اخبار بورس

صنعت کارگزاری در حال دست و پا زدن برای بقا

بی توجهی به بحران در اولین ویترین بازار سرمایه؛

تا زمانی که ریسک سیستماتیک به طور کامل از بازار سرمایه حذف نشود و رونق به بازار بازگردد، افزایش درآمد کارگزاری غیرقابل تصور است. در صورت تداوم روند فعلی نمی توان آینده روشن و خوشحال کننده ای را برای صنعت کارگزاری پیش بینی کرد. در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد از شرکت های کارگزاری از زیان عملیاتی رنج می برند و این صنعت به نوعی برای بقای خود در تلاش است.

علی بهشتی رویمدیرعامل کارگزاری مهر آفرین در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: رکود عمومی بازار سرمایه از سال ۱۳۹۸ یکی از دلایل اصلی رکود صنعت کارگزاری است. افزایش ریسک های سیستماتیک تحمیل شده به بازار سرمایه در چند وقت اخیر مانع از رونق بازار شده است و با توجه به اینکه صنعت کارگزاری تک محصولی است، فقط از مشتری کارمزد دریافت می کند و تنها منبع درآمد است. از دلایل اصلی تبدیل شدن آن به مشکل در شرکت های کارگزاری است.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به افزایش درآمد کارگزاری در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، قانونگذار و رگولاتوری الزاماتی را برای شرکت های کارگزاری در نظر گرفته اند. (از جمله افزایش سرمایه شرکت های کارگزاری، موضوع مالکیت ساختمان و متراژ مشخصی از ساختمان برای شرکت های کارگزاری و در عین حال بحث در مورد OMS اختصاصی و از طرف دیگر، دریافت سهم سرازیر شدن حق الزحمه کارگزاری به سیستم در همه این موارد تصمیمات بر اساس درآمدهای سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ گرفته شد و این ایده به وجود آمد که این درآمدها همیشه ادامه داشته باشد.

بیش از ۵۰ درصد از شرکت های کارگزاری درگیر زیان های عملیاتی هستند

بهشتی روی تصریح کرد: زمانی که تصمیمات بر این اساس گرفته شد، این تصمیمات باعث شد شرکت های کارگزاری از نقدینگی محروم شوند و با خروج نقدینگی، شرکت های کارگزاری طرح ها و طرح های توسعه ای متنوعی از جمله بحث OMS و بحث ایجاد مالکیت و حتی بحث در مورد افرادی که ملاقات می کنید. زیرا باید رشد سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را با وجود کمبود نیرو جبران می کردند.

وی ادامه داد: پس از شروع روند نزولی در بازار سرمایه، درآمدها کاهش یافت و هزینه ها همچنان بالا بود. همه این عوامل باعث شد که بنگاه های کارگزاری دچار مشکل شوند و به نوعی متحمل ضرر شوند.

مدیرعامل کارگزاری مهر آفرین گفت: تا زمانی که ریسک سیستماتیک از بازار سرمایه حذف نشود و رونق به بازار بازگردد، افزایش درآمد کارگزاری قابل تصور نیست. در صورت تداوم روند فعلی نمی توان آینده روشن و خوشحال کننده ای را برای صنعت کارگزاری پیش بینی کرد. در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های کارگزاری متحمل زیان عملیاتی شده‌اند و به نوعی صنعت برای بقا در تلاش است.

وی ادامه داد: البته اگر بنگاه های کارگزاری به عنوان اولین ویترین صنعت مالی و بازار سرمایه مشکلی داشته باشد، این امر سیگنال مثبتی به فعالان و سرمایه گذاران نخواهد داد. همواره فرض بر این بوده است که فعالیت کارگزاران سودآور بوده و بدون توجه به شرایط مثبت یا منفی بازار سرمایه، کارمزد دریافت می کنند. با توجه به تصمیمات کلانی که گرفته شد، بسیاری از آن تصمیمات در بدنه بازار سرمایه نیز گرفته شد، بنابراین می توان گفت شرایط بحرانی در نظر گرفته نشد.

بهشتی روی یادآور شد: متأسفانه در زمان وقوع بحران به جای علت یابی، برای رفع منشأ بحران تنها به نتیجه توجه می شود و با کنترل و نظارت تلاش می شود از آن جلوگیری شود، اما ریشه مشکل هرگز پیدا نمی شود .

ضرورت کاهش وابستگی بازار سرمایه به صندوق توسعه ملی

وی با بیان اینکه در اولین جلسه در سال ۱۴۰۱ موضوع کاهش سهم صندوق توسعه ملی را مطرح کرد، افزود: از سال ۱۴۰۱ تا به امروز این سهم کاهش یافته و این مشکل یکی از مشکلاتی بوده است که همیشه وجود داشته است. از یک سو اثرات نهاد ناظر و تصمیمات کلان سیاسی وجود دارد، از سوی دیگر خطرات سیستماتیک و همچنین مشکلات نظامی و سیاسی باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا