بانک و بیمه

آغاز رشد مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی| چرا خرید طلا در شرایط کنونی پر خطر است؟

بازار؛ گروه بین المللی: پس از کاهش و اصلاح محدود قیمت در روز دوشنبه، قیمت جهانی طلا صبح روز سه شنبه به وقت بازار آسیا بار دیگر به سمت اهداف قیمتی بالاتر حرکت کرد و به ۲۷۳۴ دلار در هر اونس (در زمان نگارش این مقاله افزایش یافت).

اولین دلیل افزایش قیمت طلا کاهش شاخص و تقویت دلار آمریکا و همچنین کاهش بازده اوراق قرضه دولتی این کشور در روز سه شنبه است. افزایش روز دوشنبه شاخص دلار فرصت جدیدی را برای خریداران طلا فراهم کرده است تا قیمت این فلز گرانبها را از بالاترین قیمت سه ماهه خود اصلاح کنند. از سوی دیگر بازار این کشور و البته بازارهای بزرگ جهانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در وضعیتی بی ثبات قرار گرفته است که نشان از صبر سرمایه گذاران برای تعیین سرنوشت این انتخابات دارد. این بی ثباتی یکی از عوامل جذب خریداران و ناظران سنتی طلا به این بازار است تا از فضای ایجاد شده در روزهای باقی مانده تا انتخابات نهایت استفاده را ببرند.

با این حال، اصلاحات در قوانین بانکی چین، به ویژه در اعطای تسهیلات، موقعیت طلا را در روزهای اخیر اندکی آسیب پذیر کرده است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود از اقتصاد چین به ویژه در بخش املاک و مستغلات، اقدامات دولت برای جذب مشتری به این بازار در روزهای اخیر بر بازارهایی مانند طلا در این کشور تأثیر گذاشته است. دولت چین با افزایش تعداد اقساط وام مسکن و ساده سازی شرایط اعطای تسهیلات سعی در جذب مشتریان به این بازار دارد و از این طریق نه تنها دومین بازار بزرگ املاک جهان، بلکه بازارهای فرعی آن مانند فلزات اساسی را نیز رونق می دهد. این اقدامات دولت از هفته گذشته آغاز شده و هنوز مشخص نیست که چقدر موفق خواهند بود. با این حال، اگر پکن موفق به جذب مجدد مشتریان به بازار املاک و مستغلات شود، می توان انتظار کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی را داشت.

موضوع دیگری که بر رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیرگذار است، موضوع معمول ماه های اخیر یعنی اقدامات فدرال رزرو آمریکا برای اجرای فاز دوم کاهش نرخ سود بانکی است. حقیقت این است که علیرغم خوش‌بینی فدرال رزرو مبنی بر کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی، نتیجه این تصمیم احتمالی این نهاد به دلایل مختلف از جمله افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به‌ویژه بین ایران و اسرائیل است. و احتمال افزایش قیمت نفت همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. اگر فدرال رزرو در ماه نوامبر نرخ بهره را ۵۰ واحد کاهش دهد، می‌توان منتظر قیمت‌های رکورد جدیدی برای طلا بود. اما اگر با توجه به شرایط فعلی، این نهاد اقتصادی آمریکایی تصمیم به کاهش نرخ بهره به ۲۵ واحدی یا موکول شدن مرحله دوم کاهش نرخ به ماه های بعدی بگیرد، باید منتظر برگشت و اصلاح قیمت طلا باشیم.

تحلیل فنی قیمت طلا

در حال حاضر به نظر می رسد طلا در مسیر رسیدن به اهداف قیمتی بالاتر قرار دارد. شاخص RSI 14 روزه برای طلا روی ۷۰ است که به وضوح نشان می دهد که قیمت در منطقه بیش از حد خرید است. اگر قیمت بتواند بر سطح ۱۷۴۱ دلار غلبه کند، می توان انتظار داشت که قیمت تا سطح ۲۷۵۰ دلار، سطح مقاومت روانی این فلز گرانبها، افزایش یابد.

البته توجه داشته باشید که در شرایط فعلی احتمال کاهش و اصلاح قیمت زیاد است. سطح حمایت کلیدی طلا روی ۲۷۰۰ دلار است و در صورت از دست دادن آن باید منتظر کاهش قیمت بود و تا رسیدن به سطح حمایتی بعدی طلا، یعنی کف قیمت ۲۶۹۲ دلاری در ۱۸ اکتبر، صبر کرد. علاوه بر این، در صورت ادامه روند اصلاح، سطح حمایت بعدی برای طلا ۲۶۷۰ دلار خواهد بود.

مجدداً به معامله گران بازار طلا توصیه می شود قبل از افتتاح موقعیت معاملاتی تمامی عوامل اساسی و فنی موثر بر قیمت طلا را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، قیمت فعلی در منطقه اشباع بیش از حد است و با توجه به شرایط فعلی، سرمایه گذاری قابل توجه در بازار طلا پر ریسک به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا