فرهنگ و هنر

چرا هلدینگ‌های بزرگ بورسی از تجدید ارزیابی اجتناب می‌کنند؟

با وجود پیگیری های سازمان بورس و برگزاری مجامع متعدد، هلدینگ های بزرگ از پاییز سال گذشته تاکنون اقدام خاصی در خصوص تجدید ارزیابی ها انجام نداده اند.


افق میهن –

با توجه به اینکه طبق استانداردهای حسابداری ایران، دارایی های ثابت به بهای تمام شده ثبت می شود، در شرایط تورمی بلندمدت، ارزش دفتری و ارقام برای سرمایه گذاران و تحلیلگران قابل اتکا نیست. بنابراین، تجدید ارزیابی بر اساس استاندارد بین المللی حسابداری ۲۹ توصیه می شود. شرکت‌هایی که سهامی عام هستند و در بازار سرمایه عرضه شده‌اند، در دارایی‌های اصلی از جمله زمین و ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، با توجه به تورم لجام‌ساخته در اقتصاد کشور، شاهد رشد قابل‌توجهی از نرخ واقعی هستند. ارزش در مقایسه با ارزش دفتری در این راستا، طبق قوانین داخلی، دارایی‌های شرکت‌ها تجدید ارزیابی می‌شود تا ارزش آن‌ها به‌روز شده و صورت‌های مالی شرکت‌ها به‌صورت شفاف برای تحلیل و بررسی برای تحلیل‌گران، فعالان و سرمایه‌گذاران ارزیابی شود.

چرا شرکت ها از تجدید ارزیابی اجتناب می کنند؟

طبق قوانین مالیاتی، تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها در دوره های پنج ساله معاف از مالیات است. اما با توجه به ریسک های مالیاتی، پیچیدگی های فراوان اجرای شرکت ها و هزینه های استهلاک، از تجدید ارزیابی اجتناب می کنند که باعث شده سهامداران و سرمایه گذاران از ارزش واقعی و به روز شرکت ها اطلاعی نداشته باشند و شفاف سازی صورت نگیرد. از اطلاعات با وجود پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری مجامع متعدد، هلدینگ های بزرگ از پاییز سال گذشته تاکنون اقدام خاصی در خصوص تجدید ارزیابی ها انجام نداده اند. از سوی دیگر، گروه خودرویی به دلیل زیان زیاد و درخواست معافیت مالیاتی، در دوره های کوتاه تری مانند ۳ سال تجدید ارزیابی دارایی ها داشته است که در انتظار تایید است.

بررسی تجدید ارزیابی دارایی ها از دو منظر

ارزیابی مجدد از دو منظر و زاویه باید مورد بازنگری قرار گیرد. در دیدگاه اول، روش تجدید ارزیابی دارایی ها باید به گونه ای اصلاح شود که همانند استاندارد بین المللی ۲۹، تجدید ارزیابی سالانه بر اساس روش تورم انجام شود و نیازی به کارشناس رسمی نداشته باشد. در دیدگاه دوم تجدید ارزیابی برای دارایی های ثابت و سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت ها اجباری شود و شرکت ها برای جلوگیری از عدم تقارن اطلاعاتی هر ساله این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

چرا اوراق ثانویه در حمایت از بازار بی تاثیر هستند؟

با توجه به ادعای قدیر معصومی خانه، مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته در خصوص بیمه سهامداران، لازم به ذکر است که موضوع تضمین اصل سرمایه یا بازگشت سرمایه سرمایه گذاران از طریق انتشار اوراق قرضه تبعی موضوعی است که چشم انداز کاهشی دارد. فشار فروش سرمایه گذاران خرد ایجاد شده است. انتشار اوراق ثانویه از ابتدای سال ۱۳۹۰ در سال های مختلف اجرایی شده است. بررسی اثربخشی این روش در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که این موضوعات در زمان حمایت از بازار تأثیر چندانی بر روند بازار نداشته و تصمیمات سرمایه‌گذارانی که حتی سود سرمایه‌گذاری‌های خود را تضمین می‌کنند، تحت تأثیر خاصی قرار نمی‌گیرد. این موضوع و تصمیمات آنها تحت تأثیر این موضوع قرار نمی گیرد. .

سایر تجربیات مشابه مانند تجربه صندوق های مدیریت بازار، هم به هزینه موسسه ناشر و هم به ضرر سرمایه گذاران به پایان رسیده است و بنابراین سیاست های حمایتی موقت نمی تواند تاثیر خاصی بر بازار سرمایه و روند آن داشته باشد.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا