بانک و بیمه

لایه‌های پنهان لایحه بودجه آشکار ۱۴۰۴

حامد شایگان; گروه بورس: رئیس جمهور امروز برای ارائه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس رفت. بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظرند ببینند برنامه های مدیریت مالی دولت برای سال آینده چیست تا چشم انداز اقتصادی کشور را بسنجند.

یکی از بزرگترین چالش های اقتصادی کشور کسری بودجه است. در سال های اخیر دولت از ابزارهای مختلفی برای جبران این موضوع استفاده کرده است. افزایش بدهی دولت از طریق انتشار اوراق قرضه یکی از راه های جبران کسری بودجه است. اما در سال های اخیر این استقراض به یک روند تصاعدی تبدیل شده و استفاده از آن تا حد زیادی در بودجه های عمومی بوده است. در سال های اخیر شاهد افزایش پرتفوی اوراق در سه دوره بوده ایم.
۱- تابستان ۲۰۱۸ و انتقال از ۸۰ همت به ۱۲۰ همت تا پاییز (۵۰ درصد)
۲- بهار ۲۰۱۹ و انتقال از ۱۳۰ به ۲۵۰ تا زمستان (۱۰۰ درصد)
۳- زمستان ۱۴۰۲ و رشد از ۵۰۰ به ۷۵۰ همات تا تابستان ۱۴۰۳ که با وجود رشد ۵۰ درصدی همچنان ادامه دارد.
پس از اینکه انتشار اوراق دولتی در سال گذشته افزایش چشمگیری داشت، امسال انتظار می رفت این روند کنترل شده و انتشار اوراق دولتی منظم شود. اما در مقطعی ۶۰ اوراق قرضه دولتی اعلام شد که نشان از این بی نظمی دارد.
امسال طبق قانون بودجه دولت توانست ۲۵۵ اوراق منتشر کند که ۱۸۱ اوراق به صورت مرابحه (نقد) بود و با این ۶۰ اوراق به حداکثر سقف رسید. سال گذشته سقف انتشار ۱۸۷ اوراق تا دی ماه به پایان رسید. اما دولت در دو هفته پایانی سال ۱۶۵ مصوبه دیگر را به اسناد منتشر شده اضافه کرد (۱۳۵ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی + ۳۰ مصوبه اضافه شده به تبصره ۵ قانون بودجه).

برآورد می شود حجم انتشار اوراق دولتی (باقی مانده از سال گذشته و مربوط به بودجه امسال) در سال جاری در مجموع به ۶۳۴ همات برسد که رکورد جدیدی برای انتشار اوراق دولتی در یک سال است. به همین دلیل روند انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۴ نیز افزایش خواهد یافت

امسال مجوز انتشار ۲۵۴ اوراق به دولت داده شد که نشان می دهد دولت با وجود خروج از صندوق توسعه ملی به حداقل ۲۷۵ اوراق نیاز دارد. این در حالی است که در اوایل سال جاری شاهد انتشار حدود ۱۳۰ همات بودیم. این اشاره البته به بودجه سال قبل اشاره داشت. در واقع، ۳۲۴ اوراق خزانه داری در سال ۱۴۰۳ منتشر شده است که ۶۰ اوراق اخیراً اعلام شده است. علاوه بر این، تنها ۱۰۰ حمت برای تامین بودجه عمومی و ۱۰۰ حمت برای تامین هزینه های یارانه مورد نیاز است. به عبارت دیگر با تکمیل این ۶۰ اوراق، پیش بینی می شود دولت مجوز انتشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ اوراق دیگر را دریافت کند.
به این ترتیب تخمین زده می شود که حجم انتشار اوراق دولتی (بازمانده از سال قبل و مربوط به بودجه امسال) در سال جاری در مجموع به ۶۳۴ همات برسد که رکورد جدیدی برای انتشار اوراق دولتی در یک سال است. . به همین دلیل روند انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۴ نیز افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که در حال حاضر سقف انتشار اوراق به پایان رسیده و هنوز ۵ ماه به پایان سال باقی مانده است، برای افزایش سقف انتشار اوراق باید منتظر الحاقیه ها و مصوبات جدید باشیم. یا اینکه دولت از ابزارهای دیگری برای رفع این کمبود استفاده می کند. به نوعی بودجه ۱۴۰۴ سقف انتشار اوراق قرضه را افزایش می دهد.
البته بیشتر عرضه های اخیر همزمان با بازخرید اوراق منتشر شده در گذشته بوده و به نوعی تمدید سررسید اوراق بوده است. در ماه های آینده، فشار برای انتشار اوراق قرضه ممکن است با کاهش تعداد اوراق قرضه سررسید کاهش یابد.

کاهش خرید اوراق قرضه توسط بانک ها

بازارهای مالی و اقتصاد ایران در وضعیت عجیبی گیر کرده است. در عین حال، دولت با سرعت بسیار بالایی اقدام به انتشار اوراق می کند. در مرحله نهایی، تقریباً ۶۰ مقاله باقی مانده از مجوز بودجه امسال به یکباره مشترک شد. بانک مرکزی همچنان بر سیاست پولی محدودکننده و انقباضی اصرار دارد.
بر اساس آمار فروش اوراق دولتی، صندوق های سرمایه گذاری و بانک ها عمده ترین خریداران اوراق دولتی در چند ماه ابتدایی سال بوده اند. بانک ها از این اوراق برای عملیات بازار آزاد و وام های بانک مرکزی استفاده می کردند و در انتشارات بعدی شرکت می کردند.
در ماه های اخیر با تشکیل دولت جدید، بانک مرکزی تزریق پول و اعتبار به بانک ها را نپذیرفت و مطالبات پولی آنها بی پاسخ ماند. این مشکل بانک ها را نسبت به خرید اوراق دولتی بی میل کرده و در دو ماه گذشته اکثر صندوق های سرمایه گذاری و سایر موسسات اقدام به خرید اوراق دولتی کرده اند.
البته تنوع ابزارهای تامین مالی دولت در سال‌های اخیر از اوراق قرضه دولتی که با تخفیف فروخته می‌شوند و در سررسید به مبلغ اسمی تسویه می‌شوند تا اوراق مرابحه که در دوره‌های معینی سود نقدی پرداخت می‌کنند و با نرخ پایین‌تری فروخته می‌شوند، تغییر یافته است. مقدار تخفیف
مرابحه علاوه بر تامین بهتر نیازهای مالی دولت در هنگام انتشار و فروش، تاثیر تورم را در کل طول عمر اوراق منتشر می‌کند و به نفع دولت هم از نظر مبلغ دریافتی است و هم فشار کمتری بر تسویه حساب وارد می‌کند.

دولت برای جبران کسری بودجه خود نرخ ارز را افزایش داد. اگرچه وزیر امور اقتصادی مدعی است برای حمایت از بورس این کار را انجام می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است.

دولت به سه دلیل به دلیل عدم اجرای بودجه ۱۴۰۳ دچار مشکل شده است.
۱- درآمدهای مالیاتی محقق نشده به ویژه مالیات بر ارزش افزوده و سایر اقلام مالیاتی به دلیل رکود شدید و اشتباهات بودجه ای.
۲- ناتوانی در کاهش هزینه های جاری و یارانه ها (مهم ترین یارانه، یارانه بنزین)
۳- افزایش هزینه ها به دلیل ردیف های جدید بودجه یا افزایش ردیف های قبلی بودجه
البته دولت برای تامین کسری بودجه خود نرخ ارز را افزایش داد. اگرچه وزیر امور اقتصادی مدعی است برای حمایت از بورس این کار را انجام می دهد، اما واقعیت چیز دیگری است.
در واقع دولت بزرگ ترین ذینفع از رشد دلار نیمایی است و این ساده ترین و مهم ترین دلیل رشد قیمت نیما در هفته ها و ماه های آینده است.
در این سال دولت حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار نفت دریافت کرد و ۶ میلیارد دلار از صندوق توسعه وام گرفت. ۱۳.۵ میلیارد دلار با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان (ارز ترجیحی یا خوب) فروخت و ۶ میلیارد دلار با نرخ نیما فروخت. حالا هر چه نرخ نیما بالاتر باشد، دولت می تواند این ۶ میلیارد دلار را بفروشد. علاوه بر این، هر ارز خارجی بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار در دسترس دولت را می توان به نرخ نیما فروخت. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که در بودجه ۱۴۰۴ اقلام وارداتی با ارز ترجیحی کاهش یابد و دولت بتواند ارز بیشتری را با نرخ نیما بفروشد.
علاوه بر این، ارائه دهندگان ارز ترجیحی معمولاً شرکت های بزرگ دولتی و نیمه دولتی هستند. فروش ارز با نرخ بالاتر توسط این شرکت ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به نفع دولت است. اما این مشکل تبعات تورمی نیز دارد که با وعده دولت برای کنترل و کاهش تورم به زیر ۳۰ درصد که اکنون چند درصد بالاتر از این سطح است، متفاوت است.

برنامه دولت برای ایجاد تعادل در هزینه های خانوار

بودجه ۱۴۰۴ دلیل مهمی است که باعث شده دولت در تلاش برای کاهش نارضایتی ها باشد و بخش مالیات نیز در این زمینه لحاظ شده است.
بر اساس گزارش ها، دولت برای جبران مخارج بودجه، درصدد تحقق نرخ ارز در بودجه است. با این رویکرد، کسری بودجه با تعدیل یارانه های غیرمستقیم و پنهان به جای فشار بر صنعت از طریق افزایش مالیات و سایر هزینه ها متعادل می شود. نقل و انتقالات سرمایه و مالیات های غیرمستقیم نیز نقش برجسته ای در پوشش هزینه های مالی خواهند داشت.
در واقع مالیات در بودجه به دو بخش مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. بخش بزرگی از مالیات های مستقیم به مالیات اشخاص حقوقی (همان مالیاتی که شرکت های تولیدی و … می پردازند) مربوط می شود. مالیات های غیرمستقیم از دو جزء اصلی تشکیل شده است: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات واردات (عوارض کالاهای وارداتی به کشور).
تعدیل نرخ ارز در بودجه دولتی تاثیر مستقیمی بر افزایش مالیات های غیرمستقیم دارد. مالیات گمرکی به طور مستقیم باعث افزایش واردات کالا و افزایش غیرمستقیم مالیات بر ارزش افزوده می شود. در سال های اخیر درآمد مالیاتی از طریق مالیات بر شرکت ها و افراد افزایش یافته است. به نظر می رسد دولت امسال قصد دارد با اجرای نرخ ارز بودجه، هزینه های خود را از حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا