فناوری

از لباس جدید فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیجیاتو: مد احتمالاً آخرین چیزی است که باید در طراحی لباس برای فضانوردانی که قرار است روی ماه قدم بزنند در نظر گرفت. اما Axiom Space و برند مد ایتالیایی پرادا در یک همکاری عجیب لباس فضانوردان را برای پروژه Artemis ناسا طراحی کرده اند.

ناسا از سال ۱۹۸۲، زمانی که لباس های فعلی EVA ساخته شد، هیچ لباس فضایی جدیدی معرفی نکرده است، و از سال ۱۹۷۲، زمانی که برنامه آپولو به پایان رسید، هیچ لباس فضایی خاصی برای ماه نداشت. برای پر کردن این شکاف، ناسا به Axiom Space در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۲۲۸ میلیون دلار برای ساخت نسخه بهبودیافته لباس آپولو اهدا کرد. آکسیوم اسپیس نیز برای این پروژه با برند مد ایتالیایی پرادا همکاری کرده است. لباسی که این شرکت قرار است بسازد Axiom Extravehicular Mobility Unit نام دارد و هفته گذشته در کنگره بین المللی فضانوردی در میلان در معرض دید عموم قرار گرفت.

از آنجایی که این پروژه بیشتر شبیه یک پروژه مهندسی است، در نگاه اول ممکن است عجیب به نظر برسد که یک شرکت برای طراحی لباس برای فضانوردانی که قصد فرود روی ماه را دارند به سراغ یک برند مد برود، اما قانونی در مهندسی وجود دارد که می گوید فرم تابع را دنبال می کند. به عنوان مثال، کنکورد یکی از زیباترین هواپیماهایی است که تاکنون ساخته شده است، اما در زمان ساخت هیچکس به زیبایی آن توجهی نکرده است. همین امر در مورد پل های ویکتوریایی ایزامبارد پادشاهی برونل نیز صدق می کند.

این اولین بار نیست که طراحان لباس فضانوردی به همکاری با برندهای مد می روند. برای مثال لباس هایی که فضانوردان اسپیس ایکس دراگون می پوشند با همکاری یک طراح لباس هالیوود به نام خوزه فرناندز طراحی شده است.

لباس جدید فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد

همچنین آژانس فضایی سرنشین دار چین به تازگی از لباس فضانوردان این کشور برای پروژه فرود بر ماه رونمایی کرده است که طراحی آن از عناصر سنتی چینی الهام گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا