بانک و بیمه

تداوم حبس سپرده ها در قبال پرداخت وام!| بانک ها تضعیف شوند، اقتصاد به هم می ریزد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه بحث بلوکه شدن بخشی از سپرده ها برای پرداخت وام و تسهیلات به متقاضیان تخلف و غیرقانونی تلقی می شود و هر بانکی که چنین کاری را انجام دهد مورد توبیخ قرار می گیرد، اما مدیران بانک ها نیز معتقدند; تحمیل وام های استاندارد از جمله وام ازدواج، وام فرزندان، وام های کوچک و… از سوی دولت، آنها را به زانو درآورده و منابع بانک نیز تا حدودی تمام شده است، بنابراین نمی توانند از منابع خود به خوبی استفاده کنند.

البته مسئولان، نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان تاکید دارند؛ اکثر بانک ها به جای بانکداری و ارائه وام و تسهیلات به متقاضیان، به بانکداری روی آورده اند و چون سفته بازی سود قابل توجهی به همراه دارد، حاضر به پرداخت وام برای دریافت سود ۲۳ درصدی یعنی همان سود نیستند به رشد نرخ تورم و تضعیف ارزش پول ملی و همچنین انتظارات تورمی و … هر روز ارزش خود را از دست می دهند. در چنین شرایطی بانک ها به هر طریق ممکن سعی می کنند از پرداخت وام و تسهیلات خودداری کنند و آن طور که باید با مردم همراهی نکنند. مردم و مسئولان نیز باید از عملکرد بانک ها گلایه کنند.

اکثر بانک ها پرداخت وام را مسدود کردن بخشی از سپرده ها می دانند. دلیل آن کمبود منابع است و معتقدند; از آنجایی که منابع لازم برای وام دادن ندارند، مجبور می شوند برای امداد رسانی به مردم بخشی از سپرده ها را مسدود کنند و از سر ناچاری این کار را انجام می دهند.

مسدود شدن برخی سپرده ها به دلیل کمبود منابع بانکی!

از سوی دیگر موضوع بلوکه شدن بخشی از سپرده ها و واریز آن به حساب متقاضی در ازای اعطای وام چند ماهه با مقاومت بانک مرکزی همراه است که البته اکثر بانک های صادرکننده آن را رعایت نمی کنند. و جلوگیری از پرداخت وام به آنها از سپرده ها، بانک ها دلیل این امر را کمبود منابع می دانند و معتقدند; از آنجایی که منابع لازم برای وام دادن ندارند، مجبور می شوند برای امداد رسانی به مردم بخشی از سپرده ها را مسدود کنند و از سر ناچاری این کار را انجام می دهند.

همانطور که اخیرا دبیر کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در خصوص اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه مسدود شدن سپرده های بانکی برای پرداخت تسهیلات مغایر با مقررات بانک مرکزی است و چرا بانک ها علی رغم ادامه بلوک سپرده ها ادامه می دهند، گفت: این ممنوعیت قانونی: بانک ها امکانات پرداخت این تسهیلات اعتباری را ندارند زیرا تسهیلات اعتباری تمام منابع بانک ها را اشغال کرده است. سقف تسهیلات اعتباری که بانک ها متعهد به پرداخت آن شده اند بیش از منابع بانکی است و در صورت عدم پرداخت این تسهیلات بانک ها جریمه می شوند. بنابراین بانک ها برای تسویه تسهیلات چاره ای جز درخواست مسدود شدن سپرده ها ندارند.

در چنین شرایطی، بانک ها برای جلوگیری از پرداخت تسهیلات به مردم راه حل دیگری جز مسدود کردن مبلغ برای مدتی ندارند، البته اگر بانک مرکزی بگوید; سپرده های بانکی برای پرداخت تسهیلات مسدود نشود که تخلف است. از سوی دیگر بانک‌ها نمی‌توانند بدون حفظ سپرده‌ها به متقاضیان وام پرداخت کنند.

اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانک ها در شرایطی که اکثر آنها در وضعیت نامناسبی قرار دارند، فشار زیادی را بر شبکه بانکی وارد کرده است. البته این بدان معنا نیست که بانک ها در اعطای وام به متقاضیان توجه نکنند، بلکه همانطور که مشخص است امروزه بانک ها شرایط مساعدی ندارند.

عدم توانایی بانک ها در تامین اعتبار به دلیل اعطای تسهیلات اعتباری

ابراهیم بهادرانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی با اشاره به عملکرد بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات به مردم با مسدود کردن بخشی از سپرده های آنها، گفت: اگرچه چنین اقدامی خلاف قوانین و مقررات بانک مرکزی است، اما وضعیت بانک ها به دلیل … نادیده گرفته شود.» کاهش منابع. به عنوان مثال اعطای تسهیلات اعتباری از سوی بانک ها در شرایطی که اکثر آنها وضعیت مناسبی ندارند و معمولاً نامتعادل هستند، فشار زیادی بر شبکه بانکی وارد کرده است. البته این به معنای بی توجهی بانک ها به متقاضیان نیست، اما همانطور که می دانیم در حال حاضر بانک ها وضعیت خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه معمولاً دولت در بودجه سنواتی اجرای سیاست های مالی را بر سیاست های پولی اولویت می دهد، گفت: اگر دولت پیشنهاد رفع بدهی را بدهد و شورای اسلامی آن را تصویب کند، باید این توقع محقق شود که ظاهراً نیاز به قانون دارد اصلاحات، زیرا اگر بانک ها از مقررات تعیین شده برای خود سرپیچی کنند، بانک مرکزی به آنها رسیدگی خواهد کرد.

نرخ سود بانکی با نرخ تورم فاصله زیادی دارد. بسیاری از افراد حاضر به سپرده گذاری در بانک ها نیستند زیرا سود زیادی به آنها تعلق نمی گیرد. در چنین شرایطی دولت و بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم انجام دهند تا بتوانند به بانک رفاه سپرده گذاری کنند.

وقتی بازار سفته بازی به جای سپرده گذاری داغ می شود

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگرچه بانک ها باید مردم را در پرداخت وام همراهی کنند، اما بدیهی است که خروج منابع از سیستم بانکی در قالب تکالیف و دستور بدون شک سیستم بانکی را تا حد زیادی تضعیف خواهد کرد و ادامه خواهد داشت. این روند می تواند بر کل اقتصاد کشور تأثیر منفی بگذارد. کمبود سرمایه در گردش مراکز تولیدی و بنگاه های تجاری از یک سو و تامین منابع فعالان اقتصادی در عرصه کسب و کار از دیگر مواردی است که باید مورد توجه تصمیم گیران اقتصادی در دولت باشد. .

بهادرانی در ادامه افزود: عملکرد و ماموریت بانک مشخص است چرا که بانک ها باید سپرده های مردم را جذب و در اختیار متقاضیان وام و تسهیلات با نرخ سود معین قرار دهند اما از آن زمان تاکنون نرخ سود بانکی با تورم شکاف عمیقی دارد. نرخ ها حاضر به سپرده گذاری در بانک ها نیستند زیرا سود چندانی کسب نمی کنند و حتی سرمایه آنها به تناسب کاهش ارزش پول ملی کاهش می یابد. در چنین شرایطی دولت و بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم انجام دهند تا با نزدیک شدن نرخ تورم به سود بانکی، سپرده گذاری در بانک به دلیل ورود پول جذاب شود.

وی افزود: زمانی که اختلاف نرخ تورم و نرخ سود بانکی زیاد است، به جای سپرده گذاری در بانک ها و دریافت سود کم و همچنین کاهش ارزش سرمایه خود در بانک ها، به بازارهای سفته بازی روی می آورند تا با خرید از این فرصت استفاده کنند. آنها سود خوبی از سکه، ارز یا طلا و همچنین اتومبیل به دست می آورند. با این وجود دولت باید بر اساس اصول عینی کارشناسی در سیاست های خود به نفع اقتصاد و بودجه کشور تجدید نظر کند. مروری که می تواند بهترین راهکار برای تمرکز و توجه به کاهش نرخ تورم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا