهانه دلیلی برای رونق بورس وجود ندارد. بررسی ها نشان می دهد با توجه به گزارش شرکت های کوچک و صنایعی که اهمیت کمتری دارند، این صنایع پتانسیل رشد خوبی دارند. در روزهایی که محرک قوی چراغ بازار را روشن کرده است، باید منتظر اقدامات مثبت دولت در بودجه بود. اگر احکام بودجه به زودی مشخص شود، احتمالا بازار با سهولت بیشتری راه درست را افق میهن خواهد کرد. اگر مسائل روشن شود، بازار سهام با اطمینان بیشتری حرکت می کند. نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ حامل های انرژی که احتمالاً به نرخ خوراک پتروشیمی بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: سردرگمی سهامداران در بورس تهران


مشتقات سیگنال منفی می دهند

افت ارزش بازار اوراق مشتقه به ویژه بازار اختیار معامله نشان از رکود بازار سهام دارد. همچنین نگاهی به کاهش حق بیمه قراردادها نشان می دهد که بازار چندان به آینده خوش بین نیست. قراردادهایی که قیمت دارایی پایه نزدیک به قیمت عملی است و بازار به آنها واکنش منفی نشان می دهد. به نظر می رسد این بدان معناست که بازار خسته شده است. اهالی بورس انتظار سقوط بزرگی ندارند و نمی توانند P/E بالایی را به بازار نسبت دهند.

آیا بورس بازیچه سیاسی است؟

بازار سهام می تواند روزهای سبزتری را با سه محرک ببیند. اول کاهش تنش های سیاسی و بهبود اوضاع منطقه با کاهش درگیری های لفظی است. به نظر می رسد حاکمان کشور به این بلوغ رسیده اند که تنش ها را جدی تر از آن چیزی که هستند نکنند. بر این اساس اگر محرک پولی و ارزی قوی تری به سمت بازار سوق داده شود، بورس تهران بدون توجه به این موضوع به مسیر خود ادامه خواهد داد. دومین عامل تصمیم گیری صحیح در خصوص بودجه سال آینده و کاهش ریسک های ناشی از سیاست های مالی دولت است. تعیین نرخ حقوق دولتی، نرخ خوراک شرکت ها و گاز سوخت، و همچنین سیاست های مالیاتی دولت می تواند تا حدودی فضای غبارآلود فعلی را بهبود بخشد. هر گونه تعیین غیر منطقی نرخ خوراک و حامل های انرژی می تواند بازار را شوکه کند.

عامل سوم که می تواند قویتر از دو عامل دیگر باشد، تصمیم بانک مرکزی برای کاهش فاصله بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد است تا شرکت های بورسی بتوانند در سال جاری بخشی از کاستی های خود را جبران کنند، زیرا با سیاست دولت در قبال نرخ ارز و تثبیت آن را حداقل تا پایان سال جاری نمی توان محرکی جدی برای بورس تعریف کرد، بنابراین افزایش قیمت دلار فاصله آن را با بازار آزاد کاهش می دهد. می تواند نسبت قیمت به درآمد مورد انتظار بازار را افزایش دهد و بازار را به رشد قابل توجهی برساند. اما برخی از تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه تا پایان سال شرایط مساعدی را تجربه نخواهد کرد و شرایط رکودی بر بازار حاکم خواهد شد. گزارش‌های ماهانه منتشر شده در کدال نشان می‌دهد با وجود ریسک بالای شرکت‌های دولتی که سهم زیادی در ارزش بازار دارند، سهام‌های کوچک گزارش‌های خوبی منتشر کرده‌اند و احتمالاً بازدهی بهتری را به ثبت خواهند رساند، بنابراین بورس تهران می‌تواند در دو بخش برای سرمایه‌گذاران مهم باشد. راه ها. .

افراد با دیدگاه کوتاه مدت می توانند سهام کوچک با ریسک بالاتر را خریداری کنند و سهم سهام بزرگ را کاهش دهند. در بلندمدت، احتمالاً بازار تا انتشار گزارش‌های ۹ ماهه منتظر خواهد ماند، زیرا در صورت بهبود سودآوری در گزارش‌های ۹ ماهه و پاییز، بازار سهام وزن بیشتری به انتظارات در مورد سودآوری شرکت‌ها می‌دهد. سال آینده با توجه به احتمال رشد سودآوری شرکت ها در سال آینده، بازار سهام در مکان امنی قرار دارد. سرمایه‌گذاران احتمالاً در بلندمدت با اطمینان بیشتری سهام را در محدوده فعلی خریداری می‌کنند، زیرا قیمت‌های فعلی احتمالاً برای متغیرهای اقتصادی مؤثر بر سودآوری شرکت‌ها در سال آینده ارزان هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا