اخبار بورس

با ابزار مشتقه کارهای متنوعی می‌توان انجام داد

بکارگیری استراتژی های لازم در زمان رکود بازار؛

صعودی بودن بازار به استراتژی مدیر صندوق بستگی دارد. اگر بخواهد همین استراتژی را دنبال کند تا حدودی می تواند صعود شاخص را پوشش دهد.

گزارش کردن افق میهن مهدی صالحی مدیر ابزارهای تامین سرمایه نوین دماوند درباره صندوق حفظ ارزش دماوند اظهار کرد: صندوق حفظ ارزش دماوند اولین صندوق متمرکز در بازار اوراق مشتقه است. این صندوق مدلی برای صندوق های تامینی (پوشش ریسک) در سراسر جهان است. این صندوق ها استراتژی های مختلفی دارند و ما صندوق را بر اساس آربیتراژ صندوق اجرا می کنیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ که بازار اوراق مشتقه به وجود آمد، ابتدا استراتژی های صندوق ثابت را اجرا کردیم. در آن زمان بر اساس شرایط بازار بازدهی خوبی داشت.

صالحی ادامه داد: پس از اینکه سازمان بورس معامله اوراق مشتقه برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک را ممنوع کرد، به فکر ایجاد صندوق برای این حوزه افتادیم. ابتدا صندوق سهام متوازن گیتی دماوند را راه اندازی کردیم. همانطور که به جلو حرکت کردیم، احساس کردیم که به صندوقی نیاز داریم که فعال تر باشد و در واقع به عنوان خریدار و فروشنده در بازار هر جا که نیاز باشد عمل کند. به همین دلیل ما این صندوق را تأسیس کردیم.

مشتقات می توانند استراتژی های مختلفی را پیاده سازی کنند. ما از هیچ استراتژی خاصی استفاده نمی کنیم. سعی می کنیم گاهی در قسمت خرید و گاهی در قسمت فروش باشیم. محدودیت ها به این معنی بود که ما نتوانستیم به هدف نهایی صندوق تامینی دست یابیم.

اما با وجود همه مشکلات، از راه اندازی صندوق دو هدف اصلی داشتیم. اولاً اینکه بتوانیم به کسانی که به صندوق پیوسته اند در صورت نگه داشتن یک سال پول خود، هزینه هایی را که متحمل می شوند جبران کنند. دوم اینکه اگر شاخص افزایش یابد، می توانیم از شاخص فراتر برویم. کسانی که با مشتقات کار می کنند می دانند که یکی از مهمترین ویژگی های مشتقات این است که می توانیم به اهرم دست یابیم. ویژگی دیگر این است که می توانیم از خود محافظت کنیم.

بازده صندوق طی سال گذشته ۳۵ درصد، بازده شاخص حدود صفر و بازده صندوق سرمایه گذاری مشترک ۳۰ درصد بوده است. در صورت عدم وجود محدودیت در برخی ابزارها، مانند صندوق های سرمایه گذاری، می توان عملکرد بهتری را به دست آورد. یکی از محدودیت های این صندوق ها این است که باید حداقل ۱۰ سهم در صندوق های سهامی داشته باشیم.

صعودی بودن بازار به استراتژی مدیر صندوق بستگی دارد. اگر بخواهد همین استراتژی را دنبال کند می تواند تا حدودی صعود شاخص را پوشش دهد. اگر بازار خوبی مانند سال ۲۰۱۸ داشته باشیم، شاید بتوانیم حدود ۸۰ درصد از شاخص را بدست آوریم.

با استفاده از ابزارهای مشتق شده می توان کارهای مختلفی انجام داد. اگر این ابزار توسعه یابد، به یکی از ابزارهای ثبات بازار تبدیل خواهد شد. اگر مشتقات قوی داشته باشیم، بازار ثبات بیشتری خواهد داشت و جریان نقدینگی بیشتری خواهد داشت.

صندوق مشتقه صندوق ابطال است و ورود و خروج آن باید محدود باشد. به طور خاص، خروج سرمایه گذار نباید هیچ تاثیری بر استراتژی ها داشته باشد. ما سعی کردیم این کار را مانند سایر صندوق های دنیا انجام دهیم. وقتی صندوق مشتقه راه اندازی می شود – سازمان بورس آن را توسعه می دهد – و دیگر محدودیتی برای صندوق های سهامی در این صندوق وجود ندارد، دست مدیر صندوق برای استراتژی ها بازتر است. صندوق می تواند به معنای یک صندوق تامینی واقعی یک الگو باشد، زیرا ما با یک صندوق تامینی واقعی فاصله زیادی داریم.

ما نمی توانیم در مورد بازار سال آینده چیزی بگوییم. سعی می کنیم بر اساس شرایط فعلی بر اساس قیمت های موجود موقعیت ها را در نظر بگیریم تا بتوانیم با کمترین ریسک به بالاترین بازدهی دست یابیم. قرار نیست ریسک عجیبی بکنیم و در واقع می توانیم بازدهی عجیبی داشته باشیم. بنابراین ما نمی توانیم در مورد قیمت ها اظهار نظر کنیم.

زمانی که بازار دچار رکود است، سعی می کنیم از استراتژی هایی استفاده کنیم که در بازار رکود موثر است. اگر بازار سقوط کند، برعکس عمل می کنیم.

وقتی صندوق مشتقه راه‌اندازی می‌شود، می‌تواند راحت‌تر در بازار پایین و بالا کار کند. این یک ابزار مشتق شده است که به شما امکان می دهد مهره ها را روی صفحه شطرنج مرتب کنید تا همیشه برنده شوید.

امیدواریم در آینده صندوق های مشتقه وجود داشته باشد تا این صندوق ها بتوانند در بازارهای مختلف فعالیت کنند. برنامه ما این بود که در مشتقات طلا فعالیت خوبی داشته باشیم اما به دلیل نبود زیرساخت هایی مانند: ب- نرم افزار صندوقی که امکان ثبت گزینه های معاملاتی را ارائه می دهد، نتوانستیم وارد این حوزه شویم. با توجه به اقدامات انجام شده، زمانی که صندوق مشتقه راه اندازی شود، در بازار مشتقه کالایی فعالانه فعالیت خواهیم کرد و پس از آن گواهی شمش طلا و پس از آن نقره. هر چه بازار بیشتر توسعه یابد و عمیق تر شود، برای همه درگیرها بهتر است.

بازار مشتقه می تواند تثبیت کننده بازار سهام باشد. امیدواریم در کنار موفقیت معاملات آپشن، معاملات آتی نیز رونق بگیرد.

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا